Utan att vara någon klimatexpert så kan jag ändå säga att flyget är det transportmedel som är ansvarigt för 100% av alla transportkällors koldioxidutsläpp på 10000 meters höjd. Jag har blivit upplärd att utsläpp där uppe är värre än här nere.
Det spørs hvordan du ser det. På sett og vis er utslippene på høyde en fordel for oss, da solinnstrålingen forhindres. Dette gir en netto minking av energioverføring fra sola til jorda, og vi "senker" temperaturen.
Jeg står enda for dette bildet:
La oss se for oss alle jordas CO2-utslipp som vatten. Og utslipp fra én kilde er rennande vatten i en bekk eller elv. Jordas atmosfære er én innsjø som blir fyllt opp med vann fra disse bekkene og elvene.
Kinas kullkraftverk og fabrikker, samt andre fabrikker i utviklingsland hvor det ikke finnes begrensninger for forurensende utslipp er amazonaselva^2. Om vi så tar med oss alle kraftverk, fabrikker og prosesseringsanlegg for alt fra betong til annen industri i verden generelt - så fyller disse store punktvise utslippene innsjøen vår. De regelrett flommer, fosser inn. Gigantiske mengder.
Om vi elegant hopper over de mindre bekkene som er tungtransport, togtransport og skipstrafikk (de utgjør kanskje noe ala Fyriså-elva), så kommer vi til flytrafikken. Flytrafikken er en liten tynn bekk som renner inn i innsjøen vår, bekken er så liten at den ikke har et navn en gang. Hvis vi la ned all flytrafikk (altså at vi demmet opp denne bekken og stopper den fra å renne inn i innsjøen vår) - så vil vi ikke se noen endring i veksten av innsjøen vår. Den kommer til å fortsette å vokse abnormt raskt. Fordi amazonaselva fortsetter å renne inn.
Flytrafikken er et enkelt bytte for de som tjener penger eller vinner billige poenger på å føre miljøvern. Flytrafikken har ingen ting med vårt globale klimasystem å gjøre (utover å bidra til global dimming da, men det er en annen sak). Skal vi se på hva salgs faktiske miljøproblemer flytrafikken skaper, så er det i all hovedsak LOKALE forurensende utslipp rundt flyplasser av Jetfuel, de-ice væske og diverse giftstoffer i forbindelse med brannøvelser på flyplassene. Om vi skal se enda litt bredere på det skaper flytrafikken støy for sine omgivelser. Men det er ikke CO2-utslipp som har noe med saken å gjøre.
Skal vi stoppe CO2-konsentrasjonen i atmosfæren fra å vokse, må de store punktvise utslippene (amazonaselva) stoppes. Dette er umulig uten å hindre utviklingen til utviklingsland (de vil ha samme levevilkår som oss, ergo må de ha billig energi). Mitt håp er at vi etterhvert kan gjøre CO2-lagring en fornuftig og billig mitigation-technique, og dermed bidra til at alle kan få energi - men uten å kvele oss alle i samme slengen. Jorda er GLOBAL, og hvis noen oppriktig tror at det å stoppe all innenrikstrafikk sør for Sundvall skal ha noe som helst innvirkning på jorda.... Det har ingen reell effekt. For all del, det har en "signaleffekt" om at "vi bryr oss" - men om vi først skal sende signaler er det uhyre mange andre måter å gjøre det på enn å lamme effektiv transport i norden.