Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Efter att ha läst en del kring mas370 och även tidigare olyckor noterar jag...

Piloter inte alltid skickar mayday i tid då de tror sig ha kontroll över situationen.
Det tar lång tid många gånger att hitta planets "svarta låda".

Tanken är att "flytta" svarta lådan till marken. Att det i realtid/efterhand ska gå att se exakt planets position och hälsa. Även kunna lyssna på vad som sägs i cockpit?
I realtid om man misstänker kapning. I efterhand så fort man upptäcker att planet försvunnit från radarn.

Det är ju galet att behöva leta i dagar/år efter en svart låda?!
Hur det än görs så tror jag att dagens system behöver ses över.

VN Express today:
Phát hi?n v?t th? nghi là xu?ng và phao c?u sinh - VnExpress
vatthela-3487-1394433611.jpg
Detecting objects orange buoys suspected

Around 10h20 this morning, Vietnam cruise aircraft detected a square, orange object 177 km away from Tho Chu island. Search facilities (boats?) are moving for better identification of objects. (undskyld for dårlig oversættelse)

Many mysteries remain over missing plane Malaysia
Vietnamese boat approach which detects objects from aircraft facilities
Aircraft cruise of Vietnam Marine Police detected foreign bodies in orange located Tho Chu Island (Kien Giang) 177 km to the southwest (47'30N coordinates 07 degrees - 102 degrees 57'12E ). Seen from the air, square object, orange buoys suspected. Headquarters at the National Committee for Search and Rescue was dispatched vehicles move coordinates new foreign object is detected to salvage.

I min lilla värld så känns det som att flygindustrin vill ge sken av de har kontroll
när de egentligen inte vet någonting! Hur svårt kan det vara att bygga in gps
sändare i ett flygplan? Borde vara en barnlek att stoppa in ett flertal sändare
som kan både det ena och det andra, även flytande då såklart. En gps sändare
kostar max 50:- så kostnaden borde inte vara något problem.
Det ska väl inte vara omöjligt att placera ut x antal både fram & bak på flygplanet
så att det blir omöjligt att samtliga förstörs?

I min lilla värld så känns det som att flygindustrin vill ge sken av de har kontroll
när de egentligen inte vet någonting! Hur svårt kan det vara att bygga in gps
sändare i ett flygplan? Borde vara en barnlek att stoppa in ett flertal sändare
som kan både det ena och det andra, även flytande då såklart. En gps sändare
kostar max 50:- så kostnaden borde inte vara något problem.
Det ska väl inte vara omöjligt att placera ut x antal både fram & bak på flygplanet
så att det blir omöjligt att samtliga förstörs?

Nu blandar du ihop olika begrepp. Det finns inget som heter GPS sändare. Det finns GPS mottagare. Signalen till en GPS mottagare skickas från en satellit som troligen kostar miljarder och den kommunikationen är enkelriktad. Flygplan är utrustade med flertal GPS mottagare och så även detta plan. Du kan aldrig skicka information via GPS signalen.

Ett flygplan skickar ut sin GPS position med flygplanets ADS-B transponder.

Nu blandar du ihop olika begrepp. Det finns inget som heter GPS sändare. Det finns GPS mottagare. Signalen till en GPS mottagare skickas från en satellit som troligen kostar miljarder och den kommunikationen är enkelriktad. Flygplan är utrustade med flertal GPS mottagare och så även detta plan. Du kan aldrig skicka information via GPS signalen.

Ett flygplan skickar ut sin GPS position med flygplanets ADS-B transponder.

Möjligt att jag blandar bereppen, men faktum kvarstår. Hur svårt kan det vara att utrusta ett flygplan med
utrustning som gör att det kan spåras?

Möjligt att jag blandar bereppen, men faktum kvarstår. Hur svårt kan det vara att utrusta ett flygplan med

Flygplanet har mängder med utrustning så att det kan spåras, men exemplevis en sprängning (jag hävdar INTE att MH370 har sprängts) slår självklart ut all sådan utrustning. Jag kan misstänka att även en pilot kan stänga av den mesta av elektroniken och kommunikationen ombord med exempelvis säkringar.

Efter att ha läst en del kring mas370 och även tidigare olyckor noterar jag...

Piloter inte alltid skickar mayday i tid då de tror sig ha kontroll över situationen.

Ja, mänskliga faktorn är alltid en fara i cockpit.

Det tar lång tid många gånger att hitta planets "svarta låda".

Tanken är att "flytta" svarta lådan till marken. Att det i realtid/efterhand ska gå att se exakt planets position och hälsa. Även kunna lyssna på vad som sägs i cockpit?
I realtid om man misstänker kapning. I efterhand så fort man upptäcker att planet försvunnit från radarn.

De svarta lådorna sänder ingenting i realtid. Men om planet blir kapat kan säkert piloterna slå på radion i cockpit så att flygledare direkt hör allt som sägs.

Det är ju galet att behöva leta i dagar/år efter en svart låda?!
Hur det än görs så tror jag att dagens system behöver ses över.

Normalt sett tar det inte lång tid. De svarta lådorna sänder en spårsignal ett antal dagar efter att de aktiverats. I det här fallet så är vattnet grunt och det bör gå fort att få dit fartyg som kan söka efter lådorna. Då ska de inte vara några problem. Det som ändrat på sig, är kravet på hur länge nödsignalen. Det var ett av problemen som drabbade sökningen efter AF447.

Exempelvis A380 sänder data i realtid (över satellit?). Olyckan ombord på Qantas 32 kunde därför följas av markpersonalen.

Jag kan tycka det är viktigare att hålla planen i luften än att det ska gå att spåra direkt. Samma resonemang går att använda vid flygning, "hur svårt kan det vara att sköta underhållet" Lyckligtvis är denna typ av olyckor väldigt få.

Även IFE-systemen används för att kolla på incidenter fick jag lära mig. De spelar ju också in sådana saker som rutt, höjd etc. Och, de kommunicerar med hemma-servers. Nu beror det ju självklart på vilken generation av IFE man har, men jag hörde av min polare på Panasonics avdelning att när det sker en incident så får de ofta besök av myndigheterna som vill se deras data etc (som inkluderar en massa mer än det man ser på monitorn).

Toppen