Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

D

Deleted member 4971

Guest
Det är redan en katastrof, men skulle det visa sig att planet faktiskt blivit nedskjutet, ja då är det ju helt hutlöst. Man kan ju förutsätta att planet var på cruise altitude och isf krävs det ju rätt avancerad utrustning för att skjuta ner något så högt upp?

"En talesman för det ukrainska inrikesdepartementet har skrivit på sin Facebook-sida att planet har träffats av en luftvärnsrobot på 10 kilometers höjd, rapporterar AP."
 

Alx

Medlem
Jag uppdaterade rubriken med senaste informationen; Reuters rapporterar att planet blivit nedskjutet av SAM.

Tack! Jag vågade initialt inte skriva flygbolagets namn innan jag sett minst 2 källor på det. Nu vet vi att det är ett Malaysia Airlines flygplan och alltmer verkar tyda på att det har skjutits ned. Fruktansvärt!
 

flybob

Medlem
Herrejävlar då.

Varför flyger man över Ukraina under nuvarande omständigheter? Och varför skulle man attackera ett passagerarplan (Putin är väl det enkla svaret kanske?)? Vem var ombord?
 

Holloman

Medlem
Herrejävlar då.

Varför flyger man över Ukraina under nuvarande omständigheter? Och varför skulle man attackera ett passagerarplan (Putin är väl det enkla svaret kanske?)? Vem var ombord?

Det skulle ju inte vara första gången tex KAL007 och Iran Air 655 är ju exempel på när det hänt förut.
 

sembl

Medlem
Håller med, frågan är varför man flyger över ett område där både ryska och ukrainska plan skjuter på varandra. Finns risk för att man trodde det var ett fighter plan innan man skickar iväg en ground to air missile.
 
php8ikpjK.jpeg

Titta var planet befann sig när det försvann. Låter som ett stort misstag av Ryssland att skjuta ner planet. Ren spekulation men hade Ukraina velat skjuta ner planet hade dom gott om tid.
 

Trox

Medlem
Herrejävlar då.

Varför flyger man över Ukraina under nuvarande omständigheter? Och varför skulle man attackera ett passagerarplan (Putin är väl det enkla svaret kanske?)? Vem var ombord?

Om det nu är så att det blivit nedskjutet så är det rimligt att lägga en stor del av ansvaret på Putin och hans regim då de gör sitt bästa för att destabilisera regionen.
 
Toppen