Senaste nytt

Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

olo

Medlem
Ge inte upp! Kämpa vidare! Travelstart och Etraveli skall inte kunna vinna på att behandla kunderna som skit och frånta dig som konsument dina rättigheter.

Tack för att du uppdaterar oss! Hoppas att det får en positiv lösning snart.
 

OliT

Medlem
Efter att ha tittat på Travelstarts Facebooksida tror jag inte att det kommer att ge någon som helst effekt att skriva där. Oerhört många missnöjda kunder som inte verkar få hjälp. En hade väntat 18 veckor på återbetalning av en avbokad resa.
 

AABack2ARN

Medlem
Tillhör inte Travelstart dem som inte betalar tillbaka frivilligt avbokade biljetter oavsett... Har för mig att jag sett det i några resebyråers villkor - har dock inte kollat Travelstart.
 
Nu har jag verkligen problem och förstår ingenting.
Gick igenom lite ARN fall på nätet och i ett fall så förmedlade inte Travelstart en tidtabell förändring vilket gjorde att kunden missade en anslutning. Avtals partnern var då SAS och inte Travelstart, så SAS fick betala kompensationen. Så troligen är min avtalspart antingen Copa airline eller Lufthansa.

Det kan vara Copa airline som ställt ut biljetterna som är ansvarig även om bolaget inte är ett EU bolag och de inte flyger till eller från EU.
Det kan vara Lufthansa som är ansvarigt eftersom de flyger mig från EU och de har ställt in flyget.
Det kan vara Travelstart som är ansvarig eftersom det är dem jag faktiskt köpt biljetten av (eller för att de gjort något fel).

Vilket av dem som skall se till att ombokning sker vet jag inte men,

Ringde Copa airline igen, beskrev min situation och förklarade att jag skulle vilja att Lufthansa ställde ut biljetten enligt Lufthansas tidigare bokning. Copa airline var mycket noga med att verifiera vad jag ville och kontaktade sedan Lufthansa. Efter några minuter kom de tillbaka och sa att Travelstart hade avbokat alla flygningar utom flyget mellan Panama och Havanna som är det flyg som Copa skulle flyga och som jag troligen inte kommer att använda. De kunde därför inte hjälpa till. De trodde att Travelstart gjort ett misstag eller hade en annan lösning ( misstänker att de menade annan ombokning). Jag hoppas verkligen på det senare.
Denna avbokning syns inte på Lufthansas hemsida så det kan ju vara fel. Jag kunde dock inte logga in på Travelstarts hemsida och min mail-adress finns inte i deras system ( det är väl något tekniskt problem...?), men det gick att skicka mail på mitt gamla ärende nummer.

Så nu vet jag verkligen inte vem som kan vara ansvarig för att jag inte ombokas.

Vore jobbigt om det visar sig att Lufthansa är bad guy i alla fall. Flyger en del med Lufthansa i jobbet ( även om det är mest Swiss o Austrian) och det kommer ju inte bli roligt att sätta sig i ett Lufthansa plan om detta inte löser sig.
 

agehall

Medlem
Det kan vara Copa airline som ställt ut biljetterna som är ansvarig även om bolaget inte är ett EU bolag och de inte flyger till eller från EU.

För det första, vad har du för tre första siffror i biljettnumret? Det visar vilket bolag som ställt ut biljetten.

Sedan så är det så bra att EU261/2004 riktar sig mot operating carrier, så om det är ett lufthansasegment som är inställt så gäller EU-lagstiftningen oavsett om det är en biljett utställd av Lufthansa, Copa Airlines eller någon annan.

Det kan vara Lufthansa som är ansvarigt eftersom de flyger mig från EU och de har ställt in flyget.
Lufthansa är indirekt ansvariga eftersom det är deras flight som är inställd.

Det kan vara Travelstart som är ansvarig eftersom det är dem jag faktiskt köpt biljetten av (eller för att de gjort något fel).

De "äger" bokningen och är de som IMHO borde boka om dig.

Ringde Copa airline igen, beskrev min situation och förklarade att jag skulle vilja att Lufthansa ställde ut biljetten enligt Lufthansas tidigare bokning. Copa airline var mycket noga med att verifiera vad jag ville och kontaktade sedan Lufthansa. Efter några minuter kom de tillbaka och sa att Travelstart hade avbokat alla flygningar utom flyget mellan Panama och Havanna som är det flyg som Copa skulle flyga och som jag troligen inte kommer att använda. De kunde därför inte hjälpa till. De trodde att Travelstart gjort ett misstag eller hade en annan lösning ( misstänker att de menade annan ombokning). Jag hoppas verkligen på det senare.
Denna avbokning syns inte på Lufthansas hemsida så det kan ju vara fel. Jag kunde dock inte logga in på Travelstarts hemsida och min mail-adress finns inte i deras system ( det är väl något tekniskt problem...?), men det gick att skicka mail på mitt gamla ärende nummer.

Det där låter bara skumt. Undrar om Copa-agenten verkligen gjorde rätt eller om deras system är helt i sync.


Så nu vet jag verkligen inte vem som kan vara ansvarig för att jag inte ombokas.
I min värld är det enkelt - det är resebyrån.

Vore jobbigt om det visar sig att Lufthansa är bad guy i alla fall. Flyger en del med Lufthansa i jobbet ( även om det är mest Swiss o Austrian) och det kommer ju inte bli roligt att sätta sig i ett Lufthansa plan om detta inte löser sig.
Tja, det enklaste sättet att undvika detta är att boka direkt hos flygbolagen. Då slipper man att olika parter skyller på varandra. Problemparten här är resebyrån, inte Lufthansa.
 
Bra inlägg o svar. Ja jag har förstått att jag inte skall boka via resebyrå privat ( I jobbet är jag dock tvungen). Biljett nr börjar med 230...vilket skall vara Copa airline. Men är det 100%: igt säkert att det är Travelstart som skall fixa ombokningen. När jag tittar på ARN-fall och på konsumentrådgivningens hemsida så hänvisar alla till flygbolaget (även om det visat sig att allt det du skrivit varit korrekt innan).
 

agehall

Medlem
Om det börjar med 230 så är det Copa som ställt ut biljetten.

Jag är medveten om att ARN gärna vill att flygbolagen ska ta ansvar här, men problemet är (vilket du får erfara) är att de inte vill röra en bokning som är gjord av en resebyrå. Därmed blir ditt enda praktiska alternativ att gå på resebyrån för att få något gjort med bokningen...
 
Sökt på internet och hittat Lufthansas instruktioner till resebyråer vid inställningar av flyg samt läst Lufthansas terms and conditions för passagerare.
Detta börjar bli ett riktigt fritids intresse. I alla fall så säger Lufthansa i sina terms and conditions att jag har rätt att välja vem jag skall kontakta angående ombokning vid inställt flyg antingen Lufthansa eller Copa airline ( står i detta avsnitt inget om resebyrån).

Enligt resebyrå instruktionerna får resebyrån hantera ett inställt flyg, men resebyrån kan också hänvisa till Lufthansa. Tyvärr så står det i inledningen att dessa regler gäller när Lufthansa ställt ut biljetten, men detta borde även gälla i fall där Lufthansa ställt in flyget. Beroende på vilken alternativ som väljs vid ombokning kan resebyrån få en ADM ( kostnad) och det verkar vara denna som är problemet. Air Canada är ett nyligen godkänt flygbolag för ombokning vilket kanske förklarar varför Travelstart sa att de inte kunde boka om till dem ( de kanske inte har tillgång till de senaste instruktionerna ;)).

Travelstart har bekräftat att ombokningen är förenad med en ADM kostnad och att man har kontaktat Lufthansa för att de skall hantera detta ärende. De har inte avbokat några flyg men jag förstod mellan raderna att de inte heller "godkände" Lufthansas ombokning, vilket innebär att bokningen som tydligen var tidsbegränsad löpte ut. Varför Travelstart skulle godkänna ombokningen vet jag inte men kanske för att Lufthansa ville att de skulle ta en ADM kostnad. Hos Travelstarts finns alla flyg fortfarande kvar fast med olika status.

Förstår nu i alla fall frågorna lite bättre, nu blir det Lufthansa som får ta fighten. Jag kommer också få lite support med detta.
 
Toppen