Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

Exempelvis A380 sänder data i realtid (över satellit?). Olyckan ombord på Qantas 32 kunde därför följas av markpersonalen.

Antar att det är ACARS du menar. ACARS påminner om SMS och man använder både satellit och markstationer. Nackdelen med ACARS är att varje meddelande kostar pengar (mycket) att skicka så normalt skickas meddelanden var 30-60-120 minut beroende på flygbolag, behov och sträcka. Man kan skicka väldigt mycket olika data över ACARS, t.ex. kan planet självt skicka felkoder över ACARS vilket var fallet vid AF447. Varje flygbolag budgeterar hur mycker pengar varje flygplan ska göra av med varje månad för att kostnaderna inte ska rusa iväg. Normalt några hundra dollar per flygplan och månad.

Samma sak med ACARS som med all annan kommunikation ombord. Sprängs ett plan så slutar ACARS att fungera. Drar piloten ut säkringen så slutar ACARS att fungera.

Jag vet att Ryanair förr i tiden inte installerade ACARS i sina flygplan för att hålla kostnaden nere, vet inte hur det är idag.
 
Last edited:
Normalt sett tar det inte lång tid. De svarta lådorna sänder en spårsignal ett antal dagar efter att de aktiverats. I det här fallet så är vattnet grunt och det bör gå fort att få dit fartyg som kan söka efter lådorna. Då ska de inte vara några problem. Det som ändrat på sig, är kravet på hur länge nödsignalen. Det var ett av problemen som drabbade sökningen efter AF447.


Är det den spårsignalen som inte sänds ifall de hamnar i vatten..? Hittar inte källan nu till det jag läste om signal som inte sänds i vatten... Kan vara nån annan signal.

Ang ACARS verkar det ju lite 1900-tal med sms som är svindyrt?

Tror att "svarta lådan" kommer se ut och fungera på annat sätt inom kort.
Hellre att flygbolag lägger ner pengar på nätverk för den funktionen än att passagerarna får tillgång till wifi ombord.
Alternativt att alla får vad de vill ha...
 
Är det den spårsignalen som inte sänds ifall de hamnar i vatten..? Hittar inte källan nu till det jag läste om signal som inte sänds i vatten... Kan vara nån annan signal.

De ska sända en signal när de hamnar i vatten, jag bara antar att det är spårsignalen...


Ang ACARS verkar det ju lite 1900-tal med sms som är svindyrt?

Det är nog inte SMS, men korta meddelanden som skickas via satellit. All kommunikation via privata satelliter är apdyrt. Svårt att komma ifrån.

Tror att "svarta lådan" kommer se ut och fungera på annat sätt inom kort.
Hellre att flygbolag lägger ner pengar på nätverk för den funktionen än att passagerarna får tillgång till wifi ombord.
Alternativt att alla får vad de vill ha...

Jag vet inte vad det egentligen är du ser som ett problem. Hade det hjälpt att få data i realtid? Troligen inte. Tänk på att bara för att man skickar data, så betyder det inte att någon faktiskt tittar på data:t och agerar på det. Ska det tillföra något, måste det vara något som inte kan göras ombord och det innebär nog i princip en annan människa. Det känns helt orimligt att ha ytterligare en person som sitter och tittar på datat dagarna i ända för något som händer så pass sällan som en flygolycka.

Grejen med svarta lådor är ju att de ska spela in data så långt det bara går. Ofta är det de absolut sista sekunderna som är viktiga och även om man skulle skicka data i realtid någon annanstans, så är risken stor att radiosändaren gått sönder innan den svarta lådan, så i praktiken måste man ändå ha lådan för att kunna analysera allt.
 
Näe, idén är på inget sätt ny, jag tillhör bara de som inte tror att det är den stora frälsningen som många vill framhäva den som. Det är betydligt mer komplicerat att försäkra sig om att man i realtid får iväg data än att man lyckas spela in den i en svart låda ombord.
 
Nu har det snart gått 3 dygn sedan MH370 lyfte från KUL och fortfarande inga spår av flygplanet.
Det pågår ju en massiv eftersöknings insats med uppemot 40 militära spaningsflygplan, räddningsfartyg och militära Örlogsfartyg från 9 deltagande länder. Förutom länder i närområdet deltar både USA och Australien med kvalificerade spaningsresurser.
Märkligt att ett så stort flygplan bara kan försvinna.
En explosion i luften på hög höjd i fint väder tycker man någon borde ha sett..antingen på land eller till sjös.
Det är mycket sjöfartstrafik i området dygnet runt.
 
mulig det er besvart før, men...

1) Militære primærradarer? Hvorfor har ikke noen plukket opp signaler. Eller vil de ikke dele?

2) Satelittovervåkning? Amerikanerene kan se om Bin Laden plukket seg i nesen, men å finne ut hvor et flere tonn / meter digert fly brått forsvant på en klar dag? Henger ikke på greip. Med satelittdata kan vi til og med kartlegge mengden vind som blåser langs kysten av Norge. Og russiske fly kan jo bare prøve å fly langsmed kysten i Norge.... De blir oppdaga med en gang.

3) Ingen vitner?

Tror det er mye data/info vi ikke får se....
 
Alla passagerarplan har en nödsändare som aktiveras när flygplan kolliderar med något. Denna sänder på nödfrekvensen så den kan pejlas in och höras av andra flygplan. De flesta piloter på långflygningar har i regel någon av sina radiomottagare inställda på denna frekvens så något annat flygplan borde ju hört något om de var i närheten. Flygvägen som MH flög är ju ganska mycket trafikerad. Tyvärr hör man ju inte nödsändaren när planet hamnat under vattnet.
Jag tycker det är konstigt att man inte har bättre noggranhet på var planet försvann, verkar inte som man har civil radartäckning över hela havet mellan Malaysia och Vietnam. När det gäller vad man såg på radarn är det ju militären som uttalar sej. Det kan man ju tolka som att det inte finns radartäckning för den civila trafiken, vilket är konstigt eftersom avståndet över havet är ca 250 nm (ca 400 km). En civil radar har i regel en räckvidd på 200 nm, flygplanet var ju uppe på marchhöjd varför det borde ha funnits på radarn. Rimligtvis borde Vietnam ha en radar på sin sida så man har täckning över hela rutten. Det verkar inte vara så med tanke på de bristfälliga uppgifterna.
Finns nog inget mer än att se till att man hittar flygplanets Flightrecorder. Även den har en sändare så man kan hitta den. Man lyckades ju med AF Flightrecorder som låg på ett mycket större djup.
 
Hade det funnits live sändningar hade positionen varit känd.
Lägg kostnaden för alla ovanstående sökinsatser på live black box...
Inga dygn behövs då i ovisshet...
 
Toppen