Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Early Mar 12th 2014 the commander of Malaysia's Air Force stated, he did not make statements about the aircraft being tracked across Malaysia into the Strait of Malacca. The Air Force does not discount the possibility of an air turn back however, as stated in a press conference on Mar 9th 2014.

Editorial note on Mar 12th 2014: On Mar 10th Malaysia expanded the search area into the Strait of Malacca assigning substantial forces to that large search area (much larger than the search area in the Gulf of Thailand with a radius of 100nm around the last known secondary radar position east of Malaysia). It remains unclear why this has been done given the Mar 12th denials of reports of Mar 11th that the aircraft may have been tracked by primary radar into the Strait of Malacca explaining that widened search. It also remains unclear why on Mar 12th the search is now moving northwest into the Andaman Sea west of Malaysia, especially when there are/were no indications of the aircraft turning back as Malaysia officials told families in Beijing on Mar 12th.

Hur vill dom ha det?

Det Kina rapporterar från sin satellit verkar vara på tok för stora delar för att vara från en widebody.

Men varför har ingen med primärradar då sett planet!? Det känns ju som att dessa stationer borde reagera på ett plan som inte har sin transponder igång.

Men varför har ingen med primärradar då sett planet!? Det känns ju som att dessa stationer borde reagera på ett plan som inte har sin transponder igång.

Jag vet inte alls hur avancerade system luftbevakningen i Malaysia och Vietnam har. Men för att kunna reagera automatiskt på flygplan som ej har sin transponder igång krävs det ju både en primär och sekundärradar som är integrerade på något sätt och jämför alla primärekon och sekundärekon för att hitta någon diskrepans. Sedan tidigare är det oklart, enligt vad jag har läst, om det fanns radartäckning för sekundärradar över havet.

OM flygplanet har flugit vidare utan transponder i 4 timmar så HAR det setts av primärradar. Spinner man vidare på det scenariot är det någon eller många personer som inte skött sitt jobb ordentligt.

Om det stämmer att RR kan "track engines irl" borde det väl inte vara omöjligt att få en svart låda att övervakas från marken?
Det finns ju pengar till wifi ombord till internettörstande pax...

Ni som säger sig veta allt om kostnader för en sådan lösning kanske kan förklara för mig var den stora skillnaden är?

Ytterligare en fundering om det stämmer med RR's övervakning av deras motorer irl, hur kommer det sig att det tagit 5-6 dar innan de upptäcker/offentliggör denna uppgift om att 370 flugit flera timmar efter att kärran "försvann"?

Du förstår ju inte!!!!!!!!!
Alla primärradarstationer ingår i samma konspiration. Flygplanet har landat på den ö i stilla havet där Kennedy och Elvis bor, men Bilderbergergruppen har beslutat att den informationen inte får offentliggöras.

Eller då inte...

OM flygplanet har flugit vidare utan transponder i 4 timmar så HAR det setts av primärradar. Spinner man vidare på det scenariot är det någon eller många personer som inte skött sitt jobb ordentligt.

Det skulle ärligt talat inte vara speciellt förvånande. Ytterst pinsamt för den malaysiska militären(som borde ha primärradartäckning i området) men inte förvånande. Det är svårt att låta bli att spekulera nu för frånvaron av något som helst spår av vad som hänt är mycket märkligt.

Om det stämmer att RR kan "track engines irl" borde det väl inte vara omöjligt att få en svart låda att övervakas från marken?

Det man oftast är intresserad av är data från svarta lådan från de sista sekunderna av flighten. Konstruktionen med en "svart låda" ombord är därför förhållandevis idiotsäker. Alternativet att ha en avancerad teknisk konstruktion som sänder data i realtid är betydlig mer sårbar, och man riskerar att den slutar fungera när den verkligen behövs. Data måste vidare skickas i realtid, och inte som exempelvis motordata från RR som skickas några gånger i timmen. Den infrastruktur med satelliter som skulle krävas för att kontinuerligt övervaka alla flygplan, med hundratals parametrar samt flera ljudkanaler från cockpit, skulle vara mycket omfattande.

Ett satellitbaserat system kräver en antenn ombord som är riktad mot satelliten med god precision. Vid exempelvis en brant stigning eller dykning kommer därför ingen data fram.

Återstår då att ha båda realtidsövervakning och svart låda, och då drar kostnaden iväg...

Jag säger inte att ditt förslag är omöjligt, men det är väldigt kostsamt och nyttan kan ifrågasättas. Att lägga samma pengar på förebyggande säkerhetsarbete skulle nog ge bättre verkan.

Du förstår ju inte!!!!!!!!!
Alla primärradarstationer ingår i samma konspiration. Flygplanet har landat på den ö i stilla havet där Kennedy och Elvis bor, men Bilderbergergruppen har beslutat att den informationen inte får offentliggöras.

Eller då inte...
Jag förstår ditt raljerande. Men frågan är väl ändå relevant, om planet har flugit 4 timmar efter kontakten bröts, varför har ingen sett det?

Det finns ju pengar till wifi ombord till internettörstande pax...

Ni som säger sig veta allt om kostnader för en sådan lösning kanske kan förklara för mig var den stora skillnaden är?

Nu har jag inte svaret som du efterfrågar, men jag vill ändå poängtera att det är lite skillnad på att skicka ut en GPS-koordinat var 30:e sekund och att skicka ut den gigantiska mängd data som samlas in i svarta lådan hela tiden.

Ytterligare en fundering om det stämmer med RR's övervakning av deras motorer irl, hur kommer det sig att det tagit 5-6 dar innan de upptäcker/offentliggör denna uppgift om att 370 flugit flera timmar efter att kärran "försvann"?
Naturligtvis samarbetar de med haverikommissioner och eftersökningsarbete osv. Första prio är knappast att gå ut med informationen till pressen. Innan man har hittat planet är det dessutom inte bekräftat att flyget flög i fyra timmar efter "försvinnandet".

Toppen