Exempelvis A380 sänder data i realtid (över satellit?). Olyckan ombord på Qantas 32 kunde därför följas av markpersonalen.
Antar att det är ACARS du menar. ACARS påminner om SMS och man använder både satellit och markstationer. Nackdelen med ACARS är att varje meddelande kostar pengar (mycket) att skicka så normalt skickas meddelanden var 30-60-120 minut beroende på flygbolag, behov och sträcka. Man kan skicka väldigt mycket olika data över ACARS, t.ex. kan planet självt skicka felkoder över ACARS vilket var fallet vid AF447. Varje flygbolag budgeterar hur mycker pengar varje flygplan ska göra av med varje månad för att kostnaderna inte ska rusa iväg. Normalt några hundra dollar per flygplan och månad.
Samma sak med ACARS som med all annan kommunikation ombord. Sprängs ett plan så slutar ACARS att fungera. Drar piloten ut säkringen så slutar ACARS att fungera.
Jag vet att Ryanair förr i tiden inte installerade ACARS i sina flygplan för att hålla kostnaden nere, vet inte hur det är idag.
Last edited: