Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Ska åka Sthlm-Gbg t/r med tåg v. 2. Hur kan jag egentligen se att det är nya tågsättet? Är rätt flex med tider...
Jag tittade snabbt på avgångarna den 27/12 samt 28/12 från Stockholm mot Göteborg, och då ser det ut som om X2C skall gå i tåg 441 från Stockholm kl 16.33. Har inte dock kläm på vilken avgång X2C går i motsatt riktning.

Är det tänkt att det ska rulla ännu fler X2U (inte X2C) precis som 2035 i passagerartrafik eller ska de byggas om direkt till X2C?

För cirka 2 veckor sedan såg jag ett X2U mult-tåg köra förbi vid Årstaberg.
Antagligen var 2035 inte en av dem därför vagnarna var i en annan ordning på båda tågsätten.
Alltså fanns det vid det där tillfället minst tre X2U ute på spåren.

Är det tänkt att det ska rulla ännu fler X2U (inte X2C) precis som 2035 i passagerartrafik eller ska de byggas om direkt till X2C?

För cirka 2 veckor sedan såg jag ett X2U mult-tåg köra förbi vid Årstaberg.
Antagligen var 2035 inte en av dem därför vagnarna var i en annan ordning på båda tågsätten.
Alltså fanns det vid det där tillfället minst tre X2U ute på spåren.
Om det var ett multat upgrade du såg var det troligen körningen av X2005 och X2015 som kom för underhåll till Hagalund-depån. SJ kör inga multade X2 Upgrades i trafik då det endast är 2 maskiner som går i trafik (X2035 och X2008).

Till din andra fråga är det rätt oklart för dem byter fram och tillbaka vilka maskiner som skall ut, just nu verkar det som att det blir en X2C och en X2U fram mot mars månad.

Om det var ett multat upgrade du såg var det troligen körningen av X2005 och X2015 som kom för underhåll till Hagalund-depån. SJ kör inga multade X2 Upgrades i trafik då det endast är 2 maskiner som går i trafik (X2035 och X2008).

Till din andra fråga är det rätt oklart för dem byter fram och tillbaka vilka maskiner som skall ut, just nu verkar det som att det blir en X2C och en X2U fram mot mars månad.

Rätt sent nu men tack för svaret.

Är det sannolikt att schemat hålls lite bättre nu när första tåget är ute?

Enligt min SJ-kontakt händer det inte mycket med renoveringarna. Väntar spänt på tågsätt 2! har tyvärr inte stött på det enda som är ute än...

Toppen