Senaste nytt

Nöjesflygandet måste bli tråkigare

Jag gillar formuleringen "uniformerad klimatinformatör", det låter så väldigt 70-talskommunistiskt =}

Skämt åtsido, alla har väl rätt till en åsikt och skulle nu den vara att man vill minska flygandet så kanske inte det här är bästa sättet att göra det på... Det sagt så är väl flyget om något kollektivtrafik? Det är få till och med på detta forum som åkt helt själv eller några få personer i en flygmaskin, eller hur?

Jag undrar varför just flyget fått sån "bad cred" i miljötänket? Mycket annat är betydligt värre men når inte alls upp till samma status som Nemesis som flyget. Än mer intressant är att de "certifierade" miljövänliga sätten ofta har en rätt stor påverkan av klimat och natur också, för ingen tror väl att alla tåg och elbilar går på el från vindkraftverk? Även om de gör det så är en vindkraftsfarm ett stort ingrepp i naturen och vad jag förstår påverkar djurlivet negativt där de byggs.

Det är helt klart ett ämne som berör och jag tror många här har åsikter, men vad jag kan tycka är underligt, som sagt, är att trots stora framsteg i att göra plan mer effektiva och kunna frakta mer människor i tystare och mindre störande starter och landningar så är det inget som nämns alls, vi får bara höra att vi ska åka tåg och det är det enda sätt att vara miljömedveten...

För att återkoppla till orginalposten så kändes det spontat som ett ironiskt inlägg/förslag, det är faktiskt lite skrämmande att det finns folk som tycker och tror att det förslaget är en hållbar lösning på problemet, lyckligtvis verkar MP själva ha insett detta och fastslagit en annan lösning som partilinjen, även om jag inte håller med om den så är den i alla fall sund i tanken.

Tack för mig! =}
 
En obetalbar form av humor. Visst har jag ibland dåligt samvete för miljöaspekten när jag flyger till ATH över dagen för att köpa min favoritlemonad, dricka kaffe hos Stavros och dra hem igen men detta förslag känns lite väl DDR(varför har ingen flygplats denna kod?)....
 
Några intressanta siffror från Air Transport Action Group: Facts & FIGURES - Air Transport Action Group (ATAG)

* Flyg har i genomsnitt 80% beläggningsgrad (fyllda platser alltså - kommer inte på ett bättre ord..)
* 80% av flygets koldioxidutsläpp orsakas av flighter längre än 1500 km, där det är tämligen opraktiskt med andra transportmedel
* Flyg är bara ansvarigt för 12% av alla transportkällors koldioxidutsläpp

Undrar om de som skrivit motionen tänkt på vad flyget bidragit med för t.ex. ekonomin, och inte bara vad det bidragit med i form av utsläpp.
 
Även om man kan tycka att förslaget som det är skrivet är urbota töntigt, så tycker jag att det ligger en intressant punkt i det; alla borde tänka på vad deras agerande får för effekt på samhälle och miljö.
 
Håller med dig Pho. Flyg är bra på många sätt, men en bör väl ta sig en extra funderare när en nöjesflyger till Aten över dagen för att dricka kaffe. Bara för att flyg råkar finnas och möjligheten finns att transportera sig snabbt behöver det inte betyda att en alla gånger måste göra det.
 
Det har väl lite att göra med sträcka också, Sundsvall - Stockholm går lysande (och förmodligen med ungefär samma tidskostnad som att flyga), medan jag nog inte vill ta tåget till Chicago, så ska man förbjuda något är det väl flyg under ~1000km? Jag tycker inte det är en bra idé, men om det är miljöaspekten kontra tid/pengar/osv. som är viktigast.
 
Avvägningen bör vara tidsmässig där kvalitet på vägar och järnvägar tillsammans med gränsövergångar avgör det effektivaste resesättet. I Sverige avgör ju om det finns en funktionell järnväg med tillgängliga tågavgångar med tillräcklig medelfart, åtminstone X2000 samt X3000 eller snabbare.
Detta ger en acceptabel resetid för Norrlandskusten nedanför Umeå. Min tanke ger för handen att flyg funkar bättre på sträckor längre än 500-600km
Som @chazzie säger "miljöaspekten kontra tid/pengar" samt produktion på samma tid med den energiförbrukning, som sker både med och utan arbete, som ger en ideal balans.
 
Toppen