Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Skulle vara intressant att se hur inrikes flyg och semestrande varit i USA under samma period, om det kan kompensera delar av bortfallet från utländska besökare eller inte.
Iof hamnat i en YouTubebubbla med blandad trovärdighet men mycket snack om att Vegas (tas ju upp lite där och var, priser osv) gått ner som inte bara förklaras med färre internationella turister. Även gränsorter mot Kanada tas upp mycket. Kan inte påminna mig alls att jag sett något om att något ställe sett en ökning eller verkar kompenseras av inhemsk turism men som sagt algoritmer hjälper inte direkt att få en rättvis bild.
Däremot såg jag en intervju med United’s vd och han menade att det såg bättre ut bokningsmässigt framåt efter en lite sämre sommar.

Jag som bor i NY ser en tydlig trend med mindre besökare. Då jag bor vid Brooklyn Bridge och Dumbo så kan jag nu promenera över till tex Wall Street utan att trängas. Förra året gick det inte att gå på bron pga alla människor.

Drog lite statistik från tex tas, usa travel och matade in i Gemini och fick följande svar.

Here is a summary of the key findings for 2025:

• Overall Decline: As of August 2025, the number of non-U.S. citizen air passenger arrivals was down 3.3% compared to August 2024, according to the National Travel and Tourism Office (NTTO).

• Year-to-Date Trend: Data through May 2025 shows a 2.4% decrease in year-to-date international arrivals compared to the same period in 2024.

• Country-Specific Data: While some countries like Argentina and Israel have seen an increase in visitors, arrivals from key markets such as Canada have seen a significant decline. For instance, air arrivals from Canada were down 13.3% year-to-date through May 2025.

• Forecasts: This trend is contrary to some earlier forecasts from the NTTO, which had projected a 6.5% increase in international visitors for the full year. However, more recent reports from organizations like Tourism Economics have adjusted their predictions, now forecasting an overall decline in international visitors for 2025.

Toppen