maswan
Medlem
Jag tycker inte det här verkar vettigt. En fördubbling av antalet flygresenärer på 25 år - en period som sammanfaller med peak oil och en allt större medvetenhet om klimatproblematiken? Och fyra banor på Arlanda, varför i hela världen då? Det finns ju många långt större flygplatser som klarar sig med två eller tre.
Tja, det är ju mer än en aktör som bygger prognoser på 3-5% tillväxt på internationella flygresor och ungefär stilla på inrikes. Den biten är nog så bra som man får den idag. Långväga flygresor är nog det som är minst priskänsligt för ren rejäl omprissättning av olja, ärligt talat, pga brist på alternativ.
Sedan, det handlar ju om att gå från två till tre banor användbara banor, vilket kommer att behövas i högtrafiktimmarna om man inte vill begränsa konkurrensen genom att hänvisa nya aktörer till att flyga utanför peak. Ta en titt på graferna i rapporten så ser du var arlanda+brommas trafik idag skulle gå över arlandas kapacitetstak.