Senaste nytt

Lufthansa Miles&More lanserar kreditkort i Sverige (MasterCard)

Tack @Mattias Holmén ! Har ingen status på LH och endast runt 60K Poäng. Om jag behåller kortet, hur länge är giltighetstiden för poängen då, är det endast 12 månader?

Vid vanlig uppsägning från deltagaren eller genom en operatör, behåller bonus-miles sin
giltighet under en tidsperiod av tolv månader efter mottagandet av meddelandet

Se tidigare post.

Edit: Så länge Resurs Bank inte har informerat om uppsägning har poängen ingen giltighetstid.
 

bvs

Medlem
Riktigt trist att det här försvinner. Visar väl bara att marknaden för kreditkort kopplade till flygbolag utanför EB inte är stor nog i Sverige, kanske dags att signa upp sig för ett TUI kort :)
 

Jean-Pierre

Medlem
Om du har över 500k poäng vid uppsägning är det 36 månader, ananrs är det 12 månader.
Om du inte har status som säger annat.
Jag skulle vara försiktig med att tolka T&C:s så säkert. Notera att det är Miles and More:s T&C, inte kreditkortets T&C. Och ”Operator”/operatör i T&C:s är knappast Resurs, utan Lufthansa/Swiss/…

1. Konservativt tolkar jag att miles som hindrats från expiry - via kreditkort eller status - har en giltighet av endast ett kvartal när denna förmån upphör, eftersom förfallodatum för miles >36mån egentligen redan har inträffat.

Men optimistiskt hoppas jag på en analogi med downgrade från Eurobonus Diamond, (5 nya fräscha år efter förmånen upphör), d.v.s 36 nya fräscha månader för M&M-miles.

https://www.miles-and-more.com/row/...tions/no-mileage-expiration-credit-cards.html
“If one of the above mentioned requirements is not met, then mileage expiry will be reinstated in the following quarter after proper notification in your Miles & More account statement. Award miles that were excluded from mileage expiry and/or would normally have expired during this period will remain valid until then.”


2. M&M:s T&C https://www.miles-and-more.com/row/...nditions/terms-and-conditions-detailpage.html

Kap. 3.2 hänvisar i min tolkning inte till en uppsägning av kreditkortsbolaget som M&M samarbetar med. Utan det är uppsägning av antingen ”Member” (du själv) eller ”Operator” (=vilket lär vara de koncern-flygbolag som driver M&M).

Så man skulle utifrån T&C:s själv behöva terminera sitt M&M – och då åtnjuta 12 alternativt 36 månaders giltighetstid på miles. Men fortfarande oklart om detta gäller miles med ålder <36mån, eller miles med ålder >36mån.

3.2.1 Ordinary Termination. “In the case of ordinary termination by the member or the operators, the award miles retain their validity for a period of twelve months after receipt of termination, as long as the miles are not protected against expiry for longer due to an existing frequent flyer status, or earlier expiry occurs in accordance with Paragraph 2.5.”


Hur detta fungerar i praktiken blir spännande att se. Jag har själv norr om 500k M&M-poäng som egentligen skulle gått ut, men i dagsläget skyddas av kreditkortet.

Hoppas att någon annan tar över som svensk kreditkortsaktör, eller att alla miles får 36mån giltighet. Men jag tar det inte för givet.
 

ekf

Medlem
Det har varit Trafikverkets fel under våren. Det börjar bli bättre nu. Alla biljetter som går att köpa för pengar går ju också att köpa för poäng, så nu tycker jag tillgängligheten är bra.
Nu är det OT för den här tråden, men jag upplever problemet även sedan tidigare.. även om det varit totalt hopplöst i vår. Ofta kör de ju banarbeten på helger/storhelger.. vilket är då jag vill nyttja mina poäng. Problemet är inte banarbetena i sig, utan att SJ vägrar sälja biljetter på preliminär tidtabell, såsom tex Snälltåget gör.. vilket då förvärrar effekterna av Trafikverkets usla planering. Nog med OT.. dags att börja sondera alternativ.
 

mha321

Medlem
kanske dags att signa upp sig för ett TUI kort :)
Du har ju det kommande strawberry/norwegian-samarbetet, där får du iaf ett flygbolagskort som inte är SAS... Och Norwegians kort har ju hängt med länge. (Däremot är det inte så fördelaktigt, men man kan tydligen inte få allt)
 
Toppen