Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Känns som det är upp till din arbetsgivare att lösa rätt förutsättningar för dig. Låter som det är saker utanför det vanliga ”möten och mässor” och då skulle inte jag chansat på att man slinker igenom. Fungerar säkert i 99 fall av 100 men åker man dit på något kan ju följderna vara mindre trevliga.
Problemet uppstår ju när arbetsgivaren eller för den delen erfarna kollegor avfärdar funderingarna. Jag tvivlar på att hundratals sydkoreaner har åkt till Usa för att jobba och ingen har ens frågat runt bland kollegorna. Jag förutsätter att en del har det och fått veta att det är ok.

Det grundläggande problemet är att allt som är annorlunda än Disney/NYC/Florida har börjat lukta illa.

Problemet uppstår ju när arbetsgivaren eller för den delen erfarna kollegor avfärdar funderingarna. Jag tvivlar på att hundratals sydkoreaner har åkt till Usa för att jobba och ingen har ens frågat runt bland kollegorna. Jag förutsätter att en del har det och fått veta att det är ok.

Det grundläggande problemet är att allt som är annorlunda än Disney/NYC/Florida har börjat lukta illa.

Kommenterade inte direkt Hyundai-inlägget utan menade mest Jacobs egen situation. Ska själv till NYC på jobb snart, nästan samtidigt som FN-mötet så det kommer ju bli lite extra spännande.

Jobb i usa = då ska man ha a2 eller b2 visum. Inte ESTA.

Snitttiden på behandling av b2 Visa är 60 dagar. Jag skulle älska att jobba med sådan framförhållning men lycka till att mina leverantörer och kollegor i projekten kan ta den höjden. Ytterst få nationer har de kraven på framförhållning eller byråkrati.

Detta skapar bara osäkerhet och misstro för USA som affärsdestination.

Kommenterade inte direkt Hyundai-inlägget utan menade mest Jacobs egen situation. Ska själv till NYC på jobb snart, nästan samtidigt som FN-mötet så det kommer ju bli lite extra spännande.
Nej jag förstår men jag ser det som samma problematik. Villkoren för ESTA tillåter att man åker dit för försäljning, möten osv. Är det möte om man är där för att granska den lokala verksamheten? Är det möte om man ska lära sig någon arbetsuppgift de lokala kollegorna håller på med?
Det finns helt klart en gråzon där det mycket väl kan vara ok men som man behöver granska närmare för egen del för att hamna på rätt sida av skranket.

• Gilla
Reactions: bvs
Snitttiden på behandling av b2 Visa är 60 dagar.
Jag fick mitt B-1/B-2 visum klart på bara 9 dagar tack vare premium delivery från ambassaden i Köpenhamn för drygt en månad sedan. I övrigt var hela processen väldigt smidig och visumet godkändes efter bara 3-4 frågor från den konsulära handläggaren på plats.

Jag fick mitt B-1/B-2 visum klart på bara 9 dagar tack vare premium delivery från ambassaden i Köpenhamn för drygt en månad sedan. I övrigt var hela processen väldigt smidig och visumet godkändes efter bara 3-4 frågor från den konsulära handläggaren på plats.

Grattis. Har aldrig tagit kortare än 3 veckor för mig och jag har varit i USA i tjänsten över dussinet ggr över mitt yrkesliv, majoriteten av dessa tillfällen var dessutom i betyligt mer tillåtande tider.

Så anekdotala upplevelser svänger vilt. Faktum kvarstår att USA har en visa process som ej bemöter den situation vi ser nu. Jag upplever inte ett genuint intresse för att lösa detta från nuvarande myndigheter/administration.

Toppen