Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

JohanW

Medlem
Nä, svenska polisen. Som sagt vill jag ha så lite kort så möjligt på mig. Och inte då hålla på att byta från körkort till ID när jag ska resa. Vet att det är ett par sekunders arbete men risken finns att man plötsligt glömt byta och står utan IDkortet när det behövs.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Nä, svenska polisen. Som sagt vill jag ha så lite kort så möjligt på mig. Och inte då hålla på att byta från körkort till ID när jag ska resa. Vet att det är ett par sekunders arbete men risken finns att man plötsligt glömt byta och står utan IDkortet när det behövs.

Lär inte vara ett problem, så länge man har någon id-handling. Dom slår väl ändå i datorn...
 

agehall

Medlem
Funderade faktiskt så sent som igår, ihop med en kollega, på om man fortfarande får böter om man blir stoppad utan att ha körkortet med sig. Förr så var det ju krångligt för polisen att kolla upp personer men numera känns det som att de ändå kollar i datorn så det borde inte vara något problem.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Funderade faktiskt så sent som igår, ihop med en kollega, på om man fortfarande får böter om man blir stoppad utan att ha körkortet med sig. Förr så var det ju krångligt för polisen att kolla upp personer men numera känns det som att de ändå kollar i datorn så det borde inte vara något problem.

Med tanke på att man kan ha körkortet när det är indraget så slår dom nog mer ofta än sällan i datorn..
 
Nä, svenska polisen. Som sagt vill jag ha så lite kort så möjligt på mig. Och inte då hålla på att byta från körkort till ID när jag ska resa. Vet att det är ett par sekunders arbete men risken finns att man plötsligt glömt byta och står utan IDkortet när det behövs.

Glöm bara inte att ta med körkortet om du ska hyra bil, utomlands eller i Sverige. Det brukar tyvärr inte fungera. Själv har jag alltid både nationellt di - kort och körkort i plånboken.
 

nota bene

Medlem
Inte för att jag vet om det fortfarande kan ge böter; men bevis från att jag och vänner blivit stoppade så har de inget som helst problem med att slå i databasen för att se om man har kort eller ej, utan att det lett till böter.
 

Nemo

Medlem
OT. Du har formellt sett krav på att medföra körkort om du är bilförare. Retar du upp Tusse Batong kan hen nog utfärda böter på 500 kronor.

Trafikbter - Lagar och regler - polisen.se
Körkortslag (1998:488)
Skyldighet att medföra körkort
2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).
 

Jonas C

Medlem
Hämtade ut mitt första nationella ID-kort idag. Måste säga att det känns skönt att slippa behöva släpa med sig passet överallt, och jag hoppas att det kommer till användning på framtida resor. Räcker det med ID-kortet när man checkar in på hotell? Vet att många hotell vill se pass när man checkar in. Och kan man använda kortet i passautomaterna om man reser till Storbritannien?
 
Toppen