Senaste nytt

Majoriteten vill stänga Bromma flygplats

Kan så vara att Stockholm är för litet för två (3 med Skavsta) flygplatser. Frågan är för komplex att avgöras utan stabil politisk majoritet.Jag håller med @Xilan ,det vore långsiktigt bra med satsning på Arlanda om vi skall kunna konkurrera med övriga hubbar i norra Europa. Arlanda måste byggas ut ordentligt med snabbare transport mellan terminaler, både befintliga och nya. Terminal 3 kan dom ju lägga ner genast.......:)

Glöm inte heller alla motståndare till utbyggnad av Arlanda. Se bara på allt bråk det var om miljö tillståndet nyligen. Det blir nog inte populärt i Upplands-Väsby om det ska byggas ut mer...

Glöm inte heller alla motståndare till utbyggnad av Arlanda. Se bara på allt bråk det var om miljö tillståndet nyligen. Det blir nog inte populärt i Upplands-Väsby om det ska byggas ut mer...

Man kan ju också se det som att locka med ett nerlagt Bromma är en av de få chanserna man har till att lyckas få Arlanda utbyggt, med motiveringar som att det är betydligt fler som ligger inom buller från Bromma än det finns i Upplands Väsby.

Föga förvånande är den primära utgångspunkten för Brommautredaren Sundström Arlanda. Det är också mitt argument för nedläggning.

"Det visade sig att utredningen om Brommas till stora delar handlar om Arlanda. Cityflygplatsens framtid hänger direkt samman med viljan att säkra Arlanda som en stark hub med kraft att konkurrera med i första hand Kastrup men även med andra stora flygplatser i norra Europa. Att Arlanda i dagsläget inte kan svälja Brommas trafik, det är de flesta idag överens om."

Flygtorget Flygnyheter Flygnyheter Arlanda i fokus nr Bromma utreds

Så har då Anders Sundström idag presenterat slutsatserna i uppdrag att pröva förutsättningarna för att utveckla flygkapacitet och öka möjligheterna till bostadsbebyggelse i Stockholmsregionen.

Sundströms slutsatser i korthet:
  • Arlanda flygplats kapacitet måste öka
  • Bromma flygplats har ingen framtid efter 2038
  • 30 000 bostäder i stället för en flygplats är viktiga för tillväxten
  • Omfattande utbyggnader av Arlanda och anslutningar krävs
  • Regeringen måste ta ett helhetsansvar
Jag tycker att det är helt korrekta slutsatser - i synnerhet när höghastighetståg m.m. byggs parallellt. Dags att börja planera för ett liv utan Bromma flygplats.

Länk där rapport också finns: Mer flyg och bostder i Stockholmsregionen - Regeringen.se

Rapporten innehåller också mycket intressant data m.m. om konkurrenssituationen för Arlanda flygplats.

Utifrån din sammanfattning har jag heller inget att invända mot. Det är förstås alltid de små detaljerna i den faktiska texten som är avgörande men det här låter som sunt förnuft.

En politisk poäng är att Sundström desarmerar en del av diskussionen kring Brommas vara eller icke vara. Ja, han föreslår inga försök att förlänga Brommas livslängd men han gör heller inget försök att stänga Bromma i förtid. Då kan nedläggningsivrare vara relativt nöjda men även de som inte är nöjda får ordentligt med tid att förbereda sig.

Toppen