Senaste nytt

Möjligt att boka Star Alliance awards på SAS.se igen! 2021-12-16

Alf

Medlem
Det går väl fortfarande inte att boka via SAS hemsida? Jag har försökt sedan någon vecka tillbaka utan att lyckats med någon resa i business. Däremot fungerade det att boka i ekonomi mellan ARN-HNL, i varje fall till betalning vilket inte fungerat på de andra bokningarna jag försökt göra.
 

Taggen

Medlem
Det går väl fortfarande inte att boka via SAS hemsida? Jag har försökt sedan någon vecka tillbaka utan att lyckats med någon resa i business. Däremot fungerade det att boka i ekonomi mellan ARN-HNL, i varje fall till betalning vilket inte fungerat på de andra bokningarna jag försökt göra.
Bokat både Zanzibar och Bangkok i Business den senaste veckan med voucher så det fungerar allt.
 

NyfikenGrau

Medlem
I princip helt nybörjare på Eurobonus-bokning, hade tänkt lägga mina poäng (har omkring 250 000 när jag överfört MR från mitt tyska Amex) på en SAS bonus business tor för 2 österut, men osäkerhet om huruvida Japan/Kina öppnat om knappt ett år gör att jag istället börjat kolla åtminstone enkel med Star till eller från Sydamerika. Om jag inte kan spara ihop till 330k och då boka tor.

Vill egentligen till södra Sydamerika men hittar inget alls till Buenos Aires och bara ekonomi till Santiago/Chile, Däremot ser jag bokstavligt talat mängder till/från Sao Paolo/Rio de Janeiro när jag söker Star Alliance via SAS. Precis alla dessa flyg är med TAP. Det får mig att tro att Swiss och Lufthansa inte släppts än?

Kollar oktober-december i år så länge. Egentligen vill vi flyga ner mellandagarna i december och hem tredje veckan januari. Dessa restider brukar ha god tillgång annars (på andra resmål) vad jag vet.

Men, finns det något sätt att hålla koll på när exempelvis Swiss släpper sina platser, eller måste jag ringa in för detta? De verkar ju inte visas alls för t.ex. Sao Paolo trots att de flyger dit regelbundet?

För att förtydliga, jag undrar alltså om det egentligen finns mycket mer tillgänglighet än man ser på Eurobonus Star Alliance-sökning? Medveten om att TAP förmodligen har tätast förbindelser Europa<->Sydamerika av alla Star-bolag, men när jag hittar flera hundra platser kommande höst med TAP och ingen enda med Lufthansa, Swiss, Air Canada, United, Avianca, Copa eller Turkish börjar man ju undra om man ser allt eller ens en bråkdel.
 
Last edited:
För att förtydliga, jag undrar alltså om det egentligen finns mycket mer tillgänglighet än man ser på Eurobonus Star Alliance-sökning? Medveten om att TAP förmodligen har tätast förbindelser Europa<->Sydamerika av alla Star-bolag, men när jag hittar flera hundra platser kommande höst med TAP och ingen enda med Lufthansa, Swiss, Air Canada, United, Avianca, Copa eller Turkish börjar man ju undra om man ser allt eller ens en bråkdel.
Ja, alla routingmöjligheter dyker inte upp. Gör separata sökningar mellan t ex GRU, RIO, BOG, YYZ, LAX, ORD, NYC, MIA, FRA, AMS, BCN, MAD, LHR, etc och ring in och boka. Exampel: Se om du hittar FRA-GRU och kolla därefter om <Din hemort>-FRA finns. Testa annars t ex <Din hemort>-BOG och därefter BOG-GRU, etc.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja, alla routingmöjligheter dyker inte upp. Gör separata sökningar mellan t ex GRU, RIO, BOG, YYZ, LAX, ORD, NYC, MIA, FRA, AMS, BCN, MAD, LHR, etc och ring in och boka. Exampel: Se om du hittar FRA-GRU och kolla därefter om <Din hemort>-FRA finns. Testa annars t ex <Din hemort>-BOG och därefter BOG-GRU, etc.

Tackar, bra tips! Hemmaflygplats BER. Tillkommer en del med Avianca när jag söker på t.ex. FRA och ännu mer på MAD (fast ingen bra Star-flygplats), men tyvärr inget napp alls med Swiss än så länge, den förbindelsen jag helst skulle vilja ha (ZRH-GRU). Denna säsong går linjen till och med till Buenos Aires, det hade varit perfekt (inte jätteförtjust i Lufthansa men klart jag har direktlinjen från FRA i siktet också).

Bästa jag hittar med ditt tips som jag skulle tycka vore rätt okej är Santiago via Frankfurt och Toronto med Air Canada samt byte till Avianca i Bogota. Visserligen inte idealiskt med tre byten när destinationen är huvudsaken, men AC verkar hålla hög medelnivå i business och byte i Toronto avsevärt enklare än i USA (i princip uteslutet).
 

NyfikenGrau

Medlem
Sökt halva dan på Eurobonus Star Alliance, men tror jag får inse att de flesta flygen för december 22/januari 23 inte är schemalagda på långa vägar än - Swiss har t.ex. inte ens publicerat hela sommartidtabellen än (sker nästa vecka) så jag är förmodligen alldeles för tidigt ute. I normala tider hade det kanske varit perfekt att börja kolla nu, men..inget är normalt nu.
 
Toppen