Senaste nytt

Namn i Eurobonus-profil vs namn i passet?

Läs från inlägg 31 förra sidan i denna tråden, jag har haft för mycket problem i USA så har nu ändrat ordningen på mina namn då jag inte vill ha diskussion med TSA igen
Just att det verkar vara ojämnt det är med kontrollerna i bland annat USA är ett av skälen till att jag vill köra på alla förnamn framåt.

Givet det, vad tror ni om att ha två EuroBonus-profil med dom olika förnamnsvarianter parallellt? Så kör man det nya EuroBonus-nummer för bokningar framåt med dom nya förnamnen.

Rent praktiskt så tänker jag mig att man skapa en ny EuroBonus-profil med nya förnamnen och sen kopplar till points sharing gruppen.

Nån som har prövat upplägget? Eller är det total over kill för att undvika eventuellt strul vid namnändring på EuroBonus-profilen och enklare/bättre att göra namnändringen?

Last edited:
Lyfter den här tråden för en relaterad klurighet. :)

Min sambo har lagt till ett förnamn, från enbart "Berit Efternamn" till "Anna Berit Efternamn", vilket gör att EuroBonus-profilen behöver uppdateras för att ska gå smidigt att lägga till EuroBonus-nummer när man bokar online.

Det kluriga är att vi redan har en del bokningar som är kopplade till EuroBonus-profilen med gamla namnet "Bertil Efternamn" och jag vill undvika strul vid ett namnbyte på EuroBonus-profilen som kan trigga nån typ av automagisk matchningen av förnamn mellan bokning och EuroBonus-profil.

Nuvarande EuroBonus-profil är enbart Silver och används i dagsläget enbart för points sharing gruppen.

Min fundering är om man kan ha två EuroBonus-profil med dom olika förnamnsvarianter parallellt?

För att minimera risken för strul i samband med det nya förnamnet, tänker jag mig att man skapa en ny EuroBonus-profil med nya förnamnen och sen kopplar till points sharing gruppen. Så använder man det nya EuroBonus-nummer för bokningar framåt med dom nya förnamnen.

Vad säger visdomen på BC om upplägget, rimligt eller är jag ute på den berömda cykeln? o_O

I know a lot of Swedish-born US-Swedish dual-citizens, many of whom have names in their US passports which are slightly different to very different than the names in their Swedish passports. When we were looking at their travel records, they shifted to using the very first name as listed as the very first name in the machine readable section of both countries’ passports and using just the common last/family name as shown in the machine readable section of both countries’ passports in their US travel records. Some of them clearly had two EuroBonus accounts, each with slightly different names/name; and the account switching kept popping up for use for as long as at least 25 years in some cases but with different email addresses. Not good for status accumulation, but some of those accounts had status in at least one account.

I know a lot of Swedish-born US-Swedish dual-citizens, many of whom have names in their US passports which are slightly different to very different than the names in their Swedish passports. When we were looking at their travel records, they shifted to using the very first name as listed as the very first name in the machine readable section of both countries’ passports and using just the common last/family name as shown in the machine readable section of both countries’ passports in their US travel records. Some of them clearly had two EuroBonus accounts, each with slightly different names/name; and the account switching kept popping up for use for as long as at least 25 years in some cases but with different email addresses. Not good for status accumulation, but some of those accounts had status in at least one account.

“2.4 The EuroBonus Card is personal. Only one EuroBonus membership account is permitted per person and only the member whose name appears on the EuroBonus Card is entitled to use it.”

Inte alltid efterlevt.

Tack @guwonder för hjälpen med villkoren!

Tänker att det kanske blir att göra en namnändring på nuvarande EuroBonus-profil ändå, någon som gjort en namnändring nyligen? Blev det struligt med bokningar på befintligt namn?

Jag bokade en resa på klm.com, och för att kunna lägga in Eurobonus-nummer behövde jag ändra min Eurobonus-profil till två förnamn. Ändring krävde att jag skickade en bild av passet, och tog en vecka ungefär. Sedan funkade det att lägga till Eurobonus-nummer.

Jag flög senare SAS till Berlin på tidigare bokad biljett i mitt vanliga namn, vilket också stod på boarding-passet. Det var inga problem, men det är ju Schangen.

Last edited:
Tack @guwonder för hjälpen med villkoren!

Tänker att det kanske blir att göra en namnändring på nuvarande EuroBonus-profil ändå, någon som gjort en namnändring nyligen? Blev det struligt med bokningar på befintligt namn?
Jag gjorde det (tror jag skrivit i tråden också). Inget strul kopplat till ändringen men jag försökte tajma det lite. Bokningarna på gamla namnet låg kvar utan problem med status osv.

Jag gjorde det (tror jag skrivit i tråden också). Inget strul kopplat till ändringen men jag försökte tajma det lite. Bokningarna på gamla namnet låg kvar utan problem med status osv.
Mycket lovande! Gör ett försök på ett namnbyte och håller tummarna för minimalt med strul… o_O

Jag ändrade för många år sedan efter några resor till USA.

Det började med att jag fick problem vid incheckningen på hemresan. Och därefter också i säkerhetskontrollen. På biljetten hade jag bara Tilltalsnamn och Efternamn. I passet heter jag Lars Tilltalsnamn Efternamn.

Till nästa resa någon månad senare bokade jag istället en biljett med alla namn så att det överensstämde med passet.

Då fick jag istället problem med Eurobonus. Poängen kom inte in som de skulle, men det som hände på hemresan var att jag inte ens släpptes in i loungen därför att namnet på mitt boardingpass då inte stämde överens med namnet på mitt Eurobonuskort, som receptionisten också ville se.

Då bestämde jag mig för att alltid boka biljetter med alla mina namn och att ha alla namnen i Eurobonusprofilen. Därefter har det aldrig strulat.

Den enda lilla bieffekten är att jag vid resor, om det finns ett behov av att tilltala mig med förnamn, så kallas jag för Lars.

Därav mitt alias här på BC, ResenärenLars, men i vardagen kallas jag för Tilltalsnamn.

Toppen