Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

20-årig studerende har måske løst mysteriet om forsvundet fly
Det savnede MH370 kan være styrtet ned i det indiske ocean. Teorien får støtte fra ekspert i flysikkerhed:

....sprækker i flyets krop har fået flyet til at åbne sig ved antennefæstningen. Dette har tømt kabinen for luft, men ikke ødelagt flyet helt. Uden lufttryk er både passagerer og personale besvimet, og altså ikke kunnet melde, at de var ved at styrte ned. Samtidig ville alle signaler fra flyet og dets motorer stoppe med at sende, når antennen blev beskadiget. Men flyets autopilot ville dog blive ved med at fungere, og dermed holde flyet i luften i flere timer efter piloterne var besvimet....

Tidligere chef for USA's nationale flysikkerhed støtter den 20-åriges tankeeksperiment. I et interview med radiokanalen WBUR fra Boston siger Mary Schiavo:
- Personligt tror jeg, at teorien om sprækker er korrekt. Advarslen mod sprækker i Boeing 777-fly kan også have berørt MH370, siger hun og fortsætter:
- På 35.000 fods højde tager det kun 30 sekunder, før man taber bevidstheden uden ilt. Det kan være sket med piloterne.
Den tidligere flysikkerhedschef hæfter sig især ved, at det forsvundne fly var til servicetjek bare 10 dage før det forsvandt. Her sagde luftfartsmyndighederne, at flyet skulle tilbage til service for at 'tjekkes noget mere'.


Se mere på 20-årig studerende har måske løst mysteriet om forsvundet fly | Nyheder | DR
Det Hvide Hus: Flyet kan være i Det Indiske Ocean - Asien - International
 
Last edited:
20-årig studerende har måske løst mysteriet om forsvundet fly
Det savnede MH370 kan være styrtet ned i det indiske ocean. Teorien får støtte fra ekspert i flysikkerhed:

....sprækker i flyets krop har fået flyet til at åbne sig ved antennefæstningen. Dette har tømt kabinen for luft, men ikke ødelagt flyet helt. Uden lufttryk er både passagerer og personale besvimet, og altså ikke kunnet melde, at de var ved at styrte ned. Samtidig ville alle signaler fra flyet og dets motorer stoppe med at sende, når antennen blev beskadiget. Men flyets autopilot ville dog blive ved med at fungere, og dermed holde flyet i luften i flere timer efter piloterne var besvimet....

Tidligere chef for USA's nationale flysikkerhed støtter den 20-åriges tankeeksperiment. I et interview med radiokanalen WBUR fra Boston siger Mary Schiavo:
- Personligt tror jeg, at teorien om sprækker er korrekt. Advarslen mod sprækker i Boeing 777-fly kan også have berørt MH370, siger hun og fortsætter:
- På 35.000 fods højde tager det kun 30 sekunder, før man taber bevidstheden uden ilt. Det kan være sket med piloterne.
Den tidligere flysikkerhedschef hæfter sig især ved, at det forsvundne fly var til servicetjek bare 10 dage før det forsvandt. Her sagde luftfartsmyndighederne, at flyet skulle tilbage til service for at 'tjekkes noget mere'.


Se mere på 20-årig studerende har måske løst mysteriet om forsvundet fly | Nyheder | DR
Det Hvide Hus: Flyet kan være i Det Indiske Ocean - Asien - International

Hvordan forklarer de at nödpeile-senderene på flyet ikke gir fra seg lyd?
 
Stämmer den här beskrivningen från Reuters Exclusive: Radar data suggests missing Malaysia plane flown deliberately toward Andamans - sources | Reuters är det en väldigt fascinerande (men knappast överraskande) utveckling:
From there, the plot indicates the plane flew towards a waypoint called "Gival", south of the Thai island of Phuket, and was last plotted heading northwest towards another waypoint called "Igrex", on route P628 that would take it over the Andaman Islands and which carriers use to fly towards Europe.

Men det har varit så mycket information fram och tillbaka att det känns som vi lär få vänta på några definitiva svar.
 
CNN har en samling av kartor angående händelse av försvunnen MH370.
Map: Malaysia Airlines Flight 370
Det jag inte förstår med kartan som visar hur långt flygplanet kunde flugit baserat på bränslemängden, är att Peking hamnar precis utanför den cirkeln. Hade inte planet bränsle nog till sin ursprungliga destination? Brukar man dessutom inte ha bränsle för en timmes extra flygtid? Om en sådan här enkel faktauppgift är felaktig, hur mycket annat är fel i utredningen?
 
Det jag inte förstår med kartan som visar hur långt flygplanet kunde flugit baserat på bränslemängden, är att Peking hamnar precis utanför den cirkeln. Hade inte planet bränsle nog till sin ursprungliga destination? Brukar man dessutom inte ha bränsle för en timmes extra flygtid? Om en sådan här enkel faktauppgift är felaktig, hur mycket annat är fel i utredningen?

Planet var tankat för att flyga till Beijing. Hänsyn tas till aktuella vindar, prognostiserat väder på destinationer, väder på och avstånd till alternativflygplatsen, bedömd risk för holding osv. när man tankar.
En timmes extra flygtid låter mycket, men 30 minuters väntan vid alternativet ska de kunna klara om jag minns rätt.
Min poäng är att Malaysia Airlines och de som tankade vet hur lång tid i luften flygplanet skulle klara. Man kan inte bara dra av flugen sträcka från total sträcka och säga att det är detsamma som räckvidden. Flyger man dessutom mot en jetström skulle den sträckan förkortas avsevärt exempelvis.

I det här fallet är det nog CNN:s förenklade skiss som det är fel på. Och vi ska inte blanda ihop medias rapportering med myndigheternas eftersökning. Även om jag inte har fullt förtroende för det sistnämnda heller i detta fall.

Att Malaysias regering går ut och dementerar en uppgift från motortillverkaren om att de misstänker att planet flugit i 4 timmar extra tycker jag är extremt märkligt och tyder bara på panik enligt mig.
 
Last edited:
LOST_Season_4_Wallpaper_by_cdas35_5.jpg
 
Toppen