Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Lite beroende på när du ska åka så är det lite olika. Den 6:e mars ändras omloppet är det tänkt.

Fram till dess är det:
Må-To 402 från Göteborg på morgon och 405 tillbaka ner till Göteborg på eftermiddagen som gäller.
Fredag 406 och 405 tillbaka till Göteborg
Söndag 410 och 405 tillbaka till Göteborg

Från 6 mars är det:
Må-To 401 från Stockholm på morgon och 408 tillbaka till Stockholm.
Fredag 401, 412, 443
Söndag 428, 415, 444

Allt kan förstås ändras av olika anledningar men så ligger planen just nu i alla fall.

405 idag var inte den uppdaterade idag tyvärr , nytt försök på måndag med 408

Med tanke på att det är knappt 2 veckor kvar innan nästa tåg går in från den vanliga flottan för att påbörja en ombyggnad skall de spotta ut 2 andra tåg. Ett av dessa tågen är ett av dem som i princip var helt färdigt redan för 1 år sedan men har använts för en del testkörning i Danmark.

Vecka 11-12 är planen för tåg 2 och 3 som är helt ombyggda!
20 Mars kommer nästa, idag gick en "classic" variant in för totalombyggnad så då spottar dem ut ett annat fordon som är färdig inom 2 veckor. Sen löper det på med 6-9 veckor mellan varje maskin.

Blev en till nitlott med 408 i måndags
Pratade med support på Messenger som sa:
Det uppdaterade tåget går på dessa avgångar:
Tåg 402 Göteborg - Stockholm, avgång klockan 05:44 måndag-fredag
Tåg 407 Stockholm - Göteborg, avgång klockan 17:16 måndag-fredag
Jag tror tyvärr inte kundtjänst är helt uppdaterade. Idag och igår gick/går tåget både i 401 och 408 och så är det planerat framöver också. I måndags blev det kvar i Hagalund av någon anledning som jag inte vet.

Synd att du lyckades pricka in de avgångar där det avvek. Vi får hoppas på lite större chans från 20 mars som Simon skrev om här ovan.

20 Mars kommer nästa, idag gick en "classic" variant in för totalombyggnad så då spottar dem ut ett annat fordon som är färdig inom 2 veckor. Sen löper det på med 6-9 veckor mellan varje maskin.
As promised, avgång i tåg 405 nu till Göteborg.

Hälsa X2017 välkommen tillbaka i trafik efter en total ombyggnad, det andra tåget i räkningen som är helt ombyggt tekniskt och retrofitted.

20220320_155025.jpg

20220320_155322.jpg

20220320_155422.jpg

Premiär för mig idag, fakiren (401) var en uppdaterad maskin. Klart lyft ombord, gillar färgtonen och känslan.
Negativt första intryck av att båda dörrarna på vagn 1 är ur funktion, så var tvungen att beblanda mig med skocken i andra klass vid boarding, skönt att svänga vänster (även på tåg) när vi väl var ombord. Inget fungerande Wi-Fi…
Hopps även att det är något som är fel med fjädringen, väldigt kantig gång, går att skriva på lap top, men att jobba med penna är i princip omöjligt.

Premiär för mig idag, fakiren (401) var en uppdaterad maskin. Klart lyft ombord, gillar färgtonen och känslan.
Negativt första intryck av att båda dörrarna på vagn 1 är ur funktion, så var tvungen att beblanda mig med skocken i andra klass vid boarding, skönt att svänga vänster (även på tåg) när vi väl var ombord. Inget fungerande Wi-Fi…
Hopps även att det är något som är fel med fjädringen, väldigt kantig gång, går att skriva på lap top, men att jobba med penna är i princip omöjligt.
Det är flera elfel på de nya tågen, bland annat dörrarna. F n är bara ett av de nya tågsätten i trafik. Flera är på renovering, parallellt försöker de lösa elfelen.

Toppen