Senaste nytt

Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

FIXAT, Ringde Lufthansa idag som utan några konstigheter bokade om mig till en mycket bra flygning, som jag nu också fått konfirmerad. Vet inte riktigt vad som hände. Konsument Europa skulle göra en utredning kring om det var Lufthansa eller Travelstart som skulle fixa (Det är tydligen oklart). Det märktes nog i diskussionen med Travelstart och Lufthansa att jag nu var bättre påläst. Jag har lärt mig mycket tack vare denna diskussion på Businessclass. Tack alla ni som kommenterat och hjälpt till.

Konsument Europa? Är inte ARN första instansen du borde gått till?

Sedan hävdar jag fortfarande att du INTE skulle ha kontaktat LH och att de gjorde fel när de ändrade i din bokning som "ägs" av resebyrån.

Hsh, skönt att det löste sig.

Härligt att det löste sig!

Har hjälpt min mor och moster med ett case mot Apollo, de bokade en "flexibel reslängd"-resa till Montenegro med flyg och hotell för att kunna utnyttja reseledare och utflyktsutbudet på plats. Väl på plats så hade numret för representanten upphört och det fanns ingen att uppbringa. Genom chatt lyckades jag på hemmaplan få reda på att de "stängt för säsongen och då upphörde numret till på platsen-personal".

Yrkan är skickad, hoppas på positivt utfall även här....

Skapar det där inlägget bra stämning på forumet tycker du? Inse att alla har olika åsikter så blir livet lite lättare :)

EDIT AV MODERATOR: Jag tog bort citatet

Last edited by a moderator:
  • Gilla
Reactions: FFS
Inte helt fixat,
Fick en bekräftad bokning från Lufthansa online bokning, men de nya biljettnumren är fortfarande inte skickade och när jag loggade in på Lufthansas hemsida förra veckan för att se min bokning så har en av de gamla flygningarna med ett annat flygbolag som jag inte skall använda kommit tillbaka. Lufthansa säger att det flyget måsta avbokas av resebyrån och resebyrån säger att Lufthansa nu har tagit över bokningen.

För mig är det klart att det är Lufthansa som skall fixa detta, eftersom de har skickat mig en ny bekräftad bokning med korrekta flyg där den flygning som jag inte skall använda är avbokad och dessutom har Lufthansa muntligt i samband med den bokningen bekräftat att jag inte behövde kontakta resebyrån. Lufthansa har lovat att utreda detta och återkomma till mig imorgon. Jag är försiktigt positiv och avvaktar deras svar .

INTE ALLS FIXAT,

Lufthansa säger att de gjorde fel när de bokade om mig och hänvisar till Travelstart för att de skall göra ombokningen. De säger att de kan bli stämda av Travelstart om de går vidare med bokningen och utfärdar biljetter. Travelstart har tidigare i mail sagt att de gett Lufthansa rätt att omboka, men det känner inte Lufthansa till. Kontaktade Travelstart som säger att det är korrekt att Lufthansa inte kan göra ombokningen eftersom det är Copa airline som äger biljetten och att de inte själva kan göra ombokningen eftersom det är ett Air Canada flyg i ombokningen.
Jag börjar hålla med agehall att det är nog Travelstart som är ansvarig. Tror inte de har rent mjöl i påsen och försöker förvilla så mycket som möjligt. Resan som Lufthansa bokade mig på är fortfarande bokningsbar, så det handlar inte om tillgång och varför inte Travelstart kan boka mig på ett AirCanada är ju mycket märkligt. Att gå till ARN verkar ju inte rätt eftersom deras handläggnings tid är 6 månader. Jag kan ju förståss boka och köpa ett flyg själv och lägga 65000Kr och sedan hoppas att jag får tillbaka pengarna genom att gå till ARN.
Inte i min vildaste fantasi trodde jag att detta skulle kunna bli så här krångligt. Jag tar tacksamt emot tips.

Jäkligt segt!
Jag tror fortfarande att facebook kan vara ett alternativ:
Travelstart rekommenderar sina kunder att kontakta dem via Facebook (Travelstart Nordic). Det kan vara en framgångsrik väg, då de knappast vill ha publika konflikter. Tänk på att skriva sakligt och välvårdat när du gör det.
Ett långskott är annars att kontakta Etraveli. De kan kanske eskalera det uppåt. Om inte be att få prata med personen i kundtjänsts supervisor. Det kan vara så att kundtjänst-medarbetaren inte får boka om dig enligt interna regler. Det kan vara så att du måste förbi det filtret för att få hjälp.

Trist. Det känns som att du är i en sämre sits nu än när du började. :/

Jag skulle nog ta och börja titta på vad du har för rättsskydd i din hemförsäkring och sedan kolla med en advokat vad som går att göra. @Flygadvokaten kanske vore en bra början att kontakta.

Detta är ju helt sanslöst. Du har absolut inget att förlora på att skriva en saklig redogörelse av detta på Facebook.
Tipsa även någon resejournalist på Aftonbladet eller Expressen om att följa utvecklingen.

Trodde från början att Lufthansa motarbetade ombokningen, men allt eftersom så har de visat sig att de försöker hjälpa till så mycket de kan ( och lite till). Nu sist jag ringde så informerade Lufthansa att jag har ända till avresedagen på mig att få till ombokningen, det är inget som man säger om man vill att jag skall lägga ned mina försöka att få ombokning.

Travelstart har dock mer och mer tydligt motarbetat ombokningen. De avslutar många mail med t ex "Before we can proceed with the refund, you need to reply back to this email that you have received this information.Tror att de hoppas att jag skall svara att jag fått infon i mailet och inte tydligt skriver att jag inte accepterar återbetalning. De varvar mail-svaren med att Lufthansa inte godkänner ombokningen med andra förklaringar tex i ett mail säger Travelstart att Lufthansa enligt sina guidelines ställde ut ombokningen som sedan inte kunde genomföras därför att Copa airlines (Ett flygbolag som inte kommer att användas i den nya bokningen) ställt ut de ursprungliga biljetterna. Lufthansa säger att de inte kunde ta ut biljetter därför att Travelstart äger reservationen/bokningen. Travelstart har ju tydligen inget problem med att avbeställa biljetterna som ställts ut av Copa airline så de borde kunna göra en ny reservation och se till att nya biljetter ställs ut av t ex Lufthansa. Travelstart säger också att Copa airlines inte kan erbjuda ombokning vilket förmodligen är sant, men helt irrelevant.

Skickade ett svar till Travelsstart där jag sa att min uppfattning är att Travelstart ensamt är ansvariga för att ombokningen tar så lång tid eftersom de ger vilseledande information och skapar otydlighet om vem som skall göra vad. Skrev också att jag skrivit inlägg i ett forum kring frågan och att inlägget fått mer än 4000 visningar och att jag funderar på nästa steg. Skickade sedan detta vidare till Etravelis presschef som borde vara intresserad av vad som skrivs om Travelstart, men inget svar. Fick kalla kårar då jag en dag senare skulle svara på ett mail från Travelsstart och fick tillbaka ett meddelande att mitt mail inte godtogs av deras server. Ringde då Travelstart som svarade och sa att det måste ha varit ett tekniskt fel, mitt ärende är fortfarande öppet.

Skall kolla min hemförsäkring angående advokat hjälp. Nu verkar det tydligare än någonsin att Travelstart medvetet hindrar ombokningen.

Toppen