Senaste nytt

Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

agehall

Medlem
Nu ska man ju inte applicera logik på flygindustrin, men det känns lite väl magstarkt att TravelStart skulle få ett Agency Debit Memo för att de bokar om dig när Lufthansa ställt in en flight.

I min värld så är din motpart TravelStart. De i sin tur ska prata med Lufthansa och lösa problemet åt dig. Och det är Lufthansa som ska se till att alla är skadefria. Jag misstänker även att det är här deras godkännande kommer in. Ifall du pratar med Lufthansa (eller någon annan) och ber dem pilla i biljetten så är det fortfarande TravelStart som riskerar att få ett ADM skulle jag tro.

Allt det här innebär ju såklart jobb för travelstart, så det är ju enklare ifall de bara får dig att avboka biljetten.
 

MForss

Medlem
Har följt tråden ett tag och du verkar hamnat i en riktigt tråkig sits! Jag har själv jobbat på resebyrå och utan att ha all fakta i det här fallet så känns det självklart att det är Travelstart som ska fixa detta åt dig. Du ska inte ens behöva vara i kontakt med Lufthansa, det ska Travelstart ordna. Det är för tusan de som sålt biljetten till dig! LH är ett av de bolag som gärna delar ut ADM till höger och vänster, men det ska inte påverka dig. ADM bör inte heller överstiga 400 Euro.
 

agehall

Medlem
@MForss - men om Lufthansa ställt till det så borde de väl även se till att TravelStart slipper stå med skägget i brevlådan, dvs inga ADM i det här läget, eller?

Det är kanske lite OT, men det är intressant att höra vad någon som faktiskt jobbat med sådant här tror om saken - vi som hänger här har ju oftast bara lärt oss genom det vi råkat ut för och det vi lyckats gräva fram via google...
 

MForss

Medlem
Om det nu är Lufthansa som ställt till det så ska de inte belasta Travelstart med ADM (ett ADM är inte hela världen och kan enkelt plockas bort manuellt). Om Lufthansa ställer in en flight så dyker TS bokning upp i Travelstarts kö i Amadeus. Travelstart är ju då skyldig att kontakta kunden och informera om vilja möjligheter som finns.
Det största problemet i den här soppan blir att Travelstart och Lufthansa bara skyller på varandra och kunden hamnar emellan och inte vet vem han ska kontakta. Men eftersom det är Travelstart som ställt ut biljetten så har de ett avtal med Lufthansa och ska därför lösa problemet åt kunden.
Det här ska vara schism mellan Lufthansa och Travelstart, inte Travelstart och kund.
 
Tackar för denna info. Talade med konsument rådgivningen och de säger att Lufthansa är en av de flygbolag som är sämst på att följa konsumentlagarna. I Sverige har antalet ARN beslut som inte följts traditionellt toppats av Ryanair och Lufthansa, nu har dock Norwegian seglat upp som sämst de senaste två åren. Så min kombination av resebyrå och Lufthansa när jag bokade är tydligen riktigt dålig.

Otroligt hur duktiga Lufthansa har varit på att tysta ned detta. Jag tyckte det var bra att det var Lufthansa som gjorde de flesta flygningarna när jag bokade. Tydligen är KLM en av de absolut bästa, men också Air France, Austrian och SAS är duktiga på att följa konsumentlagarna.

Det var faktiskt jag som upptäckte att flygningen var inställd. Det tog Travelstart en vecka att få det verifierat ( semestertid?). Travelstart sa att jag upptäckt det inställda planet precis när det hände. Kan det vara så att Travelstart var försent ute med sitt krav om ombokning till Lufthansa?

Travelstart fortsätter att flacka mellan olika ansvariga och nu på sistone ( 3 gånger i rad, rekord) sagt att det är Copa airline som är ansvarig och kommer att belasta dem med en ADM. Jag föreslog då att jag gärna skulle betala ADM:en om den var rimlig för att få ett snabbt slut på denna diskussion. Travelstarts svar var då att den kunde ligga på 20000Kr (oklart om det var per person eller totalt) och att det inte var en lösning. Max 400Euro per person, blir 12 000, vilket snart blir en rimlig kostnad för mig för att lösa det.

Travelstart säger nu att jag inte alls skall kontakta Lufthansa (tidigare sa de att jag skulle göra det). Självklart har jag kontaktat Lufthansa, men i detta läge mest för att förstå. De var faktiskt mycket tålmodiga med att förklara hur det borde gå till och vad som hänt. I likhet med sina Instruktioner till resebolagen så säger dom att resebolaget måste ta en del av kostnaderna vid sådana här tillfällen, speciellt när alternativet blir mycket dyrare. De bokade biljetterna var tidsbegränsade och behövde accepteras av Travelstart, vilket inte Travelstart gjorde.
 

MForss

Medlem
Lider med dig! Såg att du hade varit i kontakt med konsumentrådgivningen vilket är bra. Har du även försökt med Svenska Resebyråföreningen (www.srf-org.se -Kansli ? Travelstart är medlemmar där och ska därför följa deras riktlinjer. Eftersom jag inte längre jobbar kvar i branschen kommer jag inte åt dokumenten som ligger under resebyråns ansvar. Så börja med att kolla med dem direkt, annars får jag se om jag kan försöka komma åt dem ändå.
 

Valley

Medlem
Trist, som så många skrivit. Att man skall behöva hamna i denna situationen.
Konstiga är att resebyråer själva, antingen ljuger för sina kunder eller är helt okunniga om lagar och förordningar.
Fick själv i min sista korrespondens med en resebyrå (var ännu en gång, definitivt, absolut sista gången jag anlitade sådan) olika besked. Ena sekunden säger de att de inte har något ansvar och helt uppenbart ljuger eller är okunniga om vad som gäller och vill skicka dig till flygbolaget, som inte vill ta i ärendet för att det inte är deras problem då jag gjort affären med en resebyrå.
Gick bra till slut, men det är irriterande att man måste lägga så mycket tid på något som bör vara självklart.

Annars är en bra grundregel när det gäller vem man skall ge sig på. Följ pengarna. Den du betalat till är garanterat din motpart, oavsett vad man vill påskina.
 
Just nu kör jag dubbla spår. Konsumentrådgivningen och Konsument Europa hävdar bestämt att det är Lufthansa som är min motpart eftersom de enligt kontrakt skall erbjuda den köpta sträckan. ARN dömer vad jag kan se alltid flygbolaget till att erbjuda ombokningen. Ringer därför Lufthansa för att få dem att omboka, men får dem inte att göra det. De har dock uppdaterat alternativ flyget till en annan dag då den först erbjuda dagen nu är fullbokad.

EU 261/2004 hindrar inte att flygbolaget tar en avgift till 3:e part (tex resebyrån) för att följa förordningen.

Vore intressant att få reda på vad resebyrå föreningen anser om resebyråns åtagande mot kund. Är det bara att föra Lufthansas erbjudande till resebyrån vidare till kund ( om kostnaden är 0 kr) eftersom de bara är en agent eller har resebyrån ett åtagande att erbjuda kunden hans rättigheter för att sedan själv ta striden med flygbolaget.
 

agehall

Medlem
Jag tror tyvärr att det där förvärrar saken. Du ska driva ditt ärende mot resebyrån och ingen annan. Jag har väldigt svårt att se att Lufthansa blir motpart när du a) bokat genom en resebyrå som ska sköta om det här åt dig och b) biljetten är utställd av Copa.

Om vi jämför med att du köper en BMW av Kalles Bil & Båg AB. Bilen går sönder nästan direkt. Vart vänder du dig? BMW i tyskland eller Kalles Bil & Båg AB?
 
Toppen