ekf
Medlem
Fast du är ju fortfarande skyldig att kunna identifiera dig på begäran, så det känns som en bra komboI dessa lägen duger väl en passkopia utmärkt?
Fast du är ju fortfarande skyldig att kunna identifiera dig på begäran, så det känns som en bra komboI dessa lägen duger väl en passkopia utmärkt?
Är denna skyldighet något i Skistars villkor (eller vem som nu driver backen/liften) eller varför är man "skyldig att kunna identifiera sig på begäran"?Fast du är ju fortfarande skyldig att kunna identifiera dig på begäran, så det känns som en bra kombo
Är denna skyldighet något i Skistars villkor (eller vem som nu driver backen/liften) eller varför är man "skyldig att kunna identifiera sig på begäran"?
Precis som Thornado skrev så är det myndigheterna i flera EU-länder som kräver det (helt oberoende av skidåkningen), och enda giltiga id-handling för oss svenskar på kontinenten är pass eller nationellt id-kort.Är denna skyldighet något i Skistars villkor (eller vem som nu driver backen/liften) eller varför är man "skyldig att kunna identifiera sig på begäran"?
Finns det någon sammanställning någonstans över vilka länder som kräver det eller något annat sätt att få veta vad som gäller för ett specifikt land. Jag vet att exempelvis Thailand har ett (teoretiskt) krav på att pass alltid ska medföras men visste inte att liknande krav fanns inom EU.myndigheterna i flera EU-länder som kräver det
Fast pass för resa är onödigt inom EU, det räcker ju gott med nationellt ID-kort.ekf har så rätt.
Pass för resa, ID för alla andra situationer.
På sistone har jag börjat visa mitt pass som pdf-fil på min mobil istället, det har funkat hos växlingskontor, vid hotellincheckningar och nattklubbssammanhang. Men det funkar troligtvis inte i en passkontroll på en flygplats![]()
Är denna skyldighet något i Skistars villkor (eller vem som nu driver backen/liften) eller varför är man "skyldig att kunna identifiera sig på begäran"?