Jag tror inte att det är H&Ms mest vinstdrivande butik, men den bär sig säkert. Du bör fortfarande analysera kring skillnaden mellan resenärerna som passerar de båda flygplatserna, o därför tror jag på
@Jacob och hans teori om att mängden flyglinjer (o rätt sådana) driver attraktionskraften för företagare att finnas på Arlanda.
Jag tror mig ana att det är mer intressant både för en hemvändande Japan och/eller en Italienare att handla på H&M än var det är för en pendlar mellan Luleå o Stockholm. Jag kan analysera mina italienska kusiner som hellre går på HM än något annat på sina besök i Sverige. Tydligen har vi ett specialutbud (och billigare priser) trots att hm-butiker finns i Italien.
Men är flygtrafiken från dessa länder tillräckligt stor till Arlanda, och om de ändå ska in till Stockholm - varför inte köpa där?
Det är ett faktum att ARN har mer inrikestrafik (där kanske inte HM ger wow-effekt) mindre lågkostnadsbolag (kanske också rätt målgrupp för lågkostnadsbutiker), mindre interkontinental trafik (kanske intresserade av svenska varumärken), mindre passerande trafik (folk kan lika gärna handla i centrum då slutdestination är Stockholm) o mindre total trafik...
Jag tror det är orimligt att Arlanda någonsin lockar den trafik som behövs. Jag hävdar redan idag att man bör utveckla matartrafik från småorter till Köpenhamn istället för långtgående busslinjer till ARN, o sedan ändå byte i Europeisk flygplats - man stångar sig fram i självhävd för en lösning som ändå aldrig blir så bra att folk blir nöjda.
Men om teorin är att satsa på nya butiker (o korv med bröd för 5kr) inför nästa flygbolagsförhandling.....då inväntar jag gärna utgången av densamma, o erkänner mig ha fel om det är på de premisserna de äntligen väljer Arlanda.
Jag tror att vi måste backa bandet en gnutta för att jag ska förstå vad du vill säga.
Kärnfrågan är: är Arlanda en flygplats som saknar hjärta och själ som påstås av Storåkers? Om ja, varför är det så och vad kan i så fall göras? Jag har angett ett antal skäl där det avgörande skälet är den helt eftersatta och katastrofala infrastrukturen (för såväl passagerare, hyresgäster och flygbolag, dvs. flygplatsens
kunder) med ändlösa promenader som får passagerare att inte stanna upp. Precis som all annan infrastruktur är det god sådan som ger förutsättningar för investeringar, inte tvärtom. Att tro att flygbolag, butiker och restauranger ska välja etablering på Arlanda under nuvarande förutsättningar är, tycker jag, märkligt. H&M kanske ska hänvisas till en undanskymd plats ute på den briljanta F-piren?
Med tanke på hur pressade flygplatsoperatörerna är av flygbolagen på denna starkt konkurrensutsatta marknad är det ännu viktigare att generera intäkter genom butiker och restauranger. Fail på denna punkt från Arlanda.
Grundregel 1 är att få konsumenterna att stanna. Först då kan man sälja. Så är det definitivt inte på Arlanda och detta har ingenting med mängd flyglinjer eller rätt sådana att göra. Det finns ett tillräckligt passagerarunderlag av transferpassagerare och andra passagerare för att skapa "själ" enligt min mening men flygplatsen har inte en aning om hur man ska hantera detta alternativt saknar man handlingsförmånga, vet inte vad som är värst... Som sagt, man behöver inte vara raketforskare för att förstå hur allting hänger samman här.
Du avslutar med att lägga dig platt och säga att "det är orimligt att Arlanda någonsin lockar den trafik som behövs". Behövs för vad? För att göra flygplatsen trevlig? För att ge flygplatsen själ? Det är ju det tråden handlar om. Kan bara hoppas att folket på Swedavia som driver trafik och utvecklar flygplatsen inte delar din vision.
Jag är helt övertygad om att man kan skapa förutsättningar för att ge Arlanda själ. Men för det krävs visioner, en sammanhållen strategi och investeringar i rätt saker. Projekt Arlanda 2002 är ju bara ett i mängden av haverier signerade Swedavia/Arlanda/politikerna. Och varför samlar man inte non-Schenen på ett samma ställe istället för att ha det både i B-piren och F-piren när du har en F-pir som ekar tom? Nej, ett haveri är vad det är.
Och det är ju också helt uppenbart att du inte delar eller tror på min basala ekonomiska modell kring hur man finansierar flygplatsverksamhet som jag postat i ett tidigare inlägg. First things first.
Det är ju inte rocket science: bra infrastruktur ger fler passagerare i terminalen. Fler passagerare i terminalen ger förutsättningar för fler butiker och restauranger. Fler butiker och restauranger ger större intäkter. Större intäkter kan användas till bättre infrastruktur och möjligheter att locka nya linjer osv.
Arlanda levererar inte på dessa punkter. Så enkelt är det.
Det är ju bara att kika på
Kastrups årsredovisning för att förstå vikten av att ha höga intäkter på icke-flygsidan.
Aeronautical revenue (2013): DKK 2,070.9 million
Non-aeronautical revenue (2013): DKK 1,570.7 million.
Och avslutningsvis är det självklart att H&M skulle vara intresserade av en butik airside på T5
om de rätta förutsättningarna finns (t.ex. en attraktiv plats för butiken). Men hyresvärden har haft en annan strategi. Och så länge så är fallet förblir Arlanda själlös.