Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Senator

Moderator
Hittade själv svaret till andra frågan xmen vill gärna höra vad ni anser om skillnaden mellan EBG och Senator

Jag är båda. Mitt EBG kommer från kreditkort och enstaka SAS Plus resor varje år (F&F). Försöker så långt jag kan att undvika SAS utanför Skandinavien då det finns bättre produkter på marknaden.

Nu vet jag inte alls vad du söker för information men skulle jag summera skulle jag säga såhär:
1. EBG ger ingen känsla av att jag på något sätt är en värdefull kund för SAS. Senator känner jag mig alltid ompysslad: från födelsedagskort till bemötande ombord och på flygplatser.
2. M&M är ett program IMHO för resenärer som reser mycket i premium (det är IOFS SAS numera också) efter senaste ändringar.
3. En tumregel som kanske inte längre är helt applicerbar är att fokusera på det program som tillhör det bolag du åker oftast.

SAS styrka är lokal: den enorma möjlighet att tjäna poäng. M&M styrka är regional med alla bolag inom koncernen.

ELOS

Medlem
Det kan ju vara en fördel på SAS numera med liftime gold. Motsvarande ska ha återinförts på Lufthansa men kräver att man har tjänat in 1 000 000 statuspoäng på 10 år och att man ska ha fyllt 60 år.
SAS liftime gold är såldes bättre utan så hårda krav.

Last edited:

pep

Medlem
Den stoerste ulempe ved M&M er for mig de taarnhoeje afgifter og skatter ved rewards. Rammer kolossalt haardt i economy - relativt mindre i premium award klasser.

famhanssons

Medlem
Jag är båda. Mitt EBG kommer från kreditkort och enstaka SAS Plus resor varje år (F&F). Försöker så långt jag kan att undvika SAS utanför Skandinavien då det finns bättre produkter på marknaden.

Nu vet jag inte alls vad du söker för information men skulle jag summera skulle jag säga såhär:
1. EBG ger ingen känsla av att jag på något sätt är en värdefull kund för SAS. Senator känner jag mig alltid ompysslad: från födelsedagskort till bemötande ombord och på flygplatser.
2. M&M är ett program IMHO för resenärer som reser mycket i premium (det är IOFS SAS numera också) efter senaste ändringar.
3. En tumregel som kanske inte längre är helt applicerbar är att fokusera på det program som tillhör det bolag du åker oftast.

SAS styrka är lokal: den enorma möjlighet att tjäna poäng. M&M styrka är regional med alla bolag inom koncernen.
Tack @Senator! Förstod att du skulle kunna ge mig info. Här kommer lite mer bakgrund för att kunna fatta beslut.
En vän till mig kommer i maj bli EBD vilket gör att han kan ge ett EBG till sin "bättre hälft". Hon kommer ifrån och bor förnärvarande från Mexico men ska flytta till Stockholm. Under ca 6 mån kommer hon att pendla till MEX och sedan kommer det att bli lite flighter dit för att åka "hem". Kostnaden för Premium eller Business kommer vara lite för dyrt för pendling så en del biljetter kommer att köpas i economy. I och med att mannen har EBD så var tanken att komplettera med M&M för att få tillgång till bägge värdar. Jag håller med om att man på longhaul vanligtvis hamnar på andra bolag än SAS, framförallt när det är dags att boka Award. Har du @Senator eller någon annan synpunkter som kan hjälpa min vän i sitt val? Tack på förhand.

Johan Gott

Medlem
Den stoerste ulempe ved M&M er for mig de taarnhoeje afgifter og skatter ved rewards. Rammer kolossalt haardt i economy - relativt mindre i premium award klasser.

Att boka SQ first och business awards med M&M -miles ger väldigt låga skatter och avgifter men på LH är det som sagt väldigt dyrt!!

Misstänker att @palmen syftar på awards inom M&M och du syftar på vanliga köpta biljetter?!

Nej, jag syftar på awardbiljetter @CoooC . (Vanliga köpta biljetter får väl vem som helst köpa när de släpps knappt ett år i förväg, så länge man är beredd att betala)

D_B

Medlem
Hej, jag fick en ny tjänst på jobbet där jag nu får flyga business class. :) Flyger mycket long haul till Asien och USA, 2ggr / månad ungefär. I min gamla tjänst flög jag ihop EBD senaste 3 åren. Nu till min fråga. Är det värt att satsa på EBD igen, eller ska jag nöje mig med guld och när det uppnås börja boka poäng mot miles and more för att skaffa Senator status?

Toppen