Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

Och MAS krishantering står som vanligt still. Inte en chans att jag flyger med det bolaget framgent.

Lite OT kanske, men.

Jag har en god vän till mig som arbetar som pilot. När vi pratade om det mystiska försvinnandet av MH370 och lite runt om kring det.
Han berättade för mig att MH var ett oseriöst flygbolag och han skulle i största utsträckning undvika att flyga med dem. Någon som har erfarenheter av MH och hur de är som bolag samt hur det står sig med konkurrenter som ex SQ/THAI? Skulle vara intressant att höra!

Jag har ingen faktagrund att säga att Malaysia Airlines är vare sig säkra eller osäkra att flyga med. Men OM det stämmer att de den här gången har blivit nedskjutna så hade knappast utgången blivit särskilt mycket annorlunda om det hade handlat om ett annat, "säkrare" flygbolag. Terrorism, galningar och andras brister är svårt, om inte omöjligt, att helt skydda sig emot.

Vad gäller MH370 så vet vi ju fortfarande inte vad som hände. Så vi ska nog inte vara för snabba att dömma ut MH som ett osäkert flygbolag att resa med baserat på den här senaste händelsen.

Jag har ingen faktagrund att säga att Malaysia Airlines är vare sig säkra eller osäkra att flyga med. Men OM det stämmer att de den här gången har blivit nedskjutna så hade knappast utgången blivit särskilt mycket annorlunda om det hade handlat om ett annat, "säkrare" flygbolag. Terrorism, galningar och andras brister är svårt, om inte omöjligt, att helt skydda sig emot.

Vad gäller MH370 så vet vi ju fortfarande inte vad som hände. Så vi ska nog inte vara för snabba att dömma ut MH som ett osäkert flygbolag att resa med baserat på den här senaste händelsen.

Jag talar om krishantering, inget annat. Bolagets representanter verkar uppenbarligen sova. Läs själv på deras hemsida (ingen info), Twitter och Facebook. Bedrövligt.

Det här är ju oerhört tragiskt och sorgligt. Det känns dock lite skönt, efter MH370 att man kan konstatera att det är externa faktorer som orsakat detta. Det är ju dock lite oroväckande att de flyger över ett område som Ukraina fortfarande...

Det här är ju oerhört tragiskt och sorgligt. Det känns dock lite skönt, efter MH370 att man kan konstatera att det är externa faktorer som orsakat detta. Det är ju dock lite oroväckande att de flyger över ett område som Ukraina fortfarande...

Dom var ju inte direkt ensamma att flyga här....

Näe, jag menade det inte så heller - jag är orolig över att något civilt flyg tar en sådan rutt.

Dessutom kan man ju undra hur det här kommer att sluta - denna typ av provokation hade varit allvarlig om det varit ett militärt flygplan de skjutit ner, men nu är det ett civilt plan. Det kan starta väldigt allvarliga kedjereaktioner som innebär fullskaligt krig i området. :(

Näe, jag menade det inte så heller - jag är orolig över att något civilt flyg tar en sådan rutt.(

Man flyger väl över många oroshärdar över hela världen, ta bara irak, afghanistan och hur många fler det nu må finnas. Samtidigt borde man kanske sett tecken eftersom det skett nerskjutningar just här nyligt.

Afghanistan undvek många rätt länge. Men där är det ju mer stridigheter på marken.

Irak vet jag att man länge undvek också och när jag flög rutter som tog mig över Irakiskt luftrum så tändes alltid all ytterbelysning för att tydligt visa att man var ett civilt flygplan när man kom i närheten av Irak.

Oerhört tragiskt höra om denna "olycka" eller vad det nu skall kallas. Känns extra trist det är Malaysian. Helt klart vore det kanske lämpligt inte flyga över dessa områden...samtidigt ett passagerarflyg på marschhöjd borde inte vara mål för någon sida, har svårt se vad någon av Ukraina/Ryska separatister kan vinna på detta..om det inte varit någon form av misstag?!

Det finns väl fyra troliga scenarier:

1: Nedskjutet av ryssar
2: Nedskjutet av Ukrainska militären
3: Nedskjutet av ukrainska separatister
4: Andra terrorister/bomb ombord.

Punkt 4 ska faktiskt inte uteslutas, trots att alla säger "nedskjutet" just nu. Det är ju inte så länge sedan just Malaysian utsattes för ett annat terrorattentat, kan vara någon organisation som specialicerat sig på Malaysian så att säga. Sätt 5% chans på detta.

Punkt 1: Kanske 1% chans med "mänskliga faktorn" som förklaring, om planet tappat transpondern så kan det uppfattas som någon som var på väg att attakera Ryssland.

Punkt 2: Nära noll% chans

Punkt 3: Kvarvarande 94% chans... Det som talar emot är att det behövs avancerad utrustning för att skjuta ner ett plan på 10.000 meters höjd. Denna utrustning kan enbart ha kommit från Ryssland till separatisternas händer.

För mig som har vänner i regionen och på andra ställen i Ukraina är läget inget vidare just nu, om man säger så...

Förlåt men blir irriterad och upprörd över dina %. Vad baserar du dem på? Personligen tycker jag bara det är korkat och respektlöst av någon som förmodligen inte vet mkt mer än vad som står i diverse medier att spåna angående olika scenarion och sedan sätta någon procentsats över hur troliga de är. Vad har du för källor som ingen annan har?

Toppen