Senaste nytt

Nekad poäng i Eurobonus för uppgraderad resa med Thaipoäng

Thai. Har inte länken här på mobilen

Vad Thai skriver är helt ointressant när krediteringen sker till EuroBonus. Det är som att du läser specarna för en Spyker och sedan undrar varför din Volvo 240 från 1970 inte lever upp till dessa.

Vet inte hur stor sannolikheten att få igenom något av detta är, verkligen inget man kan förvänta sig och ren goodwill-gest av Thai isf.
Inte en chans skulle jag säga. Tyvärr. Det är med SAS striden ska tas.

Vad Thai skriver är helt ointressant när krediteringen sker till EuroBonus. Det är som att du läser specarna för en Spyker och sedan undrar varför din Volvo 240 från 1970 inte lever upp till dessa.

Nej det är inte helt ointressant. Hade Thai haft uppgradering som Lufthansa och SAS har där man ska få poäng för uppgraderad klass så hade det stått så på Thais sida, och man hade kunnat förvänta sig att de skriver om biljetten till ny bokningsklass.
Nu skriver Thai att alla uppgraderingar ska ge poäng enligt ursprunglig bokningsklass (d v s de skriver inte ut ny biljett i ny bokningsklass) och därför bör TS som Eurobonuskund kunna räkna med att få poäng enligt ursprunglig bokningsklass. Alltså är informationen relevant.

Hur många poäng saknas för EBG och när går din kvalificeringsperiod ut?

ARN-BKK i Q borde ge 5200 poäng, så jag antar att det är färre poäng än så som saknas.
Håller med om att SAS borde fixa detta, men om du skulle få Thai att medge att de gjorde bort sig när de gjorde om biljetten till E och om de skulle kunna tänka sig att kompensera dig så finns det två hyfsat vettiga alternativ (antag att du saknar X baspoäng för att återkvalificera till EBG):
* Du köper X baspoäng för X kr och Thai ersätter dig för detta utlägg. Du räddar ditt EBG, men går förstås miste om 5200 poäng att använda.
* Thai för över 5200+10*X extrapoäng till dig. Du kan använda 10*X extrapoäng för att köpa X baspoäng (EBG räddat) och har även de 5200 poäng som du borde ha fått på kontot. (Antagligen köper Thai EB-poäng billigare än vad vi gör så detta kanske blir billigare för dem än det första alternativet. Diskussion här om att få EB-poäng av andra bolag: Kompensation i Eurobonuspoäng från andra flygbolag | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor )

Vet inte hur stor sannolikheten att få igenom något av detta är, verkligen inget man kan förvänta sig och ren goodwill-gest av Thai isf.

Jag har svårt att se att Thai har gjort något fel här. I stort sett alla bolag ändrar på bokningsklassen när man gör en "comfort upgrade."
Däremot är det ju fortfarande väldigt enkelt (för SAS) att se hur bokningen såg ut från början.

Jag råkade ut för exakt samma sak för ett år sedan efter att uppgraderat en Q-klass till Bangkok. SAS supporten svarade att den uppgraderade sträckan var i L-klass och att den inte gav några poäng.

Jag förstår inte hur SAS ska beskyllas för fel här. Om jag flyger med ett annat flygbolag men vill kreditera till Eurobonus så är det ju inte så att SAS bjuder mig på dessa poäng för att jag flyger med en Allianspartner. Allianspartnern betalar SAS för att jag ska få mina poäng.

Jag tror att det är så enkelt att SAS inte får betalt för dessa poängen av Thai och då lär inte TS få sina poäng heller av SAS. Den som tjänar på att poängen inte betalas ut är ju Thai, inte SAS.

De gånger jag har försökt att efterregistrera poäng efter att ha flugit med andra flygbolag och fått avslag så har man från SAS/Eurobonus hänvisat till att den jag flög med uppgivit att klassen inte ger poäng.

Jag kan faktiskt inte se att SAS har gjort fel. Thai borde istället ta ansvar för det fel de gjort och köpa nya poäng (eller egentligen dem du har rätt till) och då tror inte jag att SAS protesterar mot det.

Toppen