Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Hämtade ut mitt första nationella ID-kort idag. Måste säga att det känns skönt att slippa behöva släpa med sig passet överallt, och jag hoppas att det kommer till användning på framtida resor. Räcker det med ID-kortet när man checkar in på hotell? Vet att många hotell vill se pass när man checkar in.

Och kan man använda kortet i passautomaterna om man reser till Storbritannien?

Verkar inte så, men det är inte lätt att hitta ett allmängiltigt svar...

Passport control | Gatwick Airport
There is no need to pre-register, but you must hold a chipped EU passport - ID cards are not valid for this service.

Immigration and Passports | Stansted Airport
You cannot use the gates with a national identity card instead of a passport

Största anledningen till att skaffa ett nationellt ID kort var för mig att kunna låna ut det till frugan för att tex. hämta ut mina paket utan att bli utan körkortet. :)

Hyrbilsfirmorna är iaf nöjda med det svenska körkortet och den gången jag blev stoppad av polis så var det inte heller några problem.

Fungerat bra med vanligt körkort både med hyrbil och med lånad privatbil. Aldrig en polis eller liknande som kommenterat något.

Internationellt körkort är väl mest ett intyg på att man har ett körkort, inte ett riktigt körkort? Jag har aldrig hört talas om att man behöver ha något special för att åka till USA med visum istället för ESTA.

Våra vanliga körkort har iaf alltid funkat för mig. (Har dock inte rest på visum utan bara på ESTA)

Det jag fick förklarat för mig var att om man har visum (E2 i det här fallet) och stannar längre än dom 3 månader som är tillåtna med ESTA så gäller inte det svenska körkortet.

Det jag fick förklarat för mig var att om man har visum (E2 i det här fallet) och stannar längre än dom 3 månader som är tillåtna med ESTA så gäller inte det svenska körkortet.

Det beror på vilken delstat man bor i. I Pennsylvania där jag bodde gäller svenskt körkort i 6 månader, men t ex i grannstaten Delaware (där jag jobbade) var det 3 månader.

• Gilla
Reactions: Pho
Det beror på vilken delstat man bor i. I Pennsylvania där jag bodde gäller svenskt körkort i 6 månader, men t ex i grannstaten Delaware (där jag jobbade) var det 3 månader.

Ah, såklart. Varför göra det enkelt :) Jag bor i Illinois och där är det 90 dagar som gäller.

Toppen