Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Om det nu inte faktiskt handlade om träning av lokala arbetskraften som ska sköta arbetet, och ICE feltolkade det som pågick. Då hade ESTA/B1 varit rätt enligt det skrivna regelverket.

Tveksamt. Hittade en bra sammanställning kring vad man tekniskt sett får göra och inte.

Sen finns det gråzoner, och det är kring dessa man ändrat tolkningen för. Och de koreanska arbetarna föll på: "You cannot be employed, paid by, or directly contribute labor to a U.S. business while in the country, even part-time or unpaid."

De satte upp utrustning, och medan detta tidigare har varit något man sett genom fingrarna med för det rör sig mellan träning och arbete så verkar det nu som att det inte längre är legio. Och det är ju rent krasst "contribute labor".

Tveksamt. Hittade en bra sammanställning kring vad man tekniskt sett får göra och inte.

Sen finns det gråzoner, och det är kring dessa man ändrat tolkningen för. Och de koreanska arbetarna föll på: "You cannot be employed, paid by, or directly contribute labor to a U.S. business while in the country, even part-time or unpaid."

De satte upp utrustning, och medan detta tidigare har varit något man sett genom fingrarna med för det rör sig mellan träning och arbete så verkar det nu som att det inte längre är legio. Och det är ju rent krasst "contribute labor".
Ja, men man får ju syssla med "short-term training" och "consulting with business associates", så gråzonen är rätt stor. Och jag är lite skeptisk till att de högre cheferna på LG sysslande med handfast arbete i att sätta upp maskiner. Men vi lär väl aldrig få veta exakt hur det låg till med varje enskild individ, ICE har ju numera kvoter att försöka fylla så de tolkar regelverket så strängt som möjligt, och de som fängslades har alla anledningar att säga att vad just de sysslande med var tillåtet.

Hursom, vi får se hur det går. Tydligen ställer nu Korea krav på att USA ska tillhandahålla rätt visum i tillräckliga volymer inom rimliga tidsgräner om det ska bli något av de hundratals miljarder i fabriker som Koreanska företag har lovat Trump.

ICE har ju numera kvoter att försöka fylla
Ett möjligtvis ännu större problem är att ICE expanderats med väldigt många nya medarbetare, med ytterst begränsad utbildning och förmodligen i de flesta fall helt obefintlig erfarenhet av att tolka de finaste detaljerna kring olika visum. Just nu är det nog inte så hög trygghet i att känna att man ligger preciiiiiis på rätt sida av legalitetsgränsen…

Jag arbetar för ett amerikanskt företag och besöker USA 3–4 gånger per år i tjänsten i syfte att träffa de team jag leder och deras teamchefer samt mina amerikanska kollegor, min chef och annan intern personal.

Vårt interna mobility-team har rekommenderat att ESTA räcker för den här typen av aktiviteter, och de är vanligtvis ganska riskaverta. Jag har alltid angett ”business” som syftet med resan och, när jag fått följdfrågor, förklarat att jag är director i ett amerikanskt företag som besöker USA för att träffa och samarbeta med mina USA-baserade teams och kollegor. Ibland frågar de om företaget och vilken verksamhet de bedriver. Hittills har jag inte haft några som helst problem genom att vara helt transparent och svarat på frågorna – inklusive tre inresor i år.

Toppen