Senaste nytt

Namn i Eurobonus-profil vs namn i passet?

I mitt fall krävde byte av förnamn till mina båda manuell verifiering, så det tog några dagar.

Sedan gick det bra att lägga eurobonus-nummer på min klm-bokning, som jag hade gjort med mitt fullständiga namn. Då fick jag statusförmånerna.

Jag har ett gammalt flying blue konto med noll aktivitet. Jag avstod från att använda det, och därmed också klm-appen för att inte förvirra systemen.

En relaterad fråga, jag är i en sits liknande Jonas F, Adam Jonas Bertil Efternamn i passet men Bertil Efternamn som tilltalsnamn (och det är mitt namn i Eurobonusprofilen).

Jag är inte intresserad av att byta namn hos Skatteverket.

Det har i stort sett aldrig varit problem med detta. Nu har resebyrån på jobbet antagit en policy om att alltid boka resor enligt namnet i passet. Min tänkta lösning är att byta namn i Eurobonusprofilen och anamma principen (vissa fördelar vid inresa till USA, enklare att förklara).

Men, jag har resor bokade. Närmast en till Paris, SAS-flyg hela vägen inkl inrikes anslutning i Sverige (bokad i Bertil Efternamn och med EB-nummer inlagt). Två veckor senare till Sicilien, SAS anslutning inom Sverige (bokad i Bertil Efternamn och med EB-nummer inlagt) men sedan ligger ARN-CAG i en separat bokning (KLM och South African Express Airways, KLM-biljettnummer dvs 074) som då är bokad i namnet Adam Jonas Bertil Efternamn.

Jag kan inte lägga in EB-numret i bokningen ARN-CAG, vilket jag antar är för att namn och nummer inte matchar?

Eftersom det är resebyråbiljetter är det inte så enkelt att namnändra dem (jag tror inte ens att de skulle tillåta det).

Resan ARN-CAG går via AMS och FCO och det känns som det är där jag skulle ha bäst nytta av statusen (EBG for life).

Vad händer om jag byter namn i EB-profilen? Tappar jag då EB-kopplingen på resor som efter ändringen är bokade i "fel" namn?

Jag vill ju gärna ha kvar EBG-förmånerna på Parisresan (men kan "vaska" dem på anslutningen inrikes till den andra resan). Är det då taktiskt att göra EB-namnändringen direkt efter första resan - och hinner den slå igenom?
Det som är relevant för att kunna lägga in Eurobonusnummer i bokningen är att första förnamnet på biljetten samt efternamnet matchar EB-profilen, inte att alla förnamn finns med/matchar.

Om du heter Adam Karl Bertilsson där Adam är tilltalsnamn funkar det att lägga till EB-nr oavsett om du bokar med flyg med enbart tilltalsnamn eller båda förnamnen på biljetten, oavsett om du endast har tilltalsnamn eller båda förnamnen i profilen.

Men om Karl är tilltalsnamnet och du enbart har det i din EB-profil funkar det inte att lägga till EB-nr om du bokar flygbiljetten med båda förnamnen. Samma sak om du har båda förnamnen i profilen men bokar flyget med enbart tilltalsnamn och efternamn.

Vågar inte svara på vad som gäller för redan befintliga bokningar där EB-nr redan är inlagt och om du sedan gör namnbyte i profilen.

Även för mig tog namnändring i SAS-profilen några dagar innan den godkändes.

OK, tack för svaren. Jag får nog helt enkelt prova att göra namnändringen på EB-kontot direkt efter Paris-resan, så ser vi vad som händer med matarbokningen på väg till Sicilien.

Toppen