Det kan vara Copa airline som ställt ut biljetterna som är ansvarig även om bolaget inte är ett EU bolag och de inte flyger till eller från EU.
Lufthansa är indirekt ansvariga eftersom det är deras flight som är inställd.Det kan vara Lufthansa som är ansvarigt eftersom de flyger mig från EU och de har ställt in flyget.
Det kan vara Travelstart som är ansvarig eftersom det är dem jag faktiskt köpt biljetten av (eller för att de gjort något fel).
Ringde Copa airline igen, beskrev min situation och förklarade att jag skulle vilja att Lufthansa ställde ut biljetten enligt Lufthansas tidigare bokning. Copa airline var mycket noga med att verifiera vad jag ville och kontaktade sedan Lufthansa. Efter några minuter kom de tillbaka och sa att Travelstart hade avbokat alla flygningar utom flyget mellan Panama och Havanna som är det flyg som Copa skulle flyga och som jag troligen inte kommer att använda. De kunde därför inte hjälpa till. De trodde att Travelstart gjort ett misstag eller hade en annan lösning ( misstänker att de menade annan ombokning). Jag hoppas verkligen på det senare.
Denna avbokning syns inte på Lufthansas hemsida så det kan ju vara fel. Jag kunde dock inte logga in på Travelstarts hemsida och min mail-adress finns inte i deras system ( det är väl något tekniskt problem...?), men det gick att skicka mail på mitt gamla ärende nummer.
I min värld är det enkelt - det är resebyrån.Så nu vet jag verkligen inte vem som kan vara ansvarig för att jag inte ombokas.
Tja, det enklaste sättet att undvika detta är att boka direkt hos flygbolagen. Då slipper man att olika parter skyller på varandra. Problemparten här är resebyrån, inte Lufthansa.Vore jobbigt om det visar sig att Lufthansa är bad guy i alla fall. Flyger en del med Lufthansa i jobbet ( även om det är mest Swiss o Austrian) och det kommer ju inte bli roligt att sätta sig i ett Lufthansa plan om detta inte löser sig.