Jag tror att vi måste backa bandet en gnutta för att jag ska förstå vad du vill säga.
Kärnfrågan är: är Arlanda en flygplats som saknar hjärta och själ som påstås av Storåkers? Om ja, varför är det så och vad kan i så fall göras? Jag har angett ett antal skäl där det avgörande skälet är den helt eftersatta och katastrofala infrastrukturen (för såväl passagerare, hyresgäster och flygbolag, dvs. flygplatsens
kunder) med ändlösa promenader som får passagerare att inte stanna upp. Precis som all annan infrastruktur är det god sådan som ger förutsättningar för investeringar, inte tvärtom. Att tro att flygbolag, butiker och restauranger ska välja etablering på Arlanda under nuvarande förutsättningar är, tycker jag, märkligt. H&M kanske ska hänvisas till en undanskymd plats ute på den briljanta F-piren?
Med tanke på hur pressade flygplatsoperatörerna är av flygbolagen på denna starkt konkurrensutsatta marknad är det ännu viktigare att generera intäkter genom butiker och restauranger. Fail på denna punkt från Arlanda.
Grundregel 1 är att få konsumenterna att stanna. Först då kan man sälja. Så är det definitivt inte på Arlanda och detta har ingenting med mängd flyglinjer eller rätt sådana att göra. Det finns ett tillräckligt passagerarunderlag av transferpassagerare och andra passagerare för att skapa "själ" enligt min mening men flygplatsen har inte en aning om hur man ska hantera detta alternativt saknar man handlingsförmånga, vet inte vad som är värst... Som sagt, man behöver inte vara raketforskare för att förstå hur allting hänger samman här.
Du avslutar med att lägga dig platt och säga att "det är orimligt att Arlanda någonsin lockar den trafik som behövs". Behövs för vad? För att göra flygplatsen trevlig? För att ge flygplatsen själ? Det är ju det tråden handlar om. Kan bara hoppas att folket på Swedavia som driver trafik och utvecklar flygplatsen inte delar din vision.
Jag är helt övertygad om att man kan skapa förutsättningar för att ge Arlanda själ. Men för det krävs visioner, en sammanhållen strategi och investeringar i rätt saker. Projekt Arlanda 2002 är ju bara ett i mängden av haverier signerade Swedavia/Arlanda/politikerna. Och varför samlar man inte non-Schenen på ett samma ställe istället för att ha det både i B-piren och F-piren när du har en F-pir som ekar tom? Nej, ett haveri är vad det är.
Och det är ju också helt uppenbart att du inte delar eller tror på min basala ekonomiska modell kring hur man finansierar flygplatsverksamhet som jag postat i ett tidigare inlägg. First things first.
Det är ju bara att kika på
Kastrups årsredovisning för att förstå vikten av att ha höga intäkter på icke-flygsidan.
Aeronautical revenue (2013): DKK 2,070.9 million
Non-aeronautical revenue (2013): DKK 1,570.7 million.
Och avslutningsvis är det självklart att H&M skulle vara intresserade av en butik airside på T5
om de rätta förutsättningarna finns (t.ex. en attraktiv plats för butiken). Men hyresvärden har haft en annan strategi. Och så länge så är fallet förblir Arlanda själlös.