Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Borde väl egentligen kanske ha översatts till "2 Class quiet" - för det är väl egentligen en "tyst" avdelning (framgår av bilden)?
Absolut! Det kan jag hålla med om!

Jag vill uppmärksamma att jag åkte tåg 401 från Stockholm -> Göteborg i måndags och då gick ombordpersonalen ombord och kollade så alla skötte sig. En kvinna började smått prata i telefon och blev ombedd att gå ut i vestibulen eller lägga på :)
 
...

Några mindre positiva saker:

· Toaletterna känns helt identiska med de gamla, förutom att inredningen är ny, men i övrigt lika trångt som tidigare

...

Jag vet inte...jag har höga krav på att toaletter på transportmedel ska fungera, att de ska vara fräscha och att de ska vara tillräckligt många. Men gör det så mycket att de är trånga?
 

Tveket

Medlem
Jag vet inte...jag har höga krav på att toaletter på transportmedel ska fungera, att de ska vara fräscha och att de ska vara tillräckligt många. Men gör det så mycket att de är trånga?

Håller med i princip! Ju trängre en toalett, eller vilket utrymme som helst, är så kräver det ju att den är smart utformad för sin funktion. Kanske är inte storleken på toaletterna på X2000 det stora problemet. Jag reagerade dock på att tåget varit i drift en vecka maximalt och luktade (stank) lika illa som tåg som varit i drift 20 år. Fräscha? Nej, toaletterna var inte fräscha...om det på nått sätt hänger ihop med storleken låter jag vara osagt....men jag har otaliga exempel på flygtoaletter som känns både smartare utformade och fräschare.
 
Håller med i princip! Ju trängre en toalett, eller vilket utrymme som helst, är så kräver det ju att den är smart utformad för sin funktion. Kanske är inte storleken på toaletterna på X2000 det stora problemet. Jag reagerade dock på att tåget varit i drift en vecka maximalt och luktade (stank) lika illa som tåg som varit i drift 20 år. Fräscha? Nej, toaletterna var inte fräscha...om det på nått sätt hänger ihop med storleken låter jag vara osagt....men jag har otaliga exempel på flygtoaletter som känns både smartare utformade och fräschare.
Well fräschheten handlar väl främst om hur bra den tidigare gästen på toaletten har träffat toaletten. Det är många faktorer och många av dem är inte speciellt enkla för SJ att hantera under en 3-4h tågresa. Man kan inte förvänta sig att tågpersonalen skall kolla alla 8 toaletterna konstant efter varje passagerare har gjort sina behov. Jag kan säga att toaletterna städas väldigt grundligt vid varje slutstation av städpersonal och skall väl säga att jag personligen sällan använder faciliteterna på tåget så jag kan inte anmärka på lukten.

Sen är jag lite nyfiken på att folk klagar på storleken nu när det uppenbarligen inte varit ett problem innan. Snarare verkar det som att förväntningarna har varit för höga på nya tåget :)
 

perhall

Medlem
Är väl jättesmart att inte ha för stora toaletter. Kolla A320neo - 2x toa längst bak är verkligen minimala, har aldrig hört någon att klaga på det och det går in fler säten... men visserligen har jag inte åkt det renoverade tågsättet än men lite trist om toan känns som ett orenoverat tåg. Det var det jag menade med SAS renoverade kabiner. Man märkte ingen skillnad mellan nytt plan och renoverat (utom take-off och landning som är mjukare i 330E än 18 år gamla plan) - förrän man gick på toan.
 
Tidtabellen tills 11 december för X2008 (nya tåget)
FB_IMG_1638055528525.jpg
 

sembl

Medlem
@simon_says91 Vet vad jag tycker om toaletterna på SJ. Renoverade eller inte.

Här i USA på Acela och Amtrak i nordöstra korridoren så är toaletterna alltid rena då personalen städar dem minst en gång i timmen. Har aldrig varit med om varken stopp eller ens papper på golvet under mina resor till både Boston och Washington DC.

Att det ryms ett fotbollslag på toaletten här är dessutom kanon.

SJ kunde tagit bort en stolsrad och sett till att det är handikappanpassad så en rullstol får plats åtminstone. Men vi får vara glada för fungerande toaletter åtminstone med de nya vagnarna.
 
Toppen