Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Kan man åka från Danmark till Spanien via London med nationellt ID-kort? Måste ID-kortet vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst? Om nationellt ID-kort inte är godtagbart, kan jag då använda ett pass som går ut inom 6 månader istället?
Så vitt jag vet så räcker det med att Passet är giltigt under vistelsen i Storbritannien huruvida du behöver pass eller inte är jag inte 100 på.

Det var ju svensk inte brittisk lagstiftning som var problemet tidigare.
Sverige tillät inte att svenska medborgare reste utomlands utanför Schengen utan pass.

Man kunde alltså resa till Storbritannien via exempelvis Spanien med nationellt ID kort
sen blev man inte insläppt i Sverige om man åkte LHR-ARN, ändrades för 2? år sedan.

Nej, det kan du inte. Jag blev nekad att besöka en pub i Boston pga att jag bara hade mitt svenska nationella IDkort (jag var med yngre kollegor, så de trodde väl inte att mina kollegor hade rätt ålder ;)). USA accepterar enbart pass för utlänningar (iaf för Europeer)

I Nashville blev jag nekad att köpa en 6-pack öl på Walgreens. Hade passet med mig men paragrafryttaren i kassan insisterade på att bara US-issued id-kort godkändes. Således var alla utlänningar bannade från att handla bärs. Hela kön skrattade åt situationen då jag är 50+. Tittade efter dolda kameror men icke. HUACA funkade inte då bara en kassa var öppen :). Löste det på annat håll.

I Nashville blev jag nekad att köpa en 6-pack öl på Walgreens. Hade passet med mig men paragrafryttaren i kassan insisterade på att bara US-issued id-kort godkändes. Således var alla utlänningar bannade från att handla bärs. Hela kön skrattade åt situationen då jag är 50+. Tittade efter dolda kameror men icke. HUACA funkade inte då bara en kassa var öppen :). Löste det på annat håll.

Ja, det kan variera rätt så rejält. Jag provar med körkort alltid först och 9/10 gånger går det bra. Särskilt på ställen som är vana vid européer.

Jag skulle rekommendera alla som reser mycket att aldrig gå omkring och använda sitt pass här hemma i Sverige.
Ett tummat pass är aldrig en bra sak. Ett ID kort kostar inte mycket och blir du av med passet eller det går ut och inte har ID kort så blir det krångligare att identifiera dig när du ska skaffa nytt.

• Gilla
Reactions: RB7
Jag skulle rekommendera alla som reser mycket att aldrig gå omkring och använda sitt pass här hemma i Sverige.
Ett tummat pass är aldrig en bra sak. Ett ID kort kostar inte mycket och blir du av med passet eller det går ut och inte har ID kort så blir det krångligare att identifiera dig när du ska skaffa nytt.
Om du reser mycket blir passet "tummat" oavsett. Så just den anledningen faller bort. Så länge man inte skadar passet vässentligt är det inga som helst problem. Och, dessutom, reser man mycket byter man troligen pass åtminstonde vartannat år eller så. (Förutsatt att man inte enbart reser inom Schengen då)

På sistone har jag börjat visa mitt pass som pdf-fil på min mobil istället, det har funkat hos växlingskontor, vid hotellincheckningar och nattklubbssammanhang. Men det funkar troligtvis inte i en passkontroll på en flygplats :)

Ett ID kort kostar inte mycket och blir du av med passet eller det går ut och inte har ID kort så blir det krångligare att identifiera dig när du ska skaffa nytt.
Fast för alla som har körkort så kan man identifiera sig med det, så det är kanske inte så stort problem för de flesta.

Den stora fördelen med nationellt ID-kort som jag ser det är om man reser inom Schengen, då id-kortet är mycket mindre och i plast, vilket gör att det är mycket mindre känsligt för fukt och går att förvara skyddat i en plånbok eller ett "kortfodral".

T.ex. så tycker jag det är en bra idé att ha en legitimation på mig när jag är ute i skidbacken, inte så mycket för att jag tror det blir kontroll utan mest ifall något skulle hända mig och jag blir okontaktbar. I ett sådant fall känns det mycket smidigare att ha kortet i plånboken än att behöva knöla ner ett känsligt pass, som lätt blir skadat, i jackan.

• Gilla
Reactions: RB7
Toppen