Senaste nytt

Lufthansa Miles&More lanserar kreditkort i Sverige (MasterCard)

palmen

Moderator
Ingen amex sommarupgradekampanj och nu detta?

Det är säkert inte så men det är inte utan att tanken väcks att Amex byter partner från SK till LH?
Det tror jag den dagen det händer. Det är ett otroligt bra samarbete för båda parter som inte lär försvinna, oavsett vad Lufthansa gör. De kommer tappa kunder på amex om de byter ut sas mot Lufthansa.
 
Pratade med Resurs kundtjänst. Samarbetet med Lufthansa har avslutats, man ska dock kunde fortsätta att använda kortet ”fram till hösten” Det var riktigt trist!

2.5 Förverkande av bonusmiles
Om bonus-miles inte löses in inom en period av 36 månader från händelsen (ankomst
respektive flyg, början av hotellvistelsen, tid för biluthyrning etc.) på kontot mot en bonus, så
kommer de att löpa ut i slutet av nästa kvartal, om inte Miles & More-kommunikationsmedier
anger ett längre utgångsdatum som varit meddelat. Till datum och omfattning av förfallna
miles hänvisas i Miles & More-kontoinformation eller i det personliga Internet-miles-kontot
minst ett kvartal före respektive utgångsdatum separat.

...

3.1 Uppsägning, upphävande, utestängning av deltagande i programmet
3.1.1 Vanlig uppsägning
Deltagaren kan när som helst skriftligen avsluta avtalsförhållandet utan uppsägningstid.
En vanlig uppsägning från operatörernas sida är utan angivande av skäl endast möjligt med
en uppsägningstid på fyra veckor. Härifrån avvikande är en vanlig uppsägning av en
deltagare med en frequent flyer -status från operatörens sida utan angivande av skäl möjlig
tidigast vid utgången av vid tidpunkten för uppsägningsförklaringen bestående frequent flyer-
status. men åtminstone under iakttagade av en uppsägningstid på fyra veckor.

3.1.2 Extraordinär uppsägning
Oberoende av en frequent flyer-status kan en omedelbar extraordinär uppsägning ske av
operatören samt en uteslutning av programdeltagandet på grund av en viktig orsak med
verkan för framtiden. En viktig anledning föreligger särskilt om deltagaren begått ett grovt
brott mot Lufthansas deltagar- eller transportvillkor eller mot en medutgivare eller ett Miles &
More-partnerföretag eller andra bestämmelser som avtalats med deltagarna i Miles & More.
Detsamma gäller vid missbruk enligt punkt 2.4.10 och vid betydande förvrängning,
trakasserande eller skadligt beteende gentemot anställda eller kunder (t,ex. passagerare)
hos en operatör, en medutgivare, eller ett Miles & More-partnerföretag. Detta gäller även vid
underlåtenhet att följa instruktioner från berörd personal, i synnerhet ombord eller i
väntsalarna. Utom i fall som anges i 323 § 2 stycket i tyska civillagen (BGB) är en
extraordinär uppsägning tillåten först efter att en tidsfrist för åtgärd har gått ut eller efter en
misslyckad varning.

3.1.3 Upphävande av och utestängning från deltagande i programmet
I de fall som beskrivs i punkt 3.1.2 kan operatörerna i stället för att utöva uppsägningsrätten
avvisa tilldelningen av en frequent flyer-status eller utan meddelande säga upp en befintlig
status ensidigt.
Vidare har operatörerna befogenhet att enligt punkt 3.1.2 häva deltagarens konto.
Befogenheten att häva består också vid objektiva misstankar om förekomsten av en viktig
anledning, nämligen för en tidsperiod som krävs för adekvat bedömning av
omständigheterna i fallet. Deltagaren har inga anspråk vid en legitim hävning enligt
ovanstående regelverk.
Efter operatörernas uppsägning tillåts inget förnyat deltagande i Miles & More. Dessa
användarvillkor gäller fortsatt under avvecklingen av förhållandet efter en uppsägning.

3.2 Miles-giltighet vid uppsägning
3.2.1 Vid vanlig uppsägning
Vid vanlig uppsägning från deltagaren eller genom en operatör, behåller bonus-miles sin
giltighet under en tidsperiod av tolv månader efter mottagandet av meddelandet, såvida inte
miles på grund av befintlig frequent flyer-status längre skyddas från att bli ogiltiga eller det
uppstår en tidigare ogiltighet enligt avsnitt 2.5.
Om deltagaren vid tidpunkten för mottagandet av uppsägningen förfogar över mer än 500
000 bonusmiles, behåller bonusmiles sin giltighet under en period på 36 månader efter
mottagandet av uppsägningen
,om mil en inte på grund av en befintlig frequent flyer-status är
skyddade från att förfalla eller de förfaller tidigare enligt stycke 2.5.

3.2.2 Vid en extraordinär uppsägning
När det gäller en motiverad omedelbar extraordinär uppsägning genom operatörerna, så
behåller bonus-miles sin giltighet under en period av sex månader efter mottagandet av
uppsägningen, om de inte förfaller tidigare enligt avsnitt 2.5.

3.3 Programavslutning
Operatörerna förbehåller sig rätten att när som helst avbryta Miles & More och att säga upp
deltagarens avtal. Vid sådana uppsägningar är punkterna 3.1 och 3.2 tillämpliga
. Detsamma
gäller för det fall att Miles & More ersätts av ett annat program. I sådant fall har också
deltagaren rätten att säga upp avtalet i enlighet med punkt 3.1. Samma gäller, om
operatörerna skulle ändra sig beträffande Miles & More. Punkt 3.2 gäller i båda fallen.
 

Attachments

  • Villkor_id=27708_land=SE_customerType=natural_docType=milesAndMoreTerms_language=sv_validFrom=...pdf
    83,5 KB · Visningar: 48
Last edited:

bnr

Medlem
Pratade med Resurs kundtjänst. Samarbetet med Lufthansa har avslutats, man ska dock kunde fortsätta att använda kortet ”fram till hösten” Det var riktigt trist!
Synd att kortet försvinner men hoppas det resulterar i uteblivna intäkter hos Resurs. Äckligt och kundfientligt företag.
 

ekf

Medlem
Riktigt surt om det stämmer… Har ju kommit en bra bit på vägen med att samla M&M-poäng för en LH F…
Då är ju frågan vad för slags poäng som ska samlas istället…
Är lite allergisk mot hotellpoäng, då de kedjorna oftast inte har ett utbud som matchar platserna jag vill bo på på ett vettigt sätt.
SAS har jag ju gett upp.. SJ likaså.. för det är stört omöjligt att använda sina poäng med en vettig framförhållning eftersom biljetter inte säljs pga ”planerade banarbeten”…
 
SJ likaså.. för det är stört omöjligt att använda sina poäng med en vettig framförhållning eftersom biljetter inte säljs pga ”planerade banarbeten”…
Det har varit Trafikverkets fel under våren. Det börjar bli bättre nu. Alla biljetter som går att köpa för pengar går ju också att köpa för poäng, så nu tycker jag tillgängligheten är bra.
 
Toppen