Tomas E
Medlem
Därför att flertalet tydligen greps för att de befann sig i USA med fel visum?Vad har detta med resande att göra?
Därför att flertalet tydligen greps för att de befann sig i USA med fel visum?Vad har detta med resande att göra?
Problemet uppstår ju när arbetsgivaren eller för den delen erfarna kollegor avfärdar funderingarna. Jag tvivlar på att hundratals sydkoreaner har åkt till Usa för att jobba och ingen har ens frågat runt bland kollegorna. Jag förutsätter att en del har det och fått veta att det är ok.Känns som det är upp till din arbetsgivare att lösa rätt förutsättningar för dig. Låter som det är saker utanför det vanliga ”möten och mässor” och då skulle inte jag chansat på att man slinker igenom. Fungerar säkert i 99 fall av 100 men åker man dit på något kan ju följderna vara mindre trevliga.
Problemet uppstår ju när arbetsgivaren eller för den delen erfarna kollegor avfärdar funderingarna. Jag tvivlar på att hundratals sydkoreaner har åkt till Usa för att jobba och ingen har ens frågat runt bland kollegorna. Jag förutsätter att en del har det och fått veta att det är ok.
Det grundläggande problemet är att allt som är annorlunda än Disney/NYC/Florida har börjat lukta illa.
Så enkelt är det inte. Man kan mycket väl jobba i Usa med ESTA. Diskussionen handlar om var gränsen för det går.Jobb i usa = då ska man ha a2 eller b2 visum. Inte ESTA.
Jobb i usa = då ska man ha a2 eller b2 visum. Inte ESTA.
Nej jag förstår men jag ser det som samma problematik. Villkoren för ESTA tillåter att man åker dit för försäljning, möten osv. Är det möte om man är där för att granska den lokala verksamheten? Är det möte om man ska lära sig någon arbetsuppgift de lokala kollegorna håller på med?Kommenterade inte direkt Hyundai-inlägget utan menade mest Jacobs egen situation. Ska själv till NYC på jobb snart, nästan samtidigt som FN-mötet så det kommer ju bli lite extra spännande.
Jag fick mitt B-1/B-2 visum klart på bara 9 dagar tack vare premium delivery från ambassaden i Köpenhamn för drygt en månad sedan. I övrigt var hela processen väldigt smidig och visumet godkändes efter bara 3-4 frågor från den konsulära handläggaren på plats.Snitttiden på behandling av b2 Visa är 60 dagar.
Jag fick mitt B-1/B-2 visum klart på bara 9 dagar tack vare premium delivery från ambassaden i Köpenhamn för drygt en månad sedan. I övrigt var hela processen väldigt smidig och visumet godkändes efter bara 3-4 frågor från den konsulära handläggaren på plats.