Sökt på internet och hittat Lufthansas instruktioner till resebyråer vid inställningar av flyg samt läst Lufthansas terms and conditions för passagerare.
Detta börjar bli ett riktigt fritids intresse. I alla fall så säger Lufthansa i sina terms and conditions att jag har rätt att välja vem jag skall kontakta angående ombokning vid inställt flyg antingen Lufthansa eller Copa airline ( står i detta avsnitt inget om resebyrån).
Enligt resebyrå instruktionerna får resebyrån hantera ett inställt flyg, men resebyrån kan också hänvisa till Lufthansa. Tyvärr så står det i inledningen att dessa regler gäller när Lufthansa ställt ut biljetten, men detta borde även gälla i fall där Lufthansa ställt in flyget. Beroende på vilken alternativ som väljs vid ombokning kan resebyrån få en ADM ( kostnad) och det verkar vara denna som är problemet. Air Canada är ett nyligen godkänt flygbolag för ombokning vilket kanske förklarar varför Travelstart sa att de inte kunde boka om till dem ( de kanske inte har tillgång till de senaste instruktionerna
).
Travelstart har bekräftat att ombokningen är förenad med en ADM kostnad och att man har kontaktat Lufthansa för att de skall hantera detta ärende. De har inte avbokat några flyg men jag förstod mellan raderna att de inte heller "godkände" Lufthansas ombokning, vilket innebär att bokningen som tydligen var tidsbegränsad löpte ut. Varför Travelstart skulle godkänna ombokningen vet jag inte men kanske för att Lufthansa ville att de skulle ta en ADM kostnad. Hos Travelstarts finns alla flyg fortfarande kvar fast med olika status.
Förstår nu i alla fall frågorna lite bättre, nu blir det Lufthansa som får ta fighten. Jag kommer också få lite support med detta.