Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Exempelvis A380 sänder data i realtid (över satellit?). Olyckan ombord på Qantas 32 kunde därför följas av markpersonalen.

Så kallade ACARS information skickar väl i princip alla moderna plan. Om jag minns rätt är det dock inte 100% i realtid och framförallt så sänder den inte (vad jag vet) position utan information om tex fel och liknande. Om alla plan i luften kontinuerligt sände nuvarande info plus position, höjd, kurs osv så skulle jag gissa (utan att veta) att frekvensområdet skulle blockeras.

Undrar när jag skall lära mig att inte svara på inlägg i en tråd innan jag läst efterföljande sidor....

Last edited:
Det är otäckt när något sådant här händer, främst sett till att så många människor troligtvis förolyckats. Men något som nästan är lika otäckt är att läsa alla galna spekulationer som folk häver ur sig. Man undrar ju verkligen hur det är fatt med mänskligheten ibland. Hur som helst så är det oerhört tragiskt och jag hoppas inte minst för de efterlevande att man gör ett genombrott snart, den här ovissheten måste tära rejält på dom.

Enligt Morgonekot P1 så har man nu utökat sökningarna till Malaysias västkust. Oklart om man menar Malackahalvöns västkust eller västkusten vid Brunei.

Enligt media uppgifter fanns det bränsle för 7h.30 min flygning på cruisehöjd.
OM någon i cockpit aktivt slår av transpondern ombord på flygplanet försvinner det från flygtrafikledningens radarskärmar.
Det är endast militärens radaranläggningar som ser själva radar ekot från flygplanen.

Toppen