Senaste nytt

Michael Storåkers sågar Arlanda på di.se

Ja, grunden är ju Storåkers debattinlägg kring Arlanda. Han påstår att Arlanda saknar själ. Vad jag kan se diskuterar han inte hur Arlanda ska attrahera fler långlinjer. Men, och det är min poäng som inte nått fram till dig, detta hör ihop. Därför är det inte äpplen och päron, självklart under förutsättning att man inte tycker att Newark är en geymytlig flygplats med själ och hjärta. Först då snackar vi äpplen och päron.

Ja, allt hänger ju ihop som sagt. Han lämnar exempel på vad som skulle göra Arlanda till en, enligt honom, mer gemytlig plats med själ. Jag kan fortfarande inte se att en etablering av H&M eller en liten IKEA-butik med storsäljarna på Arlanda skulle vara ett orimligt scenario. Varför är det så tycker du?

Det där är ju totalt felaktigt. Jag hjälper dig att förstå genom att klippa och klistra från Swedavias årsredovisning 2014 som länkades till ovan. Swedavia, Kastrup med flera flygplatser delas alltså inte din verklighetsuppfattning.

Visa bifogad bild 34576

Ja, där har vi olika syn. Arlanda ska alltså vara nöjda med den position man har idag?

Jag kan inte annat än hänvisa till Kastrups och Swedavias årsredovisningar. Läs dessa dokument och försök att förstå att det är precis på det sättet som jag skriver. Vi talar om Arlanda, inte Svegs flygplats nu.

Han påstår även ganska mycket mer, herr storåker. Jag har ingen invändningar mot hans åsikt gällande att han inte trivs på Arlanda.

Jag tycker det är orimligt just därför att jag inte hört ens ett knyst om intresse från företagens sida. Jag har inga belägg för om det skulle gå ihop sig ekonomiskt, men en magkänsla är att vinsten är större på andra håll.

Det står ju precis i det du länkat att den lägre handelsintäkten hos Swedavia kan vara kopplat till hur resenärer agerar beroende på destination mm (?) De bekräftat också precis det jag skrev, om lägre intäkter från inrikesresenärer..
I själva verket tycker jag det bekräftar precis de punkter jag vidrörde. Att de sedan hoppas på ändring är väl inte mer än rimligt (?) Mycket vill ju tjäna mer.... De presenterat givetvis en vision om ett bättre ARN, men på intet ställe kan jag se att dessa visioner är av proportioner ni vill få till stånd (?)

Arlanda bör vara nöjda med sin position, men kan finna medel (med rimlig ekonomiska investeringar) för att förbättra lönsamhet.. Men jag tror varken det blir genom ett gigantiskt pariserhjul (om man raljerar över artikelförfattarens visioner) eller bättre ölsorter (som jag sett föreslagits här).

Sist vill jag påpeka att det är du som inte tycker att Swedavia agerar rätt, och därför finner jag det märkligt att din ekonomiska grundsyn inom flygplatsindustrin grundar sig bl.a. den information som denna koncern sprider.

Sanningen är att alla här iaf kommer flyga till/från ARN....o flera kommer köpa en macka för 120kr. Många kommer säkert också klaga över hur verkligheten ser ut, men få (ingen?) kommer kunna välja andra alternativ.... Stockholmarna kommer inte flyga från Örebro, och parisare påväg till Stockholm kommer inte flyga till Skavsta för att korven är för dyr på Arlanda (det är biljetterna som är för dyra enligt personerna tror jag).

Om jag hade haft ett företag utan direkt konkurrenssättning på det som, iaf idag, är deras kärnverksamheten (p2p inom Europa o inrikesflyg) hade inte jag heller spenderat massor med pengar för att blidka resenärer som ändå inte har något annat bal än att flyga just ARN.
Swedavia har ingen anledning att spendera pengar om de inte är säkra på att de gynnar verksamheten - detta om man inte vill direkt utmana Kastrup i en stor expansion av flygverksamheten...

Finns fler företag som håller på pengarna som är lönsamma. Hela Sverige håller ju på pengarna, vi har sparat oss ur kriser i 100år....med minimala investeringar....en blå regering gjorde det till nationalsport att hålla i slantar.

Många personer är för att satsa pengar, utom när det gäller statsfinanser o fickpengar. Vem här hade satsat på ett tivoli på tomten bara för att man sett att det fungerade för Anders på området bredvid? Ekonomisk försiktighet sker alltid närmast den egna plånboken, men man ser gärna stora spenderingar på det man själv nyttjar (o redan tycker sig ha betalat för).....badhuset där man har årskort, på gymmet, på bilvägen utanför sin huslänga, på flygplatsen dör man betalat biljetter etc...

Han påstår även ganska mycket mer, herr storåker. Jag har ingen invändningar mot hans åsikt gällande att han inte trivs på Arlanda.

Vad påstår han mer? Ge några exempel.

Jag tycker det är orimligt just därför att jag inte hört ens ett knyst om intresse från företagens sida. Jag har inga belägg för om det skulle gå ihop sig ekonomiskt, men en magkänsla är att vinsten är större på andra håll.

Sorry men nu är vi där igen. En anledning till att man möjligtvis inte har ett intresse kan ju vara för att förutsättningarna/infrastrukturen inte finns och vem bär ansvaret för det? Är det H&M eller fastighetsvärden Swedavia? Skapar man förutsättningar (som t.ex. Kastrup gjort) finns naturligtvis ett intresse. Det ena utesluter inte det andra. Jag kan däremot hålla med dig om att det säkerligen inte går ihop om man får tio kvadratmeter längst ut på F-piren. Det är, tycker jag, naivt att tro att ett vinstmaximerande företag inte har ett intresse av att ha en butik på Arlanda under rätt förutsättningar.

Det står ju precis i det du länkat att den lägre handelsintäkten hos Swedavia kan vara kopplat till hur resenärer agerar beroende på destination mm (?) De bekräftat också precis det jag skrev, om lägre intäkter från inrikesresenärer..
I själva verket tycker jag det bekräftar precis de punkter jag vidrörde. Att de sedan hoppas på ändring är väl inte mer än rimligt (?) Mycket vill ju tjäna mer.... De presenterat givetvis en vision om ett bättre ARN, men på intet ställe kan jag se att dessa visioner är av proportioner ni vill få till stånd (?)

Har du läst vad som står kring hur flygplatsverksamhet genererar intäkter och vad som utgör grunden för allt detta? Jag tar det igen annars, i ett par enkla meningar signerade Swedavia.

upload_2015-5-2_15-50-2.png

Jag vet inte vad det är för investeringar du talar om (som tydligen ska vara oproportionerliga). Jag talar om måhända kostsamma men nödvändiga åtgärder som i ärlighetens namn skulle gjorts för länge sedan, t.ex. att samla flygplatsens största bolag i en och samma terminal för att få folk att "komma tidigare och stanna kvar längre - och återvända när det är dags för nästa resa". Det driver i sin tur trafik och därmed intäkter för såväl Swedavia som flygbolagen. Allt i syfte att göra Arlanda mer attraktivt, för resenärer, passagerare, företag och flygbolag. Det är ingen som talar om att bygga en A380-terminal med plats för 36 A380.

Arlanda bör vara nöjda med sin position, men kan finna medel (med rimlig ekonomiska investeringar) för att förbättra lönsamhet.. Men jag tror varken det blir genom ett gigantiskt pariserhjul (om man raljerar över artikelförfattarens visioner) eller bättre ölsorter (som jag sett föreslagits här).

OK, där har vi definitivt olika åsikter. Ett företag som är "nöjt med sin position" kommer att förlora i längden, i synnerhet bolag som är investeringstunga som Swedavia. Det går inte att sitta och vänta och tro att Emirates ska landa en 380 framför F-piren utan att man skapat förutsättningar för det. Det går inte heller att förvänta sig att H&M och Ikea ska öppna showrooms (som Swedavia skriver om) på övervåningen i F-piren eller längst ut i Terminal 4. Det krävs aktiva och strategiska val och framför allt handling. Och då är vi tillbaka i citatet från Swedavia igen.

Sist vill jag påpeka att det är du som inte tycker att Swedavia agerar rätt, och därför finner jag det märkligt att din ekonomiska grundsyn inom flygplatsindustrin grundar sig bl.a. den information som denna koncern sprider.

Haha, nej - det är en rejäl tankevurpa. Jag tycker inte att Swedavia gör rätt någonstans. Men det är ju för att det man korrekt skriver i årsredovisningen inte implementeras eller blir verklighet. Som sagt, läs mer kring Arlanda 2000-projektet. Haveri.

Det du hävdar har däremot ingen förankring i verkligheten och går emot sunt företagsekonomiskt grundtänk. Det är som sagt bara att studera årsredovisningarna för att förstå hur pass viktigt denna typ av intäkter är för flygplatser.

Om jag hade haft ett företag utan direkt konkurrenssättning på det som, iaf idag, är deras kärnverksamheten (p2p inom Europa o inrikesflyg) hade inte jag heller spenderat massor med pengar för att blidka resenärer som ändå inte har något annat bal än att flyga just ARN.
Swedavia har ingen anledning att spendera pengar om de inte är säkra på att de gynnar verksamheten - detta om man inte vill direkt utmana Kastrup i en stor expansion av flygverksamheten...

Vänta nu. Menar du att Arlanda och Swedavia inte är konkurrensutsatt? Ska nog ta upp det nästa gång jag träffar mina två vänner som jobbar för bolaget, de har en lite annorlunda syn på verkligheten.

Du tycks glömma t.ex. följande:

1. Flygbolag etablerar sig på andra flygplatser och slussar ut folk som annars skulle ha passerat Arlanda. KLM och SAS på Linköping, Finnair på Norrköping är bara några exempel. Ganska övertygad om att Kastrup gärna skulle se fler direktlinjer till svenska flygplatser för att sidsteppa Arlanda.

2. Flygbolagen möter konkurrens från andra transportsätt. Får flygbolagen inte rätt förutsättningar blir de inte konkurrenskraftiga vilket leder till att deras passagerare väljer andra transportmedel. Förloraren? Swedavia och Arlanda.

3. Därtill kommer förstås nyetablering av t.ex. långlinjer.

Last edited:
Jeg kan kun være enig med Michael Storåkers. Arlanda er en kedelig lufthavn. Det virker lidt som om man mangler visioner og ambitioner for fremtiden(?).

Nogle flere butikker med varer af høj kvalitet ville være et stort plus, ligeså ville et større og mere varieret udvalg af restauranter være med til at forbedre oplevelsen.

Københavns Lufthavn virket noget mere visionære og har ganske klare planer for hvordan man når sine mål.

Største aktionær i Københavns Lufthavn er selvfølgelig også en kapitalfond, så her er en tydelig agenda.

Arlanda bör vara nöjda med sin position, men kan finna medel (med rimlig ekonomiska investeringar) för att förbättra lönsamhet..

Jag tror att Arlanda kan nå längre, och om de inte fortsätter med att försöka nå längre, så kommer de inte stå still utan falla...

Det har referats till europiska flygplatser tidigare, men jämför med en annan Swedavia flygplats: Landvetter. Även om den är en fjärdedel av Arlanda, så har de ändå lyckats höja både själ och utbud genom aktivt arbete. Det har på kort tid gått från en gamla trött flygplats till en betydligt piggare. Det handlar ett nytt utbud av butiker, gemensam terminal för inrikes och utrikes och flera nya linjer. Jag tror att det går att nå en förändring utan att det kostar skjortan. Här är ett första steg att samla bolag på samma terminal.

"komma tidigare och stanna kvar längre - och återvända när det är dags för nästa resa"

Jag tror att det ligger mycket sanning i det. Enligt mig är en utmaning att det inte finns någonstans på Arlanda där det finns en känsla av att vara "mitt i". Oavsett var man befinner sig känns det lite off, vilket kanske är det som Storåkers syftar till när han saknar "själ"(?). Det gör det förmodligen mycket svårare för etableringar. Det finns helt enkelt ingenting att återvända till.

Jag tror att Arlanda kan nå längre, och om de inte fortsätter med att försöka nå längre, så kommer de inte stå still utan falla...

Det har referats till europiska flygplatser tidigare, men jämför med en annan Swedavia flygplats: Landvetter. Även om den är en fjärdedel av Arlanda, så har de ändå lyckats höja både själ och utbud genom aktivt arbete. Det har på kort tid gått från en gamla trött flygplats till en betydligt piggare. Det handlar ett nytt utbud av butiker, gemensam terminal för inrikes och utrikes och flera nya linjer. Jag tror att det går att nå en förändring utan att det kostar skjortan. Här är ett första steg att samla bolag på samma terminal.

Jag tror att det ligger mycket sanning i det. Enligt mig är en utmaning att det inte finns någonstans på Arlanda där det finns en känsla av att vara "mitt i". Oavsett var man befinner sig känns det lite off, vilket kanske är det som Storåkers syftar till när han saknar "själ"(?). Det gör det förmodligen mycket svårare för etableringar. Det finns helt enkelt ingenting att återvända till.
Håller helt med om Landvetter. Det de gjort på bara några år är imponerande och det har ju lett till fler linjer (senast Swiss tillbaka) och säkerligen förbättrad kundnöjdhet. Bara det att Landvetter har en representant här säger mycket.

Haha, vi får ta diskussionen på en bc-träff..
Tror diskussionen mellan oss mer beror på en olikhet i företagsekomisk grundsyn än det specifika fallet.

Och kanske det faktum att jag själv är helt obrydd om de faktorer som irriterat er på ARN

Håller helt med om Landvetter. Det de gjort på bara några år är imponerande och det har ju lett till fler linjer (senast Swiss tillbaka) och säkerligen förbättrad kundnöjdhet. Bara det att Landvetter har en representant här säger mycket.

Exakt och att andelen resenärer slår rekord månad efter månad säger en hel del. Att SAS loungen byggs om, att Malmö bygger nytt airside, antal destination ökar och införandes av CATIIIb är andra exempel. Så visst kan Swedavia om de vill.
Jag har dock ingen inblick hur nära de olika flygplatsledningarna/verksamhetsutvecklarna arbetar. Det kanske @Jacob har inblick i? För det vore onekligen klokt att berika varandra...

För att lätta upp stämningen lite tänkte jag citera Jerry Seinfeld som hade en bra teori om (de dyra) priserna på flygplatser redan för drygt 20 år sedan: "You're hungry? Tuna sandwich is nine dollars. You don't like it; go back to your own country. I think the whole airport airline complex is a huge scam just to sell the tuna sandwiches. I think that profit is what's supporting the whole air travel industry. I mean think about it; the terminals, the airplanes, it's all just a distraction so that you don't notice the beating that you're taking on the tuna."

Toppen