Senaste nytt

Nöjesflygandet måste bli tråkigare

För några år sedan ville Miljöpartiet förbjuda inrikesflyg söder om Sundsvall. Nu hörs ibland röster för att förbjuda flyg mellan Stockholm och Göteborg / Malmö, då man tycker att det går i princip lika snabbt med tåget.

Problemet med dessa förbud är hur man ska ta sig norrifrån till våra "sydliga" städer. Idag kan man flyga Östersund - Göteborg på ca 2.5 timmar, så man kan åka över dagen för ett viktigt möte. Skulle man behöva byta till tåg i Stockholm skulle man som bäst kunna komma ner till kanske 4.5 timmar, förutsatt att man skulle anpassa så att man kunde ta X2000 direkt från Arlanda.

Med det "gamla" förslaget med flyg endast norr om Sundsvall skulle det inte finnas någon linje som skulle bära sig med flyg. Mest attraktiva linjen? Luleå - Sundsvall? Knappast.
 
Några intressanta siffror från Air Transport Action Group: Facts & FIGURES - Air Transport Action Group (ATAG)

* Flyg har i genomsnitt 80% beläggningsgrad (fyllda platser alltså - kommer inte på ett bättre ord..)
* 80% av flygets koldioxidutsläpp orsakas av flighter längre än 1500 km, där det är tämligen opraktiskt med andra transportmedel
* Flyg är bara ansvarigt för 12% av alla transportkällors koldioxidutsläpp

Undrar om de som skrivit motionen tänkt på vad flyget bidragit med för t.ex. ekonomin, och inte bara vad det bidragit med i form av utsläpp.
Utan att vara någon klimatexpert så kan jag ändå säga att flyget är det transportmedel som är ansvarigt för 100% av alla transportkällors koldioxidutsläpp på 10000 meters höjd. Jag har blivit upplärd att utsläpp där uppe är värre än här nere.
 
Utan att vara någon klimatexpert så kan jag ändå säga att flyget är det transportmedel som är ansvarigt för 100% av alla transportkällors koldioxidutsläpp på 10000 meters höjd. Jag har blivit upplärd att utsläpp där uppe är värre än här nere.

Det spørs hvordan du ser det. På sett og vis er utslippene på høyde en fordel for oss, da solinnstrålingen forhindres. Dette gir en netto minking av energioverføring fra sola til jorda, og vi "senker" temperaturen.

Jeg står enda for dette bildet:
La oss se for oss alle jordas CO2-utslipp som vatten. Og utslipp fra én kilde er rennande vatten i en bekk eller elv. Jordas atmosfære er én innsjø som blir fyllt opp med vann fra disse bekkene og elvene.

Kinas kullkraftverk og fabrikker, samt andre fabrikker i utviklingsland hvor det ikke finnes begrensninger for forurensende utslipp er amazonaselva^2. Om vi så tar med oss alle kraftverk, fabrikker og prosesseringsanlegg for alt fra betong til annen industri i verden generelt - så fyller disse store punktvise utslippene innsjøen vår. De regelrett flommer, fosser inn. Gigantiske mengder.

Om vi elegant hopper over de mindre bekkene som er tungtransport, togtransport og skipstrafikk (de utgjør kanskje noe ala Fyriså-elva), så kommer vi til flytrafikken. Flytrafikken er en liten tynn bekk som renner inn i innsjøen vår, bekken er så liten at den ikke har et navn en gang. Hvis vi la ned all flytrafikk (altså at vi demmet opp denne bekken og stopper den fra å renne inn i innsjøen vår) - så vil vi ikke se noen endring i veksten av innsjøen vår. Den kommer til å fortsette å vokse abnormt raskt. Fordi amazonaselva fortsetter å renne inn.

Flytrafikken er et enkelt bytte for de som tjener penger eller vinner billige poenger på å føre miljøvern. Flytrafikken har ingen ting med vårt globale klimasystem å gjøre (utover å bidra til global dimming da, men det er en annen sak). Skal vi se på hva salgs faktiske miljøproblemer flytrafikken skaper, så er det i all hovedsak LOKALE forurensende utslipp rundt flyplasser av Jetfuel, de-ice væske og diverse giftstoffer i forbindelse med brannøvelser på flyplassene. Om vi skal se enda litt bredere på det skaper flytrafikken støy for sine omgivelser. Men det er ikke CO2-utslipp som har noe med saken å gjøre.

Skal vi stoppe CO2-konsentrasjonen i atmosfæren fra å vokse, må de store punktvise utslippene (amazonaselva) stoppes. Dette er umulig uten å hindre utviklingen til utviklingsland (de vil ha samme levevilkår som oss, ergo må de ha billig energi). Mitt håp er at vi etterhvert kan gjøre CO2-lagring en fornuftig og billig mitigation-technique, og dermed bidra til at alle kan få energi - men uten å kvele oss alle i samme slengen. Jorda er GLOBAL, og hvis noen oppriktig tror at det å stoppe all innenrikstrafikk sør for Sundvall skal ha noe som helst innvirkning på jorda.... Det har ingen reell effekt. For all del, det har en "signaleffekt" om at "vi bryr oss" - men om vi først skal sende signaler er det uhyre mange andre måter å gjøre det på enn å lamme effektiv transport i norden.
 
Om en ska tro på dokumentären Cowspiracy (finns bl a på Netflix) så räcker det med att skippa att servera kött på flyget för att det ska bli betydligt klimatsmartare. Det är nog något de flesta av oss kan stå ut med om det är "as boring as it gets" :)

(Ursäkta en nybörjare för arkeologiska trådutgrävningar)
 
Om en ska tro på dokumentären Cowspiracy (finns bl a på Netflix) så räcker det med att skippa att servera kött på flyget för att det ska bli betydligt klimatsmartare. Det är nog något de flesta av oss kan stå ut med om det är "as boring as it gets" :)

Annars är väl kyckling det överlägset vanligaste som serveras på flyg? =}
 
Full fart bakåt! Framledes åker vi häst och vagn

Även hästarna bidrar till utsläpp och ska genomsnittssvensken ha c:a 3,7 hästar per hushåll så blir det väldigt mycket utsläpp.
Så den lösningen fungerar ju inte heller...
Långsiktigt så kan vi alla konstatera att det kommer bli en hel del problem. Idag kan ju inte alla ta hand om sina husdjur. Det dyker upp i nyhetsmedierna och på sociala forum hur många vårdslösa djurägare är. Vi har ju även fått en ny lantbruksminister (heter det så?) som har misskött sina hästar och har numera ett förbud att äga och sköta hovdjur m.fl.
Om inte ens den minister som ska leda departementet som har hand om djurrättsfrågor vet hur man sköter djur (exempelvis hästar) så kommer det bli ännu värre än det är idag. Och jag som trodde att Miljöpartiet var måna om djur och natur... o_O
 
Toppen