Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Normalt sett är det väldigt få trådar som det spekuleras vilt i här, framförallt för att det inte tjänar något till.

Förstår inte varför en relativt initierad fundering kring eventuella likheter mellan två incidenter skall avfärdas som "vild spekulation" och kväva vidare resonemang i ämnet ? Jämför a.net som är på post 14 eller pprune som är på inlägg 1950 ca i skrivande stund om du vill ha vilda spekulationer....

Det som har hänt är extraordinärt i alla avseenden och förtjänar, tycker jag, en diskussion. Som någon skrev, vi är många som flyger mycket och är mycket medvetna resenärer, begreppet medveten tycker jag innefattar även kunskap/åsikter om denna typ av händelser.

Du baserar din fråga/teori på att det är samma motorer som tidigare haft ett problem som hade en helt annan förutsättning. Det är ungefär lika relevant som att man skulle spekulera i att det är samma problem som låg bakom Concorde-olyckan på CDG då båda planen har landningsställ med gummihjul.

Varför försöker man smutsa ner andre piloten?
Det är ju ganska tydligt att det malaysiska flygförvaret inte riktigt hängt med från början. Dessutom har man några personer som behöver media tränas omgående.

Du baserar din fråga/teori på att det är samma motorer som tidigare haft ett problem som hade en helt annan förutsättning. Det är ungefär lika relevant som att man skulle spekulera i att det är samma problem som låg bakom Concorde-olyckan på CDG då båda planen har landningsställ med gummihjul.

Frågan om Trentmotorerna får väl ändå anses som en av dom mer initierade och kloka frågorna. Att motorerna uppdaterats kan knappast vara något som alla känner till och det hade räckt om du talat om det. Att hävla vild spekulation för detta och förorda att vi slutar diskutera tills lådan är funnen är i mitt tycke både arrogant och något som inte främjar diskussionen på ett vettigt sätt. Det är trots allt ett diskussionsforum vi är på. Gillar du inte tråden? Läs en annan tråd.

Att hävla vild spekulation för detta och förorda att vi slutar diskutera tills lådan är funnen är i mitt tycke både arrogant och något som inte främjar diskussionen på ett vettigt sätt. Det är trots allt ett diskussionsforum vi är på. Gillar du inte tråden? Läs en annan tråd.

Jag tycker att diskutera saker som är baserad på fakta (från seriösa källor) är okej, men om man börjar spekulera vild som utomjordingar eller en ny bermudatriangel eller baserat på Aftonbladet, Expressen, blogg eller andra oseriösa källor tycker jag att en sådan diskussion hör inte hemma här, snarare hos Flashback.

OBS, jag är inte moderator så jag säger det som en medlem.

AVHerald rapporterar (har även bilder) att man nu har hittat spillrorna efter vraket utspritt i havet. Området ligger nordväst om den senaste kända positionen.
Om jag förstår det rätt så visade sig även detta vara rena spekulationer? För de kan väl inte ha hittat vrakspillror för 2 dagar sedan men ännu inte bekräftat det? Nu förnekar militären att de har fångat upp några signaler...
Militären förnekar uppgift om radarspår från planet - DN.SE

Om jag förstår det rätt så visade sig även detta vara rena spekulationer? För de kan väl inte ha hittat vrakspillror för 2 dagar sedan men ännu inte bekräftat det? Nu förnekar militären att de har fångat upp några signaler...
Militären förnekar uppgift om radarspår från planet - DN.SE

Nja, man har ju bevisligen hittat något i havet. Att man sedan inte lyckats få dit fartyg än är ju rätt underligt, men det kan säkert ha sina förklaringar.

Nja, man har ju bevisligen hittat något i havet. Att man sedan inte lyckats få dit fartyg än är ju rätt underligt, men det kan säkert ha sina förklaringar.

AVHerald: "Vietnam's Search and Rescue Center later announced that the border guard vessel arriving at the position of the debris field did not find any objects. There were high winds and large waves, the debris possibly drifted away."

Tania Branigans sammanfattning på Twitter av presskonferensen: "What we have learnt: totally different third possible last record of plane. & transport min appears to have had media training in last 24h".

Toppen