Senaste nytt

[Mistake rate] Clarion Stockholm, 12-14 maj 2014, 180 SEK / natt för svit

OliT

Medlem
Fel. Det är alltid en stor risk att ringa. I det här fallet är ju priset typ 1/5 av vad det borde vara för ett vanligt rum i Stockholm. Chansen är rätt stor att någon dator gjort utskicken och att ingen är medveten om att ni betalat på tok för lite.

I just det här fallet lönade det sig att ringa, men hade du ringt ett flygbolag så hade det troligen fått motsatt effekt. Regeln är fortfarande ring ALDRIG.

I det här fallet var mejlet undertecknat av en person på det specifika hotellet. Jag fick inte uppfattningen att det skickats ut av någon dator, om så varit fallet skulle jag inte ha ringt. Hur hade du bedömt detta mejl?

clarion.png
 

agehall

Medlem
Jag utgår från att alla mail skickas av system. Det är ytterst få mail som faktiskt skickas personligen av någon numera.
 

Dr. Miles

Expert
Eftersom Clarion redan upptäckt misstaget och skickat ut personliga mejl åt, antar jag, alla som bokat, ansåg jag inte att det fanns särskilt mycket att förlora. Särskilt inte eftersom bekräftelsen var tydlig vad gäller rumstyp och pris. Nordic Choice höll med om detta.
Man kan säga att Clarion har varit schyssta. Jag har varit med om många mistake fares där flygbolaget avbokade bokningen även EFTER de hade dragit ner pengarna från mitt kort och jag hade fått e-ticketnummer.
 

OliT

Medlem
Man kan säga att Clarion har varit schyssta. Jag har varit med om många mistake fares där flygbolaget avbokade bokningen även EFTER de hade dragit ner pengarna från mitt kort och jag hade fått e-ticketnummer.

Ja, det är klart att det är en Goodwill-gest. Clarion valde att hedra ett avtal man ingått trots att det var felaktigt. Att det var ett fåtal rum/personer bidrog säkerligen. Hade det varit mer omfattande skulle det nog inte ha gått igenom.

Regeln med att aldrig ringa tillämpar jag (och många på Flyertalk också, av vad jag sett) som att aldrig ringa om inte misstaget upptäckts. Om bolaget försöker dra sig ur en mistake fare är det snarare bättre ju fler som klagar, då det ju då handlar om att hantera det hela på Goodwill.
 

Alx

Medlem
I just det här fallet lönade det sig att ringa, men hade du ringt ett flygbolag så hade det troligen fått motsatt effekt. Regeln är fortfarande ring ALDRIG.

Din uppfattning om att man ALDRIG ska ringa flygbolaget vid mistake fare delar jag till 100%. Bl.a. därför att det är så onödigt med tanke på att de knappast ser positivt på det inträffade. Så man lär ju inte få ut något positivt av ett samtal med de. Dessutom stänger det direkt dörren för andra att hoppa på samma mistake fare. Vi tycker väl alla här på BC.se att det är ganska trevligt när någon postar sådana och det fortfarande fungerar!! :D

MEN, det är inte alls helt självklart för ett flygbolag att cancellera eller vägra bokad att resa i den klass man sålt. I USA har flygbolagen (om de har bekräftat bokningen/dragit pengarna) ingen som helst möjlighet att "ångra" eller ändra priser oavsett om det var en uppenbar mistake fare eller inte. DoT (Department of Transportation) har flera gånger tryckt till flygbolagen när de har försökt slingra sig ur sina "avtal" med resenären... Ett avtal är ett avtal! DoT:s regler gäller vid flygningar inom USA samt till/från USA.
 

agehall

Medlem
De som gör det på FT är oftast de giriga gamarna som sabbar saker och ting. Regeln gäller tills dess att man vet att alla som bokat flugit samtliga sektorer. Den som säger något annat har ingen koll.

MEN, det är inte alls helt självklart för ett flygbolag att cancellera eller vägra bokad att resa i den klass man sålt. I USA har flygbolagen (om de har bekräftat bokningen/dragit pengarna) ingen som helst möjlighet att "ångra" eller ändra priser oavsett om det var en uppenbar mistake fare eller inte. DoT (Department of Transportation) har flera gånger tryckt till flygbolagen när de har försökt slingra sig ur sina "avtal" med resenären... Ett avtal är ett avtal! DoT:s regler gäller vid flygningar inom USA samt till/från USA.

Sant. Man ska dock vara medveten om att det inte hindrar bolagen från att försöka och att det kan sabotera saker för de som inte orkar/har tid att processa.
 
Last edited:
Jag fick ett mail nu efter jag varit i kontakt med Clarion där jag nämnde bc.se bland annat.
Svaret löd:

Hej Andreas,

Jag har precis fått höra av min kollega att vi kommer att behålla er bokning på juniorsviten. Jag ber om ursäkt för besväret, ni är varmt välkomna hit!


Det var generöst av Clarion. Det är sånt här man kommer ihåg vid "senare tillfällen".
 
Last edited:

OliT

Medlem
Jag fick ett mail nu efter jag varit i kontakt med Clarion där jag nämnde bc.se bland annat.
Svaret löd:

Hej Andreas,

Jag har precis fått höra av min kollega att vi kommer att behålla er bokning på juniorsviten. Jag ber om ursäkt för besväret, ni är varmt välkomna hit!


Det var generöst av Clarion. Det är sånt här man kommer ihåg vid "senare tillfällen".

Att du nämnde BC kanske förklarar varför bemötandet var så väldigt bra. Onekligen bra av Clarion (vilket får mig att faktiskt överväga att bo lite mer där framöver). Det är ju ändå ett hyfsat stamgästprogram, speciellt kanske restaurangvouchrarna som ges rätt tidigt i bonusstegen.
 

agehall

Medlem
FruAgehall är Gold hos dem och jag måste säga att centralt är de riktigt duktiga. Däremot brukar hotellen kunna ställa till det, som häromveckan när vi bokat ett dubbelrum på Comfort Stockholm och fick ett rum med en enkelsäng och en utfällbar våningssäng med motiveringen att hotellet var under renovering och helt fullt. När jag kollade online såldes dock den rumstyp jag bokat både för pengar och poäng... Choice centralt bokade snabbt om oss till Clarion Sign för samma poängpris.
 

joemume

Medlem
Att du nämnde BC kanske förklarar varför bemötandet var så väldigt bra. Onekligen bra av Clarion (vilket får mig att faktiskt överväga att bo lite mer där framöver). Det är ju ändå ett hyfsat stamgästprogram, speciellt kanske restaurangvouchrarna som ges rätt tidigt i bonusstegen.

Tveksamt att bc.se hade nåt som helst att göra med varför de valde att behålla bokningen. Jag gör 45+ nätter hos Clarion varje år och de är proffs ut i fingerspetsarna med kundens nöjdhet som högsta fokus.Jag är inte ett dugg förvånad över att de valde den väg de valde - Clarion Stockholm har ett av hotellbranschens bästa kundservice och deras bemötande mot mig under alla år jag bott där har varit fläckfritt. Ett fantastiskt hotell, rätt och slätt. Bc.se i all ära, men det här tror jag rörde sig om professionalism från hotellets sida. Stort av dem. Hatten av.
 
Toppen