Ytterligare en dag och inga framsteg, mycket dåligt.
Det är något lurt här med uppgifterna från landets flygvapen, jag tror inte dom vilseleder men dom håller inne på en del. Det kan ju vara av rent taktiska skäl för att inte avslöja hur radartäckningen ser ut i landet. När MH370 ligger på sin kurs mot Vietnam har flygledningen presentation av planet på sin sekundärradar. Kl 01.21 får man sista svaret, då verkar MH370 ligga på rätt kurs och höjd. Vad jag inte vet är om planet då är utanför räckvidden för radarns räckvidd, som brukar vara 200 nm för en sekundärradar. Om radarn varit placerad vid kusten borde man sett betydligt längre eftersom det är ca 225 nm till kusten i Vietnam. Nu står antagligen radarn mitt i landet, därför kan flygplanet passera ut ur täckningsområdet när man senast fick svaret.
Men sedan har vi militärens primärradar som rent taktiskt borde ha täckning så långt som möjligt mot gränserna till kringliggande länder. Troligtvis har primärradarn i bästa fall en räckvidd motsvarande sekundärradarn. Flygvapnet i Malaysia borde ju ha full koll på MH370 eftersom man får färdplaner för alla civila flygningar och troligen även information från landets sekundärradar, annars kan man ju inte utesluta dessa som fiender som kränker luftrummet. I samband med att MS370 kommer in i deras radartäckning identifieras MH370 och man sätter antingen automatiskt eller manuellt identitet på ekot så man har koll på den. Normalt registrerar man all radardata. Varför kan man då inte återskapa flygningen utan en massa kalibreringar, vilket borde vara enkelt.
Detta ger för mej upphov till följande frågor.
- var hade man sista positionen för MH370 på sin primärradar
- var sista registreringen från sekundärradarn där radartäckningen slutade
- har inte någon sekundärradar eller primärradar i Vietnam sett MH370
- varför tar det över 6 dagar att få fram registrerade data från deras primärradar, det borde gå att få fram på 6 timmar
-sände MH370 väderdata till vädertjänsten i Malaysia
En annan sak som kanske kunnat hjälpa till är den väderinformation som skickas via ACARS systemet till ländernas vädertjänster. Det meddelandet innehåller data om position, lufttryck, temp, fukt, vind. Jag vet inte om MAS flygplan skickar denna information. Under stigning/ landning skickas informationen varje minut, på cruise level skickas den var 5:e eller 10: min. Alla SAS B737 och troligen även Airbus skickar denna information. Informationen från SAS flygningarna har jag för mig sänds till vädertjänsten i Köpenhamn.
Det var dagens funderingar eftersom jag är frustrerad av att man inte kunnat fastställa nerslagsplatsen.
Det är något lurt här med uppgifterna från landets flygvapen, jag tror inte dom vilseleder men dom håller inne på en del. Det kan ju vara av rent taktiska skäl för att inte avslöja hur radartäckningen ser ut i landet. När MH370 ligger på sin kurs mot Vietnam har flygledningen presentation av planet på sin sekundärradar. Kl 01.21 får man sista svaret, då verkar MH370 ligga på rätt kurs och höjd. Vad jag inte vet är om planet då är utanför räckvidden för radarns räckvidd, som brukar vara 200 nm för en sekundärradar. Om radarn varit placerad vid kusten borde man sett betydligt längre eftersom det är ca 225 nm till kusten i Vietnam. Nu står antagligen radarn mitt i landet, därför kan flygplanet passera ut ur täckningsområdet när man senast fick svaret.
Men sedan har vi militärens primärradar som rent taktiskt borde ha täckning så långt som möjligt mot gränserna till kringliggande länder. Troligtvis har primärradarn i bästa fall en räckvidd motsvarande sekundärradarn. Flygvapnet i Malaysia borde ju ha full koll på MH370 eftersom man får färdplaner för alla civila flygningar och troligen även information från landets sekundärradar, annars kan man ju inte utesluta dessa som fiender som kränker luftrummet. I samband med att MS370 kommer in i deras radartäckning identifieras MH370 och man sätter antingen automatiskt eller manuellt identitet på ekot så man har koll på den. Normalt registrerar man all radardata. Varför kan man då inte återskapa flygningen utan en massa kalibreringar, vilket borde vara enkelt.
Detta ger för mej upphov till följande frågor.
- var hade man sista positionen för MH370 på sin primärradar
- var sista registreringen från sekundärradarn där radartäckningen slutade
- har inte någon sekundärradar eller primärradar i Vietnam sett MH370
- varför tar det över 6 dagar att få fram registrerade data från deras primärradar, det borde gå att få fram på 6 timmar
-sände MH370 väderdata till vädertjänsten i Malaysia
En annan sak som kanske kunnat hjälpa till är den väderinformation som skickas via ACARS systemet till ländernas vädertjänster. Det meddelandet innehåller data om position, lufttryck, temp, fukt, vind. Jag vet inte om MAS flygplan skickar denna information. Under stigning/ landning skickas informationen varje minut, på cruise level skickas den var 5:e eller 10: min. Alla SAS B737 och troligen även Airbus skickar denna information. Informationen från SAS flygningarna har jag för mig sänds till vädertjänsten i Köpenhamn.
Det var dagens funderingar eftersom jag är frustrerad av att man inte kunnat fastställa nerslagsplatsen.