Palazzi
Medlem
Ja, grunden är ju Storåkers debattinlägg kring Arlanda. Han påstår att Arlanda saknar själ. Vad jag kan se diskuterar han inte hur Arlanda ska attrahera fler långlinjer. Men, och det är min poäng som inte nått fram till dig, detta hör ihop. Därför är det inte äpplen och päron, självklart under förutsättning att man inte tycker att Newark är en geymytlig flygplats med själ och hjärta. Först då snackar vi äpplen och päron.
Ja, allt hänger ju ihop som sagt. Han lämnar exempel på vad som skulle göra Arlanda till en, enligt honom, mer gemytlig plats med själ. Jag kan fortfarande inte se att en etablering av H&M eller en liten IKEA-butik med storsäljarna på Arlanda skulle vara ett orimligt scenario. Varför är det så tycker du?
Det där är ju totalt felaktigt. Jag hjälper dig att förstå genom att klippa och klistra från Swedavias årsredovisning 2014 som länkades till ovan. Swedavia, Kastrup med flera flygplatser delas alltså inte din verklighetsuppfattning.
Visa bifogad bild 34576
Ja, där har vi olika syn. Arlanda ska alltså vara nöjda med den position man har idag?
Jag kan inte annat än hänvisa till Kastrups och Swedavias årsredovisningar. Läs dessa dokument och försök att förstå att det är precis på det sättet som jag skriver. Vi talar om Arlanda, inte Svegs flygplats nu.
Han påstår även ganska mycket mer, herr storåker. Jag har ingen invändningar mot hans åsikt gällande att han inte trivs på Arlanda.
Jag tycker det är orimligt just därför att jag inte hört ens ett knyst om intresse från företagens sida. Jag har inga belägg för om det skulle gå ihop sig ekonomiskt, men en magkänsla är att vinsten är större på andra håll.
Det står ju precis i det du länkat att den lägre handelsintäkten hos Swedavia kan vara kopplat till hur resenärer agerar beroende på destination mm (?) De bekräftat också precis det jag skrev, om lägre intäkter från inrikesresenärer..
I själva verket tycker jag det bekräftar precis de punkter jag vidrörde. Att de sedan hoppas på ändring är väl inte mer än rimligt (?) Mycket vill ju tjäna mer.... De presenterat givetvis en vision om ett bättre ARN, men på intet ställe kan jag se att dessa visioner är av proportioner ni vill få till stånd (?)
Arlanda bör vara nöjda med sin position, men kan finna medel (med rimlig ekonomiska investeringar) för att förbättra lönsamhet.. Men jag tror varken det blir genom ett gigantiskt pariserhjul (om man raljerar över artikelförfattarens visioner) eller bättre ölsorter (som jag sett föreslagits här).
Sist vill jag påpeka att det är du som inte tycker att Swedavia agerar rätt, och därför finner jag det märkligt att din ekonomiska grundsyn inom flygplatsindustrin grundar sig bl.a. den information som denna koncern sprider.