Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Ytterligare en dag och inga framsteg, mycket dåligt.
Det är något lurt här med uppgifterna från landets flygvapen, jag tror inte dom vilseleder men dom håller inne på en del. Det kan ju vara av rent taktiska skäl för att inte avslöja hur radartäckningen ser ut i landet. När MH370 ligger på sin kurs mot Vietnam har flygledningen presentation av planet på sin sekundärradar. Kl 01.21 får man sista svaret, då verkar MH370 ligga på rätt kurs och höjd. Vad jag inte vet är om planet då är utanför räckvidden för radarns räckvidd, som brukar vara 200 nm för en sekundärradar. Om radarn varit placerad vid kusten borde man sett betydligt längre eftersom det är ca 225 nm till kusten i Vietnam. Nu står antagligen radarn mitt i landet, därför kan flygplanet passera ut ur täckningsområdet när man senast fick svaret.
Men sedan har vi militärens primärradar som rent taktiskt borde ha täckning så långt som möjligt mot gränserna till kringliggande länder. Troligtvis har primärradarn i bästa fall en räckvidd motsvarande sekundärradarn. Flygvapnet i Malaysia borde ju ha full koll på MH370 eftersom man får färdplaner för alla civila flygningar och troligen även information från landets sekundärradar, annars kan man ju inte utesluta dessa som fiender som kränker luftrummet. I samband med att MS370 kommer in i deras radartäckning identifieras MH370 och man sätter antingen automatiskt eller manuellt identitet på ekot så man har koll på den. Normalt registrerar man all radardata. Varför kan man då inte återskapa flygningen utan en massa kalibreringar, vilket borde vara enkelt.
Detta ger för mej upphov till följande frågor.

- var hade man sista positionen för MH370 på sin primärradar
- var sista registreringen från sekundärradarn där radartäckningen slutade
- har inte någon sekundärradar eller primärradar i Vietnam sett MH370
- varför tar det över 6 dagar att få fram registrerade data från deras primärradar, det borde gå att få fram på 6 timmar
-sände MH370 väderdata till vädertjänsten i Malaysia

En annan sak som kanske kunnat hjälpa till är den väderinformation som skickas via ACARS systemet till ländernas vädertjänster. Det meddelandet innehåller data om position, lufttryck, temp, fukt, vind. Jag vet inte om MAS flygplan skickar denna information. Under stigning/ landning skickas informationen varje minut, på cruise level skickas den var 5:e eller 10: min. Alla SAS B737 och troligen även Airbus skickar denna information. Informationen från SAS flygningarna har jag för mig sänds till vädertjänsten i Köpenhamn.

Det var dagens funderingar eftersom jag är frustrerad av att man inte kunnat fastställa nerslagsplatsen.
 
Jag förstår ditt raljerande. Men frågan är väl ändå relevant, om planet har flugit 4 timmar efter kontakten bröts, varför har ingen sett det?

Jag ifrågasätter att planet flugit i fyra timmar efter att kontakten bröts, därav raljerandet.
Att en anonym källa ger detta besked nästan en vecka efter försvinnandet gör att jag inte litar på det.

Drar man det vidare så skulle det innebära, om det var sant, att Amerikanska myndigheter haft denna information länge, men medvetet låtit de lokala myndigheterna söka på fel ställe för att man inte vill att flygplanet ska hittas. Det är för mycket konspirationsteori för mina öron.
 
Jag ifrågasätter att planet flugit i fyra timmar efter att kontakten bröts, därav raljerandet.
Att en anonym källa ger detta besked nästan en vecka efter försvinnandet gör att jag inte litar på det.

Drar man det vidare så skulle det innebära, om det var sant, att Amerikanska myndigheter haft denna information länge, men medvetet låtit de lokala myndigheterna söka på fel ställe för att man inte vill att flygplanet ska hittas. Det är för mycket konspirationsteori för mina öron.
Jo, jag förstod att det var det du raljerade över. Dock, det verkar ju vara en nyhet som återfinns även på trovärdiga nyhetssajter, därav finns det ett intresse att lyfta upp det för diskussion.
 
Om det stämmer att RR kan "track engines irl" borde det väl inte vara omöjligt att få en svart låda att övervakas från marken?
Det finns ju pengar till wifi ombord till internettörstande pax...
Ni som säger sig veta allt om kostnader för en sådan lösning kanske kan förklara för mig var den stora skillnaden är?
Ytterligare en fundering om det stämmer med RR's övervakning av deras motorer irl, hur kommer det sig att det tagit 5-6 dar innan de upptäcker/offentliggör denna uppgift om att 370 flugit flera timmar efter att kärran "försvann"?
Klippt från länken jag gav i inlägg #97 .
Transfer

A critical aspect of the EHM system is the transfer of data from aircraft to ground. Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS) digital data-link systems are used as the primary method of communication. This transmits the Aircraft Condition Monitoring System (ACMS ) reports via a VHF radio or satellite link whilst the aircraft is in-flight.

A worldwide ground network then transfers this data to the intended destination. The positive aspect of this system is its robust nature and ability to distribute information worldwide. On the other hand, the Airplane Condition Monitoring Function (ACMF) reports are limited to 3kB, hence the acquisition systems need to work within this limitation. Future systems are being deployed to increase data volumes through wireless data transmission as the aircraft approaches the gate after landing. This will enable more data to be analysed, but will not be as immediate as ACARS, where data can be assessed well before the aircraft lands again.

In the Defence business, the transfer of data is controlled by the service requirement. Some EHM data requires a rapid in-theatre response; some, such as fleet trends, has a more long-term aspect. Some of the longer-term information can wait until the engines return to the UK, although Rolls-Royce can still provide 24/7 support through a combination of deployed service engineers and the Operations Centre in Bristol.

Analyse

As soon as the individual reports arrive at the specialist EHM analysts - OSyS (Optimized Systems & Solutions) they are processed automatically. The data is checked for validity and corrections applied to normalise them. The snapshot data is always ‘trended’, so that subtle changes in condition from one flight to another can be detected. Automated algorithms based on neural networks are used to do this, and multiple sensor information is fused to provide the most sensitive detection capability.

When abnormal behaviour is detected, this is confirmed by an OSyS analyst based in the Operations Centre, before being sent to the aircraft operator and logged by the Rolls-Royce Technical Help Desk. Manual oversight is still an important part of the process, as false alerts can cause unnecessary maintenance actions to be taken by airlines and these need to be avoided. Trended data, and data from the other types of ACMS report, are also uploaded onto the Rolls-Royce Aeromanager website, so that plane operators can easily view the health of their fleet of engines.

Kortfattat
- är det en rätt liten mängd data som man har möjlighet att skicka över samt
- troligen har det inte varit någon onormal motoraktivitet, dvs antingen har planet förstörts momentant eller spektakulärt landat på ett säkert sätt. Det kan förklara varför det inte gjorts någon manuell koll av motordata förrän nu.

Man får ha i beaktande att det genomförs 51 miljoner flighter per år. Skulle samtliga skicka all data som skickas in i svarta lådan blir det mycket data. Väldigt mycket data. Frågetecken kring flygkraschen utanför Vietnam | SvD
 
Jo, jag förstod att det var det du raljerade över. Dock, det verkar ju vara en nyhet som återfinns även på trovärdiga nyhetssajter, därav finns det ett intresse att lyfta upp det för diskussion.

OK, du har en poäng. WSJ måste nog anses vara en högprofilerad tidning.
 
1. Att Malaysisk militär behöver analysera plotten ytterligare tyder på att de har skäl att inte avslöja spåret än. Om det är p g a att militär förmåga avslöjas eller om det är för att de inte har koll så tror nog jag på det sistnämnda... Med moderna stödsystem borde det inte hända, men med den mänskliga faktorn kan även den mest säkra informationen förloras. Det finns ett uttryck som säger att det inte finns ett enda "officerssäkert" system i världen, dvs släpp fram en entusiastisk officer så kommer även oförstörbara saker gå sönder...

2. Om 370 flög i 4h utan kontakt med annat än motorerna tyder ju detta på att något hänt besättning och vissa system ombord. Kan det inte vara en incident som gjort besättning medvetslös och slagit ut ex transponder, men att flygplanet fortfarande kunde flyga vidare? Det har ju hänt både ubåtar och flygplan tidigare.

3. Det enda vi kan vara säkra på är att 370 saknas av många och att ju längre tiden går så kommer kritiken att öka mot myndigheterna och likaså kommer konspirationsteorierna att börja frodas. :)
 
Toppen