Senaste nytt

Namn i Eurobonus-profil vs namn i passet?

Jag vet inte om det skapar mer jobb men jag lutar åt att ändra alla mina profiler på SAS, Hyatt mfl mfl till att ha med alla mina förnman.

Problemet är naturligtvis att jag inte vill bli identifierad som mitt första förnamn. Det är sjukt störande.

Anledningen till att jag ändå funderar på den här vägen är av samma skäl som du. Tex ESTA har jag ansökt med första namnet då det är så man ska göra. Sen då?

EDIT: Min uppfattning är också att detta eskalerat efter pandemin. Det är möjligen för att saker läses in automatiskt mer och mer.
Jag uppfattar det som om det krånglat för mig efter Maj 2025 då man i USA introducerad vad de kallar Real ID för att flyga, innan det hade jag aldrig problem i USA

Precis som du vill jag inte bli identifierad med det som var mitt första namn så som jag nämnde har jag nu ändrat ordningen, gick igenom hos skatteverket på mindre än en minut, skall skaffa nytt pass på Tisdag och sedan flrnya ett USA B1/B2 via med nya ordningen, skall bli intressant att se hur det går, dessutom en del ändringar som krävs i USA för banker och American Express och IRS,

Anledningen till att inte ändrade namn i mina profile var ju som nämnt att jag inte vill bli identifierad med det namnet och dessutom blir det ju problem med alla biljetter som redan är utställda, men, men, får se hur krångligt det blir att ändra namn hos banker osv

• Gilla
Reactions: hco
Är precis i processen av att byta ordning på förnamnen. Namnbytet har gått igenom hos Skatteverket. Nu är det dags att förnya pass, id-kort och körkort. EB-profiler och liknande kommer då blir "rätt" eftersom passet visat "A B C Efternamn" men alla profiler jag har säger "C A B Efternamn". Så nu kommer pass och namn på exempelvis EB-kortet vara i samma ordning.

Har som tur är inte upplevt något allvarligt problem ännu men känner att det ibland uppstår problem i exempelvis incheckningsautomater av att namnen inte matchar och tänkte att det nu var dags att göra något åt saken. Får se hur länge det dröjer innan bankerna kommer reagera på det "nya" namnet.

• Gilla
Reactions: hco
Mitt EB-konto blev tvångsändrat för massor av år sedan till att innehålla samtliga förnamn. Vet att man kan begära att de ändrar tillbaka till tilltalsnman men känner att det bjuder in till mer strul. Bokar jag inloggad och bokar SAS så fungerar allt. Men man flyger ju även andra bolag.

Lägg också till komplexiteten med ÅÄÖ och att man har rätt många olika FF-program. Jag har på något sätt försökt anpassa mig till galenskapen och kört med de två första namnen (som kan läsas som ett dubbelnamn och om de gör det fattar jag att det är mig de menar) men lyckas ändå ställa till det. Nyligen hade två biljetter på ANA, den med bara första namnet, den andra med alla förnamn. Den första gick bra att checka in och koppla till mitt A3 *G, den andra helt omöjligt. Till och med incheckningsdisken fick jobba en lång stund med att få ihop det.

Sedan en CZ-biljett, bokad med resebyrå (OTA) och utställd med alla förnamn (inkl ÅÄÖ i bekräftelsen, oklart vad de använt i själva e-ticket eftersom jag aldrig fick den). Helt omöjligt att få tillagt mitt BA club-nummer (som bara har första för-namn eftersom om det ska gå att länka avios konton måste namnen matcha 100% och hos Finnair har jag sedan många år tvingats ha första förnamn enbart för att det skulle fungera där) vare sig vid bokning eller senare. Retro-claim nekas av CZ, efter kontakt med människa på BA försöker de manuellt men lyckas bara kreditera retur-segmentet och inte utresan.

Toppen