Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Det är nästan skandalöst att inte ha hittat planet efter så lång tid. Jag tittade på den senaste presskonferensen 11:15 idag och den gav ju inte så mycket. Det som förvånar mej är all den analys av radardata som militären säger ta så lång tid. Det skall kalibreras data, vilket säger att man har dålig koll på vad man sett på sina radar. För mej verkar det ju som dom aldrig identifierat MH370 på sin radar eftersom dom nu måste analysera sina gamla data. Detta tolkar jag som att dom inte vet vilket radareko som var MH370. Dessutom dementerade dom att planet skulle ha ändrat färdväg. Radiotrafiken verkar ju normal när flygplanet lämnas över från flygtrafikledningen i Malaysia till Vietnam, man tackar för sej och säger godnatt. Detta är normal fraselogi i kommunikationen när man övergår till ett nytt kontrollområde som ansvarar för flygningen.
Man vet således inte än idag var flygplanet försvann, jag blir i alla fall mörkrädd av detta.

Nja, man har ju bevisligen hittat något i havet. Att man sedan inte lyckats få dit fartyg än är ju rätt underligt, men det kan säkert ha sina förklaringar.
Ok, i den senaste rapporteringen jag läste verkar allt oklart igen.

Min poäng var att även de man tycker är seriösa sysslar med / utsätts för spekulation.

Det här börjar bli mer än bara pinsamt för Malaysiska myndigheter. Tyvärr tror jag denna fars är en reflektion av politik/agenda som genomsyrar regionen. Noll koordination, förhastade uttalanden och peka finger vid misstag/felaktigheter.

Jag tror tyvärr att med tiden lär en massa tråkiga detaljer dyka upp om hur mycket bättre detta hade kunnat skötas (Ingen direkt tröst för drabbade) samt att någon berättar inte hela sanningen.

Det är nästan skandalöst att inte ha hittat planet efter så lång tid. Jag tittade på den senaste presskonferensen 11:15 idag och den gav ju inte så mycket. Det som förvånar mej är all den analys av radardata som militären säger ta så lång tid. Det skall kalibreras data, vilket säger att man har dålig koll på vad man sett på sina radar. För mej verkar det ju som dom aldrig identifierat MH370 på sin radar eftersom dom nu måste analysera sina gamla data. Detta tolkar jag som att dom inte vet vilket radareko som var MH370. Dessutom dementerade dom att planet skulle ha ändrat färdväg. Radiotrafiken verkar ju normal när flygplanet lämnas över från flygtrafikledningen i Malaysia till Vietnam, man tackar för sej och säger godnatt. Detta är normal fraselogi i kommunikationen när man övergår till ett nytt kontrollområde som ansvarar för flygningen.
Man vet således inte än idag var flygplanet försvann, jag blir i alla fall mörkrädd av detta.

Jag blir inte klok på om Malaysia och/eller Vietnam har radartäckning över havet där eller om det är procedurflygledning. Jag gissar på det senare eftersom det är så mycket prat om militär radardata som ska analyseras. Hade de "plötsligt försvunnit från flygledarnas radar" som kvällstidningarna älskar att skriva skulle man naturligtvis veta var.

Sista kända kommunikation enligt BBC var när de blev överlämnade till Ho Chi Minh City Control från Malaysia. Alltså ropade de aldrig upp Vietnam och om det dessutom inte fanns radartäckning har man väldigt lite att gå på i sökandet.
BBC News - Malaysia Airlines MH370: Last communication revealed

OM inte Vietnam har radartäckning är det inte heller konstigt om de inte omedelbart skulle sakna och efterfråga MH370 när de inte ropar.

Många om. Frågan är egentligen helt kort om Vietnams flygtrafikledning har radartäckning långt ut över havet?

Interessant, sober analyse:
Six important facts you’re not being told about lost Malaysia Airlines Flight 370
Conclusion: Flight 370 did not explode; it vanished
Six important facts you're not being told about lost Malaysia Airlines Flight 370 - Eye Opening Info | Eye Opening Info

Nä, har var det lite väl mycket överdrivna spekulationer och ett "fritt förhållande till fakta". Av deras "sex fakta" är det nog bara #3 som håller för en närmare granskning.

Däremot är artikeln läsvärd, men av fel anledning...

Kan inget om flygplan och deras system men när Payne Stewart (Väldigt känd golfare) dog 1999 efter att hans Learjet kraschade. Tydligen så konstaterades det att brist på syre gjorde att samtliga ombord blev medvetslösa (Eller liknande) och planet fortsatte flyga till bränslet tog slut. Ser man på rutten så är den ju också rätt avvikande från planerad.

1999 South Dakota Learjet crash - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag vet att det nämnts att man inte ska spekulera vilt i denna tråd men det börjar ju onekligen bli rätt pinsamt för flygindustrin/flygledare/myndigheter m.fl. när man inte kan hittat ett gigantiskt flygplan. Dessutom har både
myndigheter och industrin själv tutat i de flesta människor i världen att de minsann har koll på läget, både när
det gäller stulna pass/identiteter och ha koll på säkerheten i övrigt. Att man nu inte kan hitta ett kommersiellt
flygplan med den teknik som finns idag måste ses som ett i de närmaste totalt nederlag för de som utvecklat
och sålt systemen. Nu trampar jag säkert någon på tårna som vet gigantiskt mycket mer än mig om radar/spårning
mm. men jag tror att min åsikt om det pinsamma i denna historia delas av de flesta människorna på planeten.
I vilket fall som helst så lär väl de flesta flygplan få något nytt installerat framöver så man faktiskt vet var de
befinner sig och då kommer det oss alla till gagn i framtiden.

Kan inget om flygplan och deras system men när Payne Stewart (Väldigt känd golfare) dog 1999 efter att hans Learjet kraschade. Tydligen så konstaterades det att brist på syre gjorde att samtliga ombord blev medvetslösa (Eller liknande) och planet fortsatte flyga till bränslet tog slut. Ser man på rutten så är den ju också rätt avvikande från planerad.
1999 South Dakota Learjet crash - Wikipedia, the free encyclopedia
Jag vet att det nämnts att man inte ska spekulera vilt i denna tråd...
Finns flera liknande fall. Se exempelvis Helios Airways Flight 522 - Wikipedia, the free encyclopedia. Knappast så i detta fall, med tanke på att MH370 försvann från (sekundär-)radarn.

Enl Avherald:

Late Mar 12th 2014 China's State Administration of Science (SASTIND) reported, they discovered three large objects sized 13x18, 14x19 and 24x22 meters at position N6.7 E105.63 (121nm eastsoutheast of the last known secondary radar position), all three objects within a radius of 20km (11nm) and published the satellite images, taken on Mar 9th 2014 at 11:00 Beijing time (03:00Z), see below. SASTIND stated they are committed to provide further search services to locate flight MH-370.

Toppen