Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

På CNBC pratar en US army expert och en NTSB investigator om att det enda rätta nu är att omedelbart styra om trafikflyget och inte alls flyga över området. De dömmer ut det som helt osäkert fram tills vi vet mer. QR168 och SQ305 fortsätter ensamma rakt in i området. Det är ytterst sällan jag är orolig över att ha anhöriga ombord på flygplan. Men just nu önskar jag att mina föräldrar satt över ett annat område än östra Ukraina. :(

Jo visst är det väl så. Måste vara hemskt trots allt, lider med dig :(

Visst kan man tycka det är konstigt att man flyger över där men ändå inte. Det är ju bara att se på en annan konflikthärd just nu, Israel. Det är bara att boka sas till Tel Aviv om man vill...

På CNBC pratar en US army expert och en NTSB investigator om att det enda rätta nu är att omedelbart styra om trafikflyget och inte alls flyga över området. De dömmer ut det som helt osäkert fram tills vi vet mer. QR168 och SQ305 fortsätter ensamma rakt in i området. Det är ytterst sällan jag är orolig över att ha anhöriga ombord på flygplan. Men just nu önskar jag att mina föräldrar satt över ett annat område än östra Ukraina. :(
Fy, förstår att det är nervigt!!

Det är ju för j-ä det som har hänt. Funderade just i lördags på hur man bedömer över vilka oroshärdar man flyger eller inte när jag flög över Irak, med Etihad, från söder till norr. När vi kom över Bagdad så tror jag att man girade lite lätt så man låg just öster om stan.

Visa bifogad bild 26719

Titta var planet befann sig när det försvann. Låter som ett stort misstag av Ryssland att skjuta ner planet. Ren spekulation men hade Ukraina velat skjuta ner planet hade dom gott om tid.

Mycket kan man säga om Putin, men dum är han inte, vilket det skulle vara att skjuta ned ett civilt trafikflygplan. Snarare är det hans kompisar i östra Ukraina som fått vapen som de inte kan hantera.

Ska vi gissa att det är en febril verksamhet hos flygbolagen för att lägga om rutter just nu? Exempelvis ARN-DOH går rakt över östra Ukraina.

Hm. Nerskjutning på 10km höjd kräver riktigt rejäla grejjor. Höghöjdsluftvärn är inget du knatar in på närmaste Lidl och plockar upp.

Helt sjukt att detta händer om det nu stämmer att det blivit nedskjutet. Svettigt att vara flygledare i Ukraina just nu och lägga om all trafik.

Toppen