Senaste nytt

Nekad poäng i Eurobonus för uppgraderad resa med Thaipoäng

Enligt @bricce så har ju Thai mailat SAS för att reda ut problemet. Stämmer det så kan man ju tycka att saken vore lätt att lösa.
De beror ju på vad thai säger till sas och vad de är villiga att göra för att lösa problemet. Och som sagt, man ska sällan lita på kundtjänst, brukar vara mer fel än rätt där.

Hmm, lurigt, för när man uppgraderar med Lufthansa med MyOffer så tar ju SAS den uppgraderade klassen (som där ger poäng), jag tror tyvärr att det inte blir några poäng här
(edit: läste om nu att upgrade var med poäng och ej cash då är det ett annat läge)
Var det Thai poäng som användes?

Intressant tråd..

Har faktiskt råkat ut för något liknande på SAS. Köpte en resa i SAS Go GOT-AGP-GOT. Uppgraderade sedan denna med Eurobonus poäng till SAS Plus med SAS Upgrade via hemsidan både ut/hemresa.

Eftersom jag just i detta fall ville dedikera poängen på flygningen (originalklassen) till mitt Lifemiles-konto bad jag SAS lägga in mitt LM nummer vid incheckning, och mitt boardingkort kom ut med LM*G status.

Fick inte in dessa på varket mitt EB eller LM konto på flera månader, och fick kämpa ganska länge för att få dessa poäng.

Avianca påstod att SAS inte ger poäng för den uppgraderade klassen, stod på mig, men efter flertalet mail sade att de inte kunde göra något ifrån deras håll. Skrev därför till SAS, och de svarade såhär:

------

Dear Mikeswe

Thank you for your query about missing points.

As you say, we can see that your EuroBonus number were noted on this journey. But as you can see by logging in to www.sas.se using your username and password these has not been registered to your EuroBonus account.

However, please note that you are not allowed to register your flight from Gothenburg to Malaga, and from Malaga to Stockholm on your Avianca account, due to our terms and conditions. See below.

2.8 Members who belong to several different bonus programs can collect points and service benefits only with one program for each leg of a flight, hotel stay, car rental or other activity, unless otherwise stated. When the points are registered, they cannot be transferred to another program.

Membership conditions in EuroBonus - SAS

This means that on flights where you have used SAS Upgrade, which is a benefit to EuroBonus members, you are not allowed to register the affected flights to another loyalty programme.

Have a nice day.

Kind regards

SAS Sales and Service

SAS
Scandinavian Airlines System

SE - 195 87 Stockholm, Sweden
Visit: Frösundaviks Allé 1

flysas.com, Facebook, Twitter, Youtube

---------

Skrev tillbaka till dem, att jag gärna ville ha Terms & Conditions för att använda SAS Plusgrade och var i T&C det står att Plusgrade gör att man förlorar intjäning till annat program (lade även lite utropstecken och versaler).

Sade också att om det inte funkar med Lifemiles, så kan jag ju då tänka mig att få dem på mitt EB konto där jag då även hade fått poäng för SAS Plus.

Efter några dagar kontaktade Lifemiles Elite-support mig om att de nu hade satt in poängen (kändes som det var på inrådan av SAS)? Hur fungerar detta egentligen? Om man har en klass som inte finns reggad på ett annat *A bolag, tar dom kontakt med varandra?

Intressant tråd..

Har faktiskt råkat ut för något liknande på SAS. Köpte en resa i SAS Go GOT-AGP-GOT. Uppgraderade sedan denna med Eurobonus poäng till SAS Plus med SAS Upgrade via hemsidan både ut/hemresa.

Eftersom jag just i detta fall ville dedikera poängen på flygningen (originalklassen) till mitt Lifemiles-konto bad jag SAS lägga in mitt LM nummer vid incheckning, och mitt boardingkort kom ut med LM*G status.

Fick inte in dessa på varket mitt EB eller LM konto på flera månader, och fick kämpa ganska länge för att få dessa poäng.

Avianca påstod att SAS inte ger poäng för den uppgraderade klassen, stod på mig, men efter flertalet mail sade att de inte kunde göra något ifrån deras håll. Skrev därför till SAS, och de svarade såhär:

------

Dear Mikeswe

Thank you for your query about missing points.

As you say, we can see that your EuroBonus number were noted on this journey. But as you can see by logging in to www.sas.se using your username and password these has not been registered to your EuroBonus account.

However, please note that you are not allowed to register your flight from Gothenburg to Malaga, and from Malaga to Stockholm on your Avianca account, due to our terms and conditions. See below.

2.8 Members who belong to several different bonus programs can collect points and service benefits only with one program for each leg of a flight, hotel stay, car rental or other activity, unless otherwise stated. When the points are registered, they cannot be transferred to another program.

Membership conditions in EuroBonus - SAS

This means that on flights where you have used SAS Upgrade, which is a benefit to EuroBonus members, you are not allowed to register the affected flights to another loyalty programme.

Have a nice day.

Kind regards

SAS Sales and Service

SAS
Scandinavian Airlines System

SE - 195 87 Stockholm, Sweden
Visit: Frösundaviks Allé 1

flysas.com, Facebook, Twitter, Youtube

---------

Skrev tillbaka till dem, att jag gärna ville ha Terms & Conditions för att använda SAS Plusgrade och var i T&C det står att Plusgrade gör att man förlorar intjäning till annat program (lade även lite utropstecken och versaler).

Sade också att om det inte funkar med Lifemiles, så kan jag ju då tänka mig att få dem på mitt EB konto där jag då även hade fått poäng för SAS Plus.

Efter några dagar kontaktade Lifemiles Elite-support mig om att de nu hade satt in poängen (kändes som det var på inrådan av SAS)? Hur fungerar detta egentligen? Om man har en klass som inte finns reggad på ett annat *A bolag, tar dom kontakt med varandra?
Det står ju i T&C att uppgraderar man en resa med sas poäng får man inte tjäna poäng till annat ferquent flyer program så där har faktistk SAS rätt.
"The new ticket class of the upgrade applies as the basis for earning points. Points earned on an upgrade are EuroBonus points. When you are upgraded, you cannot earn points from any other frequent flyer programs, even if another loyalty program membership number is assigned to your original reservation"
https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-tc-sv.pdf

Så att du fick poäng till Lifemiles är ju fel enligt SAS T&C för plusgrade.

Det står ju i T&C att uppgraderar man en resa med sas poäng får man inte tjäna poäng till annat ferquent flyer program så där har faktistk SAS rätt.
"The new ticket class of the upgrade applies as the basis for earning points. Points earned on an upgrade are EuroBonus points. When you are upgraded, you cannot earn points from any other frequent flyer programs, even if another loyalty program membership number is assigned to your original reservation"
https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-tc-sv.pdf

Så att du fick poäng till Lifemiles är ju fel enligt SAS T&C för plusgrade.

Tack @palmen ! Ja det är ju faktiskt glasklart! Hade för mig att jag sett någonstans att man endast kunde tjäna de extra poängen för uppgraderad klass (SAS Plus) på SAS, men kunde intjäna poäng i originalklassen (SAS Go) till annat bolag.

Lysande och mycket bra att veta till nästa gång.

Då ursäktar jag även utropstecknen till SAS, och tackar för att dom/LM gjorde fel :)

Jag fick ett liknande svar från SAS i mitt ärende med Thai där jag uppgraderade med poäng. Så här svarade SAS support

"Jag ser att du uppgett att denna resa uppgraderades med poäng. Vänligen notera att du får uttnyttja dina förmåner och tjäna poäng endast med ett medlemsprogram för en särskild flygning eller aktivitet.

Om du har använt poäng från ditt medlemskonto hos Thai Airways för att genomföra en uppgradering på denna resa, så har du alltså inte tillåtelse att tjäna poäng på något annat än ditt Thai Airways konto för denna flight.

Detta framgår under våra medlemsvillkor:

Beklagar om detta inte har framgått tidigare men jag hoppas att vi med detta har besvarat ditt mail. "

Alltså det här är ju verkligen skumt. Det känns som om praxis också håller på att ändras. Tidigare var det alltid norm att man fick poäng för ursprunglig bokningsklass om man köpte en uppgradering för pengar eller fick en op-up.

Har själv liknande bekymmer i sommar då jag har en flygning i låg bokningsklass med SAS mellan CPH och PVG som jag lagt in ett bud för uppgradering för. Min tanke är att kreditera flygningen till TK men kanske vågar jag inte riktigt det längre? Har vi några sentida exempel på när folk gjort uppgradering hos SAS i förväg (alltså inte i gate) och lyckats få poäng till andra program?

@Rasmus_1 : Enligt tidigare post fick jag ju poängen till slut.

Men T&C som skickades av @palmen indikerar ju tydligt att om
Du nyttjar SAS Upgrade, ger det inte möjlighet att tjäna poäng till andra program i den nya klassen.

Har själv liknande bekymmer i sommar då jag har en flygning i låg bokningsklass med SAS mellan CPH och PVG som jag lagt in ett bud för uppgradering för. Min tanke är att kreditera flygningen till TK men kanske vågar jag inte riktigt det längre? Har vi några sentida exempel på när folk gjort uppgradering hos SAS i förväg (alltså inte i gate) och lyckats få poäng till andra program?
Ja det har fungerat enligt rapporter för några stycken, det ska dock inte gå enligt T&C så om det inte fungerar har du ju inget case att komma med.
Det är bara att hoppas att det fungerar om du tänker ändra bonusprogram från eurobonus om du kör plusgrade som går igenom. Finns dock inga garantier för detta

Får kanske tänka om, tänkte försöka uppgradera en Singaporeflygning till F med Lifemiles men här verkar det ju som man riskerar sina eurobonuspoäng, samtidigt är det ju väldigt teoretiskt för jag har inte sett SQ F award tillgänglighet till partners så det kanske löser sig självt

Toppen