Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Sofia

Medlem
Men det jag verkligen undrar är hur den där italienaren kunde veta om olyckan så snabbt?! Eller är det bara media som inte har riktig koll. Annars verkar ju väldigt skumt, att en snubbe som är på semester VET att han antas vara med på ett plan som antas vara saknat och att någon rest på hans stulna pass. Det tycker jag är bland det märkligaste i den här historien än så länge. Reflektioner?
 

E.K

Medlem
När man kollar runt lite så visas alla incidenter som 777-200 varit med om (nästan)
Ingen nämner dock något om Egypt Air 777-200, men det kan ju bero på att planet stod vid gate.
Planet som skulle till Jeddah med 291 passagerare var boardingen klar när det helt plötsligt fattade eld i cocpit.
Jag har själv tänkt många gånger vilken oerhörd tur man hade med att man inte hunnit lyfta!!

Incidenten inträffade 2011 så utredningen är klar om vad som orsakade branden.

Accident: Egyptair B772 at Cairo on Jul 29th 2011, cockpit fire
 

palmen

Moderator
Men det jag verkligen undrar är hur den där italienaren kunde veta om olyckan så snabbt?! Eller är det bara media som inte har riktig koll. Annars verkar ju väldigt skumt, att en snubbe som är på semester VET att han antas vara med på ett plan som antas vara saknat och att någon rest på hans stulna pass. Det tycker jag är bland det märkligaste i den här historien än så länge. Reflektioner?

Jag hade nog också ringt hem och meddelat att jag var ok om mina närstående enbart viste att jag var i "regionen" och skulle göra lite flygningar, för att de ska slippa oroa sig. Men helt klart är det lite konstigt, finns mycket mystik runt detta haveri som jag hoppas klarnar under utredningen.
 

skoeld

Medlem
Gissar att han hade anmält sitt pass som stulet till Italienska ambassaden i Thailand och att de i sin tur kontaktade honom efter olyckan för att kontrollera om det var han som var på planet eller inte. Isåfall så är det inte så mystiskt att han visste om det hela så snabbt.
 

erc

Medlem
Följer händelseutvecklingen på bland annat AV Herald och FlyerTalk. Mycket spekulationer, såklart, men en sak förefaller intressant. Det har observerats något som liknar en flygplansdörr i vattnet. Det är uppenbart att den inte kommer från den försvunna 777-200. Dock ser den sannerligen ut att härstamma från en 737 eller möjligen en Airbus A318/19/20/21. Skulle en mid-air-collision vara ett tänkbart scenario? Nu finns det ju förvisso inga uppgifter om något saknat andra flygplan...

malaysia_b772_9m-mro_gulf_of_thailand_140308_1.jpg
 
Last edited:

ESSA

Medlem
Med dagens teknik borde väl information om planet som går till svarta lådan även kunna streamas ner till markbundna "lådor"?
Vid avvikande från tänkt rutt kunna ge ifrån sig varning automatiskt och även kunna aktiveras från crew?
 

Fredrik

Medlem
Med dagens teknik borde väl information om planet som går till svarta lådan även kunna streamas ner till markbundna "lådor"?
Vid avvikande från tänkt rutt kunna ge ifrån sig varning automatiskt och även kunna aktiveras från crew?

Fungerar inte ACARS på detta sätt?
 

NotRyan

Medlem
Är det inte så att EU har ett samarbete så att det flaggas om ett stulet pass kommer? Att då resa till Danmark samt Tyskland på stulna pass känns dumt?!

Ja, SIS (Schengen Information System) skulle nog ha larmat när och OM vederbörande skulle få passet scannat vid immigration. OM det nu var terrorister planerade dom nog dock inte att stå vid immigration i FRA/CPH. Borde inte APIS vara kopplat mot SIS tycker man...

Mvh
/NotRyan
 
Pressmeddelande från Malaysia airlines VD.

Together with all those affected by the MH370 incident, we understand the need to provide regular updates on the progress of the search and rescue operations. As the hours turn into days, we at Malaysia Airlines are similarly anxious and we appreciate the patience, support and prayers from everyone.

We however acknowledge that the most affected group in this incident is the families of those on-board. As such, our primary focus at this point in time is to care for the families. This means providing them with timely information, travel facilities, accommodation, meals and emotional support. Initial financial assistance has been given out to all families. Caregivers are already assigned to each family and they are trained staff and volunteers from Malaysia and Australia.

Family members of the MH370 passengers from Beijing who wish to travel will be flown in stages to Kuala Lumpur on the available flights. We are also communicating with the families from other nations to similarly arrange for their travel to Kuala Lumpur.

In the event flight MH370 is located, a Response Control Centre (RCC) in the area will be activated to support the needs of families.

The airline continues to work with the authorities and we appreciate the help we are receiving from all parties during this critical and difficult time.
 
Toppen