Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

Punkt 3: Kvarvarande 94% chans... Det som talar emot är att det behövs avancerad utrustning för att skjuta ner ett plan på 10.000 meters höjd. Denna utrustning kan enbart ha kommit från Ryssland till separatisternas händer.

Separatisterna har tidigare använt burna luftvärnsvapen (MANPADS) som t.ex. SA-18 för att skjuta ner ukrainska plan. Problemet med MANPADS är att de kräver förhållandevis låg höjd. Jag känner inte till något bärbart vapen som kan verka på den höjden.

Detta skulle kräva ett fordonsbaserat system samt eldledningsradar. Det händer helt enkelt inte utan en stat som står bakom. OM det nu skulle vara så att det var en nedskjutning på marschhöjd.

Separatisterna har tidigare använt burna luftvärnsvapen (MANPADS) som t.ex. SA-18 för att skjuta ner ukrainska plan. Problemet med MANPADS är att de kräver förhållandevis låg höjd. Jag känner inte till något bärbart vapen som kan verka på den höjden.

Detta skulle kräva ett fordonsbaserat system samt eldledningsradar. Det händer helt enkelt inte utan en stat som står bakom. OM det nu skulle vara så att det var en nedskjutning på marschhöjd.

Ja den befann sig på +10KM höjd.

Detta är fruktansvärt och måste väl anses vara ett vidrigt och synnerligen grovt brott. Blir intressant att se hur väst svarar och vad de kommer att göra för att gripa och lagföra dessa kriminella.

Lite OT kanske, men.

Jag har en god vän till mig som arbetar som pilot. När vi pratade om det mystiska försvinnandet av MH370 och lite runt om kring det.
Han berättade för mig att MH var ett oseriöst flygbolag och han skulle i största utsträckning undvika att flyga med dem. Någon som har erfarenheter av MH och hur de är som bolag samt hur det står sig med konkurrenter som ex SQ/THAI? Skulle vara intressant att höra!

Tycker inte det ser ut som en nedskjutning eller bomb ombord, vrakdelarna verkar ju vara placerade på ett avgränsat ställe. Hade planet sprängts på 10 kilometers höjd hade det varit utspritt över ett stort område.
Långt ifrån säkert. KAL007 t ex fick väl ta emot 2 air to air-missiler, men kraschade likväl intakt.

Ja den befann sig på +10KM höjd.

Twitterflödet talar om att separatisterna haft tillgång till SA-11-system. Vilket är ett medeldistanssystem, som mycket väl skulle kunna skjuta på den höjden. Man verkar ju också vid samma tidpunkt som MH17 sköts ner gått ut och sagt att man skjutit ner ett ukrainskt transportflygplan, på samma plats.

Den här typen av luftvärnssystem är ju dock en kompaniuppgift att hantera, och kräver både lång utbildning och hög expertis. Jag vågar nog påstå att om man nu haft sådana här system så har man fått både dem och utbildning/instruktörer från Ryssland.

Twitterflödet talar om att separatisterna haft tillgång till SA-11-system. Vilket är ett medeldistanssystem, som mycket väl skulle kunna skjuta på den höjden. Man verkar ju också vid samma tidpunkt som MH17 sköts ner gått ut och sagt att man skjutit ner ett ukrainskt transportflygplan, på samma plats.

Man har även kommit över ett BUK-missilsystem från Ukraina enligt ITAR-TASS: World - Donetsk defence forces take control of army unit equipped with missile defence systems
Dessa ska ha flyghöjd på upp till 46000 fot enligt wikipedia.

Edit: ser nu att du menade samma sak, SA-11 är en US DoD beteckning så jag missade det först...

Lite OT kanske, men.

Jag har en god vän till mig som arbetar som pilot. När vi pratade om det mystiska försvinnandet av MH370 och lite runt om kring det.
Han berättade för mig att MH var ett oseriöst flygbolag och han skulle i största utsträckning undvika att flyga med dem. Någon som har erfarenheter av MH och hur de är som bolag samt hur det står sig med konkurrenter som ex SQ/THAI? Skulle vara intressant att höra!
Har ju inte i denna tråden att göra. Är du nyfiken på skillnaderna mellan olika flygbolag så sök alternativt starta en ny tråd.

Toppen