Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

FINNAIR ställer in 70 långlinje avgångar mellan den 1 juni och 11 augusti av dessa är det 69 som har destination USA
Är inte sommaren högsäsong för det landet?

Lite mer för de som kan finska, även den kunskapen saknar jag.
Får en att undra hur det kommer att se ut framåt hösten.
Svaret är 3 år. Efter Trump kommer en rimligare president. Sannolikt en mitten-demokrat, men hur som helst är Trump en outlier på så många sätt.
Ja, nog lägst odds på det. Skulle inte säga att tre decennier är högoddsare heller. Känns som att det inte spelar roll vad han gör. Även om han (mot all förmodan) skulle vrida tillbaka allt eller bli en frihandels- och alliansvän har han redan fullständigt raserat allt förtroende och tillförlitlighet.

Man kan också slå en pling till Trumpen och höra om man kan få till en deal. 1-800-POTUS och jag läser rätt i min telefon.

USA har nu börjat bli ett riktigt skithåls-land. Ruggig historia:
1745229581515.png

1745229586789.png

1745229598241.png

1745229699389.jpeg

USA har nu börjat bli ett riktigt skithåls-land. Ruggig historia:
Behandlingen är förstås helt oproportionerlig. Sjukt onödigt och deprimerande att läsa.

Det är lätt att sitta och analysera från fåtöljen hemma men grundproblematiken ligger nog i:
* Hade biljetter till Hawaii. Hade biljetter från Kalifornien. Hade inga biljetter från Hawaii till Kalifornien.
* Sa att dom kanske skulle arbeta (online) under vistelsen.

Hade det varit mina barn OCH jag hade känt till deras planer innan (inte säkert förstås!) hade jag berättat om när jag själv blev skickad till secondary screening vid ankomst i USA pga att jag i ungdomligt (nåja, nästan!) oförstånd inte hade bokat min returbiljett... :rolleyes: då kom jag undan med en varning ("Okay, you're allowed to enter but NEVER DO THIS AGAIN!"). Definitivt ingen strip search den gången. Men det var ett tag sen och det är ett annat läge i USA nu.

Sen är ju frågan om allt framkommer i deras inlägg - hade de några planer som var lite konkreta, kunde de visa hur de skulle försörja sig under sn vistelse i USA etc? Jag ser ju regelbundet ’Border Control Australia’ och det är ju i vart och varannat avsnitt som någon backpacker blir satt på nästa plan tillbaka pga de inte kan visa att de har pengar, har diffusa planer eller har något i sin mobil som tyder på ev arbete.

Försvarar inte på något sätt behandlingen av tjejerna och de var säkert genuina turister men liknande har hänt i alla gränskontroller (inkl Sverige) och kommer fortsätta hända så detta får inte mig att välja bort USA som resmål

Vi européer är lite för vana vid att kunna hoppa omkring mellan olika länder, backpacka, både här och i Asien utan att nån frågar om vart man ska och hur man ska försörja sig. USA är inte ett land där jag skulle göra så i.

Sen är ju frågan om allt framkommer i deras inlägg - hade de några planer som var lite konkreta, kunde de visa hur de skulle försörja sig under sn vistelse i USA etc? Jag ser ju regelbundet ’Border Control Australia’ och det är ju i vart och varannat avsnitt som någon backpacker blir satt på nästa plan tillbaka pga de inte kan visa att de har pengar, har diffusa planer eller har något i sin mobil som tyder på ev arbete.

Försvarar inte på något sätt behandlingen av tjejerna och de var säkert genuina turister men liknande har hänt i alla gränskontroller (inkl Sverige) och kommer fortsätta hända så detta får inte mig att välja bort USA som resmål

Varje land har förstås rätt att välja vem man släpper in, även USA(och Sverige), men det som verkligen stör i de här historierna är hur brutala de amerikanska gränsvakterna är.

Toppen