Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Igår fredag 11 april var det Optional, eller man kunde klicka i typ ”ingen närvaro på internet”. Lade bara in LinkedIn för min del. Godkänt ESTA efter två timmars granskning.
Bra om det är optional. Väljer man trots det att svara och svarar "ingen närvaro på internet" kan man få problem, se post 144 i den här tråden. Den absoluta majoriteten av sökanden har någon sorts aktivitet på sociala media.

Kanske jag som lever i min egen bubbla men är det så stor efterfrågan på Sydamerika? Jobbar på global firma men utöver några enstaka resor till Brasilien tycker jag det är säller någon behöver åka till regionen. Sett till turism så kan det inte ha en chans mot Sydostasien.
Håller med att det ofta tas upp tex ”Scania i Brasilien”, ”gruvindustrin”, ”Ericsson”, ”JAS”, ”exportberoende” osv.
Om det ens någonsin har påverkat i någon större utsträckning för enskilda flyglinjer tror jag isf att det minskat avsevärt senaste 20 åren. Utöver allmänt mindre affärsresande pga teknik, normer och traditioner, globalisering är det väl ofta numera en lokal kompetent organisation på plats. Alternativt andra gästarbetare. Företagen är helt enkelt mer ”globala”, inte bara marknaden vilket gjort att traditionellt affärsresande också minskat. Känns som att traditionellt ägda ”säljbolag” inte är lika vanligt utan att distributörer är mer vanligt vilket inte driver lika mycket resande. Har själv erfarenhet från Mellanöstern där min familj tidvis bott. I början var det relativt sett en del västerlänningar men ju längre åren gick blev det mindre och mindre till att numera nästan bara vara lokala eller gästarbetare från övriga arabvärlden eller Asien.

Håller med att det ofta tas upp tex ”Scania i Brasilien”, ”gruvindustrin”, ”Ericsson”, ”JAS”, ”exportberoende” osv.
Om det ens någonsin har påverkat i någon större utsträckning för enskilda flyglinjer tror jag isf att det minskat avsevärt senaste 20 åren. Utöver allmänt mindre affärsresande pga teknik, normer och traditioner, globalisering är det väl ofta numera en lokal kompetent organisation på plats. Alternativt andra gästarbetare. Företagen är helt enkelt mer ”globala”, inte bara marknaden vilket gjort att traditionellt affärsresande också minskat. Känns som att traditionellt ägda ”säljbolag” inte är lika vanligt utan att distributörer är mer vanligt vilket inte driver lika mycket resande. Har själv erfarenhet från Mellanöstern där min familj tidvis bott. I början var det relativt sett en del västerlänningar men ju längre åren gick blev det mindre och mindre till att numera nästan bara vara lokala eller gästarbetare från övriga arabvärlden eller Asien.

För många som fortfarande åker har ju även resepolicies ändrats rätt markant över tid. Är ju stor skillnad på att skicka 10 pers i business mot 10 pers i ekonomi. Jag har väldigt svårt att se att ett eller ett fåtal bolag skulle vara det som driver lönsamheten för SAS på long haul.

Om man utgår från listan från 2023 är top-destinationen utan direkt linje DPS. 18780 pax/år men det blir bara drygt 50 om dagen. SAO är typ sist på listan med 25 pax om dagen. SAS behöver alltså bara hitta ytterligare ca 250 pax/dag som är villiga att byta i CPH för att flyga till Sydamerika.

Tror det är väldigt svårt för sas att hitta något som kan ersätta nordamerika-rutter.

Jag tror att det bara finns ett realistiskt alternativ, om USA verkligen över tid får kraftigt sjunkande volymer, och ryskt luftrum fortsatt blockeras med Ukrainakrig.

SAS får helt enkelt uppfylla våra gamla BC drömmar och köra A330 till Kanarieöarna. Stora volymer under nästan halva året är möjliga dit från både ARN/CPH/OSL. Det borde också finnas någon kundkategori som är villiga betala premium för plus/C. Ett fraktavtal hade varit toppen som bonus, finns hamn och verksamheter där. Sydamerika eller Afrika har helt enkelt inte volymerna tror jag. Detta är nödlösningen som håller flottan igång i väntan på lugnare världsläge.

Jag håller även med @Doctor-X om
BKK. Fler A350 borde fungera med ständig efterfrågan dit.

Om man utgår från listan från 2023 är top-destinationen utan direkt linje DPS. 18780 pax/år men det blir bara drygt 50 om dagen. SAO är typ sist på listan med 25 pax om dagen. SAS behöver alltså bara hitta ytterligare ca 250 pax/dag som är villiga att byta i CPH för att flyga till Sydamerika.

Tror det är väldigt svårt för sas att hitta något som kan ersätta nordamerika-rutter.
Verkligen. Nog svårt att få ekonomi i och komplext men om man tecknar avtal med Nordens safariarrangörer, kryddat med nischade företag samt staterna. Givetvis också codeshare med Virgin och Kenya. Dessutom skapar väl direktflyg i sig en en marknad. Flyger en/två dagar i veckan till Nairobi. Hittar något liknade till andra destinationer och snurrar runt. Enstaka avgångar lockar väl kanske inte stat och företag men övriga dagar kan man erbjuda via CDG, LHR, AMS. Låter såklart enkelt i teorin och naivt men har så svårt att se hur SAS skall kunna expandera så mycket mer på long haul sidan.

Man måste säga att SAS har haft extrem otur med sina långdistanssatsningar det senaste decenniet. Deras all-businessclass "oljelinje" Stavanger-Houston fick läggas ner pga oljekrisen (oljan blev billig vilket skapade lönsamhetsproblem inom oljeindustrin), deras satsning på Hong Kong sammanföll med protesterna där, Asien-linjerna drabbades av stängt ryskt luftrum och nu när de har satsat hårt på USA så börjar folk bojkotta USA...

En sak som skulle kunna testas är det jag nyss lärde mig om Finnairs wetlease till QF. Tack vare "Airbus commonality" och pilot-träning kunde man bemanna sin egen A350-produktion till Asien med samma personal som flög A330 för QF.
Dvs ett sätt att sätta plan och personal i produktion skulle kunna vara att förlänga någon linje istället för att hitta ny destination från CPH. Kanske finns möjligheter från SIN eller BKK?

Tänkte göra en ansökan nu och testa men kom på att jag har ett beviljat från oktober 2024 som var giltig. Kan den användas eller har Trump hittat åå något som gör att jag ändå måste ansöka om ett nytt?

@Jannes mycket intressant info, frågan är hur det ser ut på lite sikt? Min antagelse om USD försvagning lãr motverka tappet. Jag ser Danmark störtdyker, kanske naturligt då de har det lite frostigt med USA just nu.

Med borttagen flygskatt 1juli i Sverige och kraftigt minskat resande från Danmark kanske SAS kan tänka sig flytta tillbaka LAX till Stockholm. Det vore verkligen positivt!
I en situation där Danmark är -30%, Norge -20% och Sverige -15% YoY så är det mer sannolikt att man drar in antalet avgångar till LAX än att man börjar skifta runt dem. Speciellt ifall handeln med USA minskar, vilket äter på fraktintäkterna. Men ingen vet ju på sikt, och just den osäkerheten kring USAs lednings oförutsägbarhet gör ju att landet lockar allt färre turister, men också skjuter handeln i sink.

Att Volvo säger de överväger flytta produktion från Sverige dit innebär ju också att jobb går förlorade här (direkta arbetsplatser, men även 10-20 tusen arbetsplatser bland underleverantörer till Volvo, SVT Rapport 12. april) är ju inget folk ser med blida ögon på heller.

Toppen