Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

@simon_says91 Är det fortfarande tåg
402(434 fredag) Göteborg-Stockholm
407 Stockholm-Göteborg
Som körs med nya inredningen?
Ska åka någon gång i början på mars så vore kul att få åka i uppdaterade tåget
Lite beroende på när du ska åka så är det lite olika. Den 6:e mars ändras omloppet är det tänkt.

Fram till dess är det:
Må-To 402 från Göteborg på morgon och 405 tillbaka ner till Göteborg på eftermiddagen som gäller.
Fredag 406 och 405 tillbaka till Göteborg
Söndag 410 och 405 tillbaka till Göteborg

Från 6 mars är det:
Må-To 401 från Stockholm på morgon och 408 tillbaka till Stockholm.
Fredag 401, 412, 443
Söndag 428, 415, 444

Allt kan förstås ändras av olika anledningar men så ligger planen just nu i alla fall.

Last edited:
Lite beroende på när du ska åka så är det lite olika. Den 6:e mars ändras omloppet är det tänkt.

Fram till dess är det:
Må-To 402 från Göteborg på morgon och 405 tillbaka ner till Göteborg på eftermiddagen som gäller.
Fredag 406 och 405 tillbaka till Göteborg
Sönag 410 och 405 tillbaka till Göteborg

Från 6 mars är det:
Må-To 401 från Stockholm på morgon och 408 tillbaka till Stockholm.
Fredag 401, 412, 443
Söndag 428, 415, 444

Allt kan som vanligt ändras av olika anledningar men så ligger planen just nu i alla fall.

Tack så jättemycket för den informationen!!

Med tanke på att det är knappt 2 veckor kvar innan nästa tåg går in från den vanliga flottan för att påbörja en ombyggnad skall de spotta ut 2 andra tåg. Ett av dessa tågen är ett av dem som i princip var helt färdigt redan för 1 år sedan men har använts för en del testkörning i Danmark.

Vecka 11-12 är planen för tåg 2 och 3 som är helt ombyggda!

Jag har gjort två resor med de nya X2000. Det negativa som utmärkte sig första vändan var "krängigheten" och "bullrigheten". Båda gångerna har jag med max 48h mellanrum rest med nya respektive gamla vagnar.

Jag upplever korglutning, dämpning, och ljudisolering, dvs komfort, som klart sämre på de nya tågen jämfört med de gamla. Börjar fundera om det bara är jag som är extra känslig eller om det är någon som känner samma?

Jag har gjort två resor med de nya X2000. Det negativa som utmärkte sig första vändan var "krängigheten" och "bullrigheten". Båda gångerna har jag med max 48h mellanrum rest med nya respektive gamla vagnar.

Jag upplever korglutning, dämpning, och ljudisolering, dvs komfort, som klart sämre på de nya tågen jämfört med de gamla. Börjar fundera om det bara är jag som är extra känslig eller om det är någon som känner samma?
Intressant. Är inte så ovanligt att en "förbättring" samtidigt innebär försämringar för att sänka driftskostnader etc. Och sånt står ju inte i pressmaterialet. Ett exempel är nyaste VW Golf, den är på papperet bättre än föregångaren på allting, men när man kör den märker man direkt att de sparat in på saker för att sänka tillverkningskostnaden, plastigare, sämre ljudanläggning etc.

Intressant. Är inte så ovanligt att en "förbättring" samtidigt innebär försämringar för att sänka driftskostnader etc. Och sånt står ju inte i pressmaterialet. Ett exempel är nyaste VW Golf, den är på papperet bättre än föregångaren på allting, men när man kör den märker man direkt att de sparat in på saker för att sänka tillverkningskostnaden, plastigare, sämre ljudanläggning etc.

Kan säga att det inte skett någon som helst skillnad ram och boggimässigt på de nya tågen då allt detta är "orginal". Jag tror snarare att ni förväntar er att tåget ska gå på moln men det faktum att det fortfarande rullar på en järnväg som man redan maxar hastigheten totalt på många sträckor.

Det jag vet komfortmässigt som gjorts är programmeringen av korglutningen i interfacen är mycket "mjukare" när den skickar signalerna för lutningen. Den äldre modellen rullar ju på extremt gammal teknik.

OK, väldigt intressant att höra. Har inte själv åkt nya X2000 ännu. Hur stor skillnad upplever du? Gissar att det i alla fall är bättre än loktåg och region-tåg, men tråkigt om det är märkbart sämre än gamal X2000.

Jag har alltid gillat X2000 för att det går relativt mjukt och tyst. Stolar kan såklart göra viss skillnad, men mycket av komforten tycker jag kommer från hur "kabinen" känns. Ska bli intressant att testa själv.

När ett "gammalt" X2000 fungerar som det ska har det extremt bra komfort, även jämfört med nyare tåg på kontintenten, jag har provat ganska många...

Toppen